Han er nordisk salgsdirektør for lyd og bilde, og
vi møter ham på konsernets opplæringsmesse Campus, der Elkjøp Nordic i mai og
juni samler 6.000 medarbeidere i messehallen The Qube og det tilstøtende
kongresshotellet på Gardermoen.
– Dette er første gang på mange år at vi her snakker mye mer
om lyd enn bilde, sier Pedersen.
Han peker på at kundene i dag har flere lydprodukter til
ulike formål – på kontoret, til trening og hjemme – og sammenligner det med
sko: man bytter etter behov. Elkjøp ønsker derfor å utvide porteføljen, med produkter
i alle prisklasser, også under 1.000 kroner.
Annonse
Johan Ryman med Bose QuietComfort Ultra (4.500,-). Foto: Stian Sønsteng
Soundcore, Eufy og Anker
– Hvordan har dere kunnet sitte på sidelinjen,
uten å for alvor satse på dette markedet?
Dette er første gang på mange år at vi her snakker mye mer om lyd enn bilde
– Det er nesten sånn at man kan bli litt blind. Elkjøp har
vært veldig flinke på premium- og high-end-segmentet, med alle de kjente
leverandørene og merkevarene. Så er det jo andre merkevarer som har vært
kjempestore globalt, som har gjort utrolig god jobb, enten om det er i USA
eller om det er i Kina, og nå er tiden definitivt inne for å også invitere dem
inn i Elkjøp-familien, sier Pedersen.
Han sier et viktig grep vil være samarbeidet med Anker
Group, som inkluderer lydmerket Soundcore, smarthjemproduktene fra Eufy og
powerbanks fra Anker.
Annonse
TV ble også vist på Campus, som her hos Thomson. Foto: Stian Sønsteng
– De har vært en viktig leverandør, og kommer til å bli enda
større det kommende året. De har en fantastisk portefølje, og gir mye verdi for
pengene, sier Pedersen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han beskriver Anker som et engasjert og ungt selskap, med
god energi og sterke engelskkunnskaper, og trekker paralleller til Google.
– To gode eksempler på hvor langt fremme de ligger, er soveøreproppene
Soundcore Sleep A20 til 1.700 kroner, og høyttaleren Soundcore Select 4 Go til 500
kroner fra Soundcore, sier Pedersen.
Frederic Wedeld med JLab GoPods ANC (550,-). Foto: Stian Sønsteng
JLab
Elkjøp satser også på JLab, og Pedersen viser til
at dette er verdens nest største hodetelefonmerke, målt i antall solgte enheter,
med hele 55.000 per dag.
På JLabs utstillingsområde på Campus møter vi Fredrik
Wedeld, som er selskapets nordiske nøkkelkundesjef. Han mener JLab fyller et
tomrom i markedet, med produkter som gir «surprisingly awesome value» – mye
teknologi og spesifikasjoner til en rettferdig pris, og trekker frem JLab
GoPods ANC, som lanseres til 550 kroner.
Annonse
– De gir hybrid støykansellering, og har faktisk både feedforward-
og feedback-mikrofoner, noe som er helt rått til dette prispunktet, sier
Wedeld.
Hybrid støykansellering betyr at hodetelefonene bruker to
mikrofoner – én på utsiden og én på innsiden – for å fange opp og redusere støy
både før og etter at lyden når øret.
– Lyden er kraftig, de har IP55-klassifisering, og en app
med full equalizer der du har muligheten til full personlig lydtilpasning, sier
Wedeld.
Amund Sandø med Marshall Heston 120 (11.000,-). Foto: Stian Sønsteng
Bose og Marshall
Salgsdirektør Pedersen understreker at
lydprodukter ikke lenger er én-type-passer-alle, og at Elkjøp vil tilby et
bredt sortiment som dekker ulike behov og prisklasser.
Blant de etablerte merkene trekker han frem Bose. Pedersen sier
disse fortsatt leverer høykvalitets hodetelefoner og høyttalere, og at de nå
satser mer på form og farge.
En annen leverandør er Marshall Group, som også får
oppmerksomhet under Campus, med lansering av en ny lydplanke.
Lydplanken Marshall Heston 120 har også manuelle knapper, og spiller til 10. Foto: Stian Sønsteng
– Dette er en premiere. Det er utrolig kult, og demoene
viser at det er et fantastisk produkt, sier Pedersen.
Han oppsummerer med at Elkjøp ønsker å være sterke på hele
lydspekteret – fra premium til rimelig – og at årets Campus markerer et tydelig
skifte i satsingen.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2025, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.