Salgssjef Paal Andersen Jansen i Samsung (midten) var blant TV-leverandørene som fikk presentert High TV av salgssjef Henning Bredesen (t. v.) og salgsdirektør Geir Chruickshank i Canal Digital Norge AS. Foto: Stian Sønsteng

BRANSJEN JUBLER OVER 3D-KANAL

Den 27. oktober lanserte Canal Digital Norges første TV-kanal som sender 3D hele døgnet. Bransjen jubler.

– Dette er nøyaktig det vi trenger for å få økt oppmerksomhet rundt 3DTVene i markedet, sier salgssjef Paal Anders Jansen i Samsung.

 

Han var sammen med representanter fra de andre TV-produsentene invitert til Fornebu der Canal Digital ønsker å presentere sin 3D-satsing.

 

High TV 3D skal være verdens første verdensomspennende 3D-kanal og parabolkundene til Canal Digital er de første i Skandinavia som får tilgang til kanalen som ligger på plass 165 i kanallisten. Kanalen er tilgjengelig for abonnenter med familiekanalene, og i god tid før jul skal den også lanseres for kabel-TV-kundene.

 

– Når High TV lanseres for våre kabel-TV-kunder vil kanalen nå halvparten av Norges befolkning. Vi har hentet frem kanalen for å løfte 3D-salget, for at folk skal få lettere tilgang til 3D-innhold. Vi håper High TV vil få fokus bort fra de ulike 3D-teknologiene med aktive og passive briller, og over på brukeropplevelsen, sier salgsdirektør Geir Chruickshank i Canal Digital Norge AS.

 

I følge Stiftelsen Elektronikkbransjen vil omtrent hver fjerde TV som selges i år være 3D-klar.

 

Etablert i 2010

High TV ble etablert i New York i 2010 og har som mål å tilby over 100 nye show og 400 nye timer med 3D hvert år. Kanalen skal sende variert underholdning i 3D, programtilbudet omfatter filmer, reise, drama, reality, mote og komedier. Kanalen blir distribuert internasjonalt, men kun av Canal Digital i Norge.

 

I den nye kinosalen til morselskapet Telenor på Fornebu presenterte Canal Digital innhold fra High TV for den norske TV-bransjen.

 

– Dette er en kanal vi lanserer for å videreføre det vi startet i 1996, da vi var de første som begynte å sende digital-TV i Norge gjennom selskapet Multichoise. Vi skal være den som leverer kvalitets-TV, både når det gjelder innhold men også innen lyd og bilde-kvalitet, sier salgssjef Henning Bredesen i Canal Digital Norge.

 

I 2005 startet TV-distributøren med HDTV, en mpeg-2-sending fra Canal+.

 

Ypperlig for butikk-demo

– Det å være først og å ha den beste kvaliteten skal være vårt varemerke. Når vi i dag er oppe i 24 HD-kanaler er det helt naturlig at vi er først ute med 3DTV. I fjor sendte vi tennisturneringen Frenshopen i 3D, og vi har siden krydret sendingene med fotball og tennis i 3D. Senest med landskampen Norge-Kypros fra Ullevål, som ble produsert av OB Team. Dette var en god direktesending i 3D, og i desember kommer ishockey i 3D på Canal+, sier Bredesen.

 

Han mener High TV vil være en ypperlig kanal for 3D-demo i butikk, og viser til at 3DTV-salget i Storbritannia økte kraftig etter at Sky begynte med sine 3D-sendinger.

 

– Vår 3D-satsing er en naturlig konsekvens av at vi har en høy båndbredde. EBUs kringkastingsstandard er 720p eller 1080i, og hvis man distribuerer dette med lav båndbredde blir resultatet dårlig. Noen av kanalene våre har dobbelt bitrate i forhold til konkurrentene. Hvis en TV blir matet med dårlig innhold fremstår bildet dårlig. Det er derfor 95 prosent av norske butikker bruker Canal Digital for å demonstrere TVene sine, sier Bredesen til TV-produsentene i salen.

 

Vil merke TV-veggene

– Tallet hadde nok vært 100 prosent dersom butikkene hadde fått inn satellittsignalene, skyter Chruickshank inn.

 

Canal Digital ønsker et tettere samarbeid med produsenter og distribusjonsleddet, og vil nå å merke TV-veggene i butikkene som kjører Canal Digital som demonstrasjon.

 

– Vi kjører fellesopplæring med noen TV-leverandører, og vil fremover delta på flere messer og markedsaktiviteter, sier Bredesen.

 

Informasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital Norge forteller at noen av programmene på High TV er konvertert innhold, men at andelen ekte 3D vil øke.

 

– Da HD kom var det også her oppskalert innhold, men gjennom High TV er vi sikret en kanal som hele tiden jakter 3D-innhold. Vi fikk gode tilbakemeldinger etter landskampen Norge-Kypros, og dette satte fart på 3D-satsingen vår. Vi er derfor i ferd med å lage en egen nettside med forbrukertips for folk som skal se 3D hjemme, sier Pettersen.

 

High TV sendes ut fra New York i USA og hentes ned via satellitt til bakkestasjonen i Nittedal. Canal Digital satte opp en egen antenne for å få til dette, og High TV er den første 3D-kanalen på én grad vest.

 

Ifølge Canal Digital kommer det 3D-innhold fra stadig flere kanaler fremover, som Canal+,BBC, Discovery og National Geographic.

High TV sender 3D døgnetrundtfra New York. Signalene tas ned via satellitt, og distribueres til Canal Digitals kunder.
Til toppen