I en kronikk i fagbladet Elektronikkbranjsen på side 72 oppfordrer Martin Vinje bransjen til å fokusere på hvilke muligheter produktene gir til å lage sunn mat. Her kjøttkvernen MG700 fra Kenwood. Pris: 2.200,-

BRANSJELØFT FOR REN MAT

– Komplett blir gjerne med på ett bransjeløft, sier Anton Hagberg i Komplett-gruppen i en kommentar til Martin Vinjes innspill om ren mat.

På kronikkplass i fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2013 utfordrer Vinje, som representerer husholdningsmaskinene til Kenwood og Delonghi i Norge, bransjen til å gripe fatt i muligheten han mener matvareprodusentene har gitt etter den senere tids avsløringer om innblanding av blant annet heste- og eselkjøtt i ferdigmat.

– Det er på høy tid vi som bransje skaper spennende og sunne fristelser med gode råvarer. De fleste nordmenn bor midt i matfatet, og kan selv skaffe kortreist mat rett utenfor stua. Når vi i tillegg har kjøkkenskapene fulle av ubrukte elektriske hjelpemidler blir det nesten litt flaut at vi ikke tar oss sammen, sier kommersiell direktør Hagberg til fagbladet Elektronikkbransjen.

Riktig oppbevaring av mat og ikke minst hvordan kundene på enkel måte kan lage maten fra grunnen av er en god mulighet

Han er direktør for nettbutikkene Komplett.no, Komplett.se, Komplett.dk, MPX.no og inWarehouse.se i Komplett-gruppen.

– Vi syntes det er kjempeflott at Kenwood og DeLonghis representant i Norge kaster hansken for real hjemmelaga mat, sier Hagberg.

Ikke i stedet for pris

Nordisk innkjøpsdirektør i Expert AS, Pål Trudeng, innrømmer at det ofte fokuseres på produkter og pris.

– Vi har ikke vinklet markedsføringen i retningen Vinje etterlyser, men jeg mener som ham at det å lage sin egen mat av gode råvarer er bedre enn å kjøpe ferdigmat. Vinje har et poeng i at vi som bransje kan bli flinkere til å markedsføre hvilke muligheter produktene gir, men det må komme i tillegg til produkt og pris - ikke i stedet for. Markedsføring er én mulighet, en annen er demonstrasjoner i butikkene der vi sammen med produsentene viser hvilke muligheter produktene gir - for eksempel når det gjelder kjøkkenmaskiner, sier Trudeng.

Han mener dette kan bygge og drive kategorien, ikke minst siden interessen blant kundene er økende.

Ikke bare til pynt

Tommy H. Myhre er kategoridirektør for småelektriske produkter i Elkjøp Nordic AS. Han er ikke like klar på at kjeden i økt grad vil gripe fatt i fokuset på ren mat, og viser til at de i hele Norden allerede erfarer at kundene er opptatte av husholdningsprodukter som gir muligheter til å lage all slags mat.

– Vi gleder oss over god utvikling både for små og store produkter. Ekstra hyggelig er det å se at salget av tilbehørsprodukter til kjøkkenmaskiner har gode veksttall. Dette ser vi på som et bevis på at kundene faktisk bruker mulighetene som ligger i kjøkkenmaskinene, selv om noen nok fortsatt mest bruker den som en pyntegjenstand på kjøkkenbenken, sier Myhre.

Han sier butikkene i kjeden de senere årene har oppgradert eksponeringen av kjøkken og kjøkkenprodukter i butikk, med kjøl/frys og løsninger som viser kjøkkenmaskiner med ulike tilbehørsmuligheter. Kjeden opplever også at kundene er opptatt av matoppbevaring.

– Dette gjelder alt fra vakuummaskiner til kjøleskap med ulike soner og fryseskap, sier Myhre.

En god mulighet

Produktsjef Terje Gudmundsen i Euronics Norge AS mener Vinje har rett i at bransjen burde legge litt større vekt på hva produktene som selges kan gjøre for folk.

– Når du ser hvordan folk strømmer til treningsstudioer og andre ting som holder dem i form og sikkert forlenger livet, tror jeg nok det. Riktig oppbevaring av mat og ikke minst hvordan kundene på enkel måte kan lage maten fra grunnen av er en god mulighet, sier Gudmundsen.

Han forteller at Euronics-kjeden sammen med leverandøren Target, som selger den svenske kjøkkenmaskinen Assistent, har fokusert på muligheten til å tilberede sunn mat.

Mat som kastes

– Kundene er utrolig interessert i egen helse og er villige til og kjøpe slike produkter. Spesielt etter at de har fått demonstrert hva de kan brukes til. Men når andre aktører kun kjører på pris blir det vanskelig med demonstrasjoner og opplæring, sier Gudmundsen.

Han sier det også er økt fokus på forbruk av strøm, vann og ikke minst hvor mye mat som kastes.

Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen mener Vinje tar opp en viktig sak.

– Bransjen lever av å selge varer, og kan man få mersalg på lukten og smaken av nystekte bakevarer og en god kopp kaffe, blir plutselig kjøpsopplevelsen mer positiv. Men det er opp til den enkelte aktør om de vil bruke dette til å skille seg ut i mengden, sier Røsholm.

Les også Martin Vinjes kronikk:

Ren mat - ren branjse

Kronikkforfatter Martin Vinje er innehaver av The Martin Vinje Company, som representerer Kenwood og DeLonghi i Norge. Arkivfoto: Erik Andersen
Kommersiell direktør Anton Hagberg i Komplett-gruppen.
Nordisk innkjøpsdirektør i Expert AS, Pål Trudeng.
Tommy H. Myhre, kategoridirektør for småelektriske produkter i Elkjøp Nordic AS.
Produktsjef Terje Gudmundsen i Euronics Norge AS.
Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Til toppen