Lee Bonniface i Canon Europa sier den japanske leverandøren i større grad vil fokusere på hvilke tjenester og løsninger de tilbyr, samtidig som de vil fortsette å videreutvikle kameraene sine. Foto: Stian Sønsteng

CANON HANDLER OM MER ENN KAMERA

– Måten Canon kommuniserer med kundene på handler ikke lenger bare om produktene våre, men hele bildeopplevelsen.

Det sier Lee Bonniface, europeisk marketingsjef i Canon, når vi møter ham på Photokina-messen i Køln.

– Vi er kjent for å lage storartede kamera, og det skal vi fortsette med. Samtidig investerer vi i tjenestene våre og hele økosystemet. Vi vil være de beste når det gjelder imaging, selskapet som tar vare på minnene til folk, med en gjennomført høy kvalitet, fra opptak til resultatet deles eller sees på skjerm eller papir, sier Bonniface.

Vi vil være en del av bildene som virkelig betyr noe for folk, og vil gjøre det enkelt å finne dem igjen

Han bruker begrepet imaging, som det ikke finnes et godt norsk ord for, men det handler som leseren nok vet om hele verdikjeden av både stillbilder og video, fra opptak til deling.

– De fleste produsentene snakker fortsatt om hva kameraet gjør. Men det tas flere bilder enn noen gang, siden alle har en smarttelefon med seg. Vi skal eksistere godt ved siden av dette, sier Bonniface til fagbladet Elektronikkbransjen.

– For et gammelt selskap som Canon ...

– Vi er et ungt selskap, bare 80 år!

– ... hvilke utfordringer ser du for dere i overgangen til den nye måten å tenke på?

– Vi må komme nærmere kundene. Folk bruker utstyret vårt, og må få vite hvordan vi utvikler oss videre. Et godt eksempel er M5. Vi vet at folk vil ta flere og dele flere bilder. Med M5 kan du ta et bilde, og dele det via mobiltelefonen med ett trykk. For oss var ikke det godt nok. Med M5 har vi med blåtann gjort det mulig at bildene automatisk lastes opp til mobilen. I fremtiden vil Irista-systemet vårt for lagring og deling av bilder bli tettere integrert i kameraene, for en sømløs brukeropplevelse, sier Bonniface.

 

Vil ta lederskap

Han understreker at Canon med sitt økosystem ikke vil være proprietært, men interagere med alle plattformer kundene er på.

– M5 fyller et tomrom i porteføljen deres. Hvor viktig er denne lanseringen?

– Mange sier det er viktig at vi lanserer et virkelig godt speilløst systemkamera, og det er det. Det har vært viktig for oss at kundene kan bruke optikken de allerede har, eller kjøpe optikk dedikert for dette systemet.

– Vi snakker om å bruke kameraet i kombinasjon med en smarttelefon. Er det aktuelt for Canon å lansere nye produkt uten søker eller skjerm?

– Et interessant spørsmål. I dag har vi ikke uttalt noe om slike planer, men vi ser hele tiden på hvilke produkter som er de beste som samtidig tilfredsstiller kundenes ønsker.

– Hvordan har året vært for Canon?

– Vi har hatt et godt år, med et bedre resultat enn resten av markedet. Men, det er utfordrende tider, og her må vi ta lederskap for kategorien heller enn å følge de andre. Vi må sørge for at folk forstår at det fortsatt er svært store kvalitetsforskjeller mellom et mobilkamera og våre kamera. Vi kjører derfor kampanjer for å vise dette. Vi må se mobilkameraene som en mulighet heller enn en trussel, og gjøre det enklere for folk å vite når de bruker det ene eller det andre. Vi viser i vår fremtidssone her på Photokina hvordan bildene våre blir når du blåser dem opp på en stor og høyoppløst skjerm. Bilder som tas i dag med en mobiltelefon vil ikke være særlig imponerende om 20 år. Canon sørger allerede i dag for at kvaliteten på våre bilder også er gode i fremtiden, sier Bonniface.

 

Gjenopplev øyeblikkene

– Hvilken posisjon har Canon i Norge i et europeisk perspektiv?

– Norden er et viktig marked for oss, og M5 er en viktig lansering her siden speilløse systemkamera har en større markedsandel her. Vi forsetter å utvikle Canon i Norden, også når det gjelder å få et direkte for hold til forbrukerne. Et eksempel er appene vi har utviklet for produktene våre. Nå lager vi apper som kan brukes til flere modeller, som gir inspirasjon og knytter folk sammen på alle plattformer.

– For to år siden lanserte dere skytjenesten som nå heter Irista. Hvordan er denne mottatt?

– Den er en suksess for fremtidens økosystem. Opprinnelig utviklet som et frittstående produkt, men den blir nå integrert i våre produkter og øvrige tjenester. Vi kjøpte LifeCake, en annen plattform med mer fokus på å lagre historier og minner, og integrerer denne i Irista. Etter hvert som folk tar stadig flere bilder, er det viktig at de finner igjen bildet de søker etter. Irista har noen viktige egenskaper. For det første komprimerer vi aldri bildene, for det andre lages det aldri duplikater, og for det tredje utvikler vi stadig algoritmene som automatisk merker bildene slik at det blir flere måter å finne dem på. Vi vil være en del av bildene som virkelig betyr noe for folk, og vil gjøre det enkelt å finne dem igjen. Folk tar flere bilder, men det er kanskje ikke så ofte de gjenopplever øyeblikkene. Her vil Canon være en ledende aktør. Jeg tror de andre aktørene ser på bildene som en datafil, mens vi ser på det som et minne og en opplevelse vi vil la kundene gjenoppleve og gjenskape, sier Bonniface.

 

Unikt økosystem

– Hva med video?

– Video er like viktig, og i mange sammenhenger viktigere. Når vi sier imaging, snakker vi om begge deler, og Irista videreutvikles også med tanke på video, sier Bonniface.

– Dere er som varemerke en av de tradisjonelle aktørene i fotobransjen, mens aktører fra elektronikkbransjen også er blitt en del av den. Kan du si noe generelt om dette?

– Vi har sett konsolideringer i markedet, og vil se flere fremover. Vi har vært her i 70 år, og vil fortsatt utvikle produkter som tar fantastiske bilder og videoer. Alt vi gjør handler om resultatet som kommer fra vår optikk, og dette gjelder også forretningskundene våre der vi ekspanderer til helse og er en seriøs aktør innen kringkasting og high-end video. Det samme vil vi være når det gjelder produkter og tjenester til forbrukere. Jeg kan ikke kommentere våre konkurrenter, men vil si at vi har et økosystem som ingen andre har; som dekker alt fra kamera og opptak, til deling, programvare og tjenester. Det er så mange der ute som liker Canon, og vi vil videreutvikle varemerket for at dette skal fortsette, sier Bonniface.

– På hvilken måte vil forbrukerne i Norge oppleve dette?

– De vil fortsatt ha muligheten til å kjøpe førsteklasses produkter fra oss. Hvordan vi interagerer med dem vil være annerledes, og vi har investert mye i måten brukeropplevelsen kan personifiseres. Når du kjøper et kamera fra oss hjelper vi kundene til å få mest mulig ut av det. På denne måten ønsker vi å være best i bransjen og innen fotografering, og vi vil fremover i enda større grad legge vekt på dette.

Canon fremtidsvisjon, der en interaktiv bordprojektor gjør det blant annet mulig å vise og bla i bilder rett fra kameraet.
Canon EOS M5 med det nye 18-150mm-objektivet med lysstyrke f3.5-6.3. Pakkepris: 14.000,-
Det nye 18-150mm-objektivet med lysstyrke f3.5-6.3 for Canons speilløse kompaktkamera.
Trond Sliper (f. v.), Tonje Angell og Trond Gjertsen i Canon Norge.
Teleobjektivet Canon EF 70-300mm F/4-5.6 IS II USM etterfølger EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM. Pris: 5.800,-
Til toppen