SKRUR OPP RIMELIGERE LYD

Kristian Pedersen med soveproppene Sleep (1.700,-) og høyttaleren Select 4 Go (500,-) fra Soundcore. Foto: Stian Sønsteng

– Vi har kanskje ikke vært flinkest til å ta markedet mellom 500 og 1000 kroner, men det ønsker vi å gjøre noe med, sier Kristian Pedersen.

Publisert

Han er nordisk salgsdirektør for lyd og bilde, og vi møter ham på konsernets opplæringsmesse Campus, der Elkjøp Nordic i mai og juni samler 6.000 medarbeidere i messehallen The Qube og det tilstøtende kongresshotellet på Gardermoen.

– Dette er første gang på mange år at vi her snakker mye mer om lyd enn bilde, sier Pedersen.

Han peker på at kundene i dag har flere lydprodukter til ulike formål – på kontoret, til trening og hjemme – og sammenligner det med sko: man bytter etter behov. Elkjøp ønsker derfor å utvide porteføljen, med produkter i alle prisklasser, også under 1.000 kroner.

 

Johan Ryman med Bose QuietComfort Ultra (4.500,-). Foto: Stian Sønsteng

Soundcore, Eufy og Anker

– Hvordan har dere kunnet sitte på sidelinjen, uten å for alvor satse på dette markedet?

Dette er første gang på mange år at vi her snakker mye mer om lyd enn bilde

– Det er nesten sånn at man kan bli litt blind. Elkjøp har vært veldig flinke på premium- og high-end-segmentet, med alle de kjente leverandørene og merkevarene. Så er det jo andre merkevarer som har vært kjempestore globalt, som har gjort utrolig god jobb, enten om det er i USA eller om det er i Kina, og nå er tiden definitivt inne for å også invitere dem inn i Elkjøp-familien, sier Pedersen.

Han sier et viktig grep vil være samarbeidet med Anker Group, som inkluderer lydmerket Soundcore, smarthjemproduktene fra Eufy og powerbanks fra Anker.

TV ble også vist på Campus, som her hos Thomson. Foto: Stian Sønsteng

– De har vært en viktig leverandør, og kommer til å bli enda større det kommende året. De har en fantastisk portefølje, og gir mye verdi for pengene, sier Pedersen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han beskriver Anker som et engasjert og ungt selskap, med god energi og sterke engelskkunnskaper, og trekker paralleller til Google.

– To gode eksempler på hvor langt fremme de ligger, er soveøreproppene Soundcore Sleep A20 til 1.700 kroner, og høyttaleren Soundcore Select 4 Go til 500 kroner fra Soundcore, sier Pedersen.

 

Frederic Wedeld med JLab GoPods ANC (550,-). Foto: Stian Sønsteng

JLab

Elkjøp satser også på JLab, og Pedersen viser til at dette er verdens nest største hodetelefonmerke, målt i antall solgte enheter, med hele 55.000 per dag.

På JLabs utstillingsområde på Campus møter vi Fredrik Wedeld, som er selskapets nordiske nøkkelkundesjef. Han mener JLab fyller et tomrom i markedet, med produkter som gir «surprisingly awesome value» – mye teknologi og spesifikasjoner til en rettferdig pris, og trekker frem JLab GoPods ANC, som lanseres til 550 kroner.

– De gir hybrid støykansellering, og har faktisk både feedforward- og feedback-mikrofoner, noe som er helt rått til dette prispunktet, sier Wedeld.

Hybrid støykansellering betyr at hodetelefonene bruker to mikrofoner – én på utsiden og én på innsiden – for å fange opp og redusere støy både før og etter at lyden når øret.

– Lyden er kraftig, de har IP55-klassifisering, og en app med full equalizer der du har muligheten til full personlig lydtilpasning, sier Wedeld.

Amund Sandø med Marshall Heston 120 (11.000,-). Foto: Stian Sønsteng

 

Bose og Marshall

Salgsdirektør Pedersen understreker at lydprodukter ikke lenger er én-type-passer-alle, og at Elkjøp vil tilby et bredt sortiment som dekker ulike behov og prisklasser.

Blant de etablerte merkene trekker han frem Bose. Pedersen sier disse fortsatt leverer høykvalitets hodetelefoner og høyttalere, og at de nå satser mer på form og farge.

En annen leverandør er Marshall Group, som også får oppmerksomhet under Campus, med lansering av en ny lydplanke.

Lydplanken Marshall Heston 120 har også manuelle knapper, og spiller til 10. Foto: Stian Sønsteng

– Dette er en premiere. Det er utrolig kult, og demoene viser at det er et fantastisk produkt, sier Pedersen.

Han oppsummerer med at Elkjøp ønsker å være sterke på hele lydspekteret – fra premium til rimelig – og at årets Campus markerer et tydelig skifte i satsingen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2025, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS