Roberts nye R-Line, her ved modellen R100, er en ny generasjon smart-radioer som også fungerer som multiromsløsninger. Foto: Roberts

DAB OG PARTY-HØYTTALERE FOR TARGET

Distributøren Target tester en ny produktkategori, og ser salget av dab-radioer fortsette veksten.

Publisert

Fagbladet Elektronikkbransjen ble med distributøren Target på en rundtur blant noen av selskapets merkevarer under årets IFA. Med FM-slukkingen for de største kanalene snart over, var det ikke overraskende mye fokus på dab-radio.

Klokkeradioen er tilbake

Nå er det jo blitt populært å ikke ha mobilen på nattbordet for å bedre søvnkvaliteten, så klokkeradioene er tilbake

Et av merkene Target importerer er britiske Roberts, kanskje mest kjent for sine radioer i retro-stil.

– Når det gjelder Roberts er det vanlig at folk forbinder merket med RD60, som har vært frontet veldig i det norske markedet. Her kommer vi nå med en ny og mer kompakt versjon, Revival Uno, som kommer til å appellere voldsomt til damene, sier Trond Arild Larsen, nøkkelkundeansvarlig i Target.

Det er ikke bare designen som er ny, det er gjort noen forbedringer på lydkvaliteten også.

– Vi har fjernet lokket som har vært et ankepunkt på den gamle modellen, som gjorde at lyden ble litt hul. Uno går både på batteri og strøm, og har 40 timer avspilling på batterier, sier han.

Roberts kommer også med en direkte oppfølger til RD60, ikke overraskende kalt RD70.

– RD70 er litt større, også den har fått lukket kabinett og kommer nå også med blåtann og fargeskjerm. Antennen er blitt bedre, og den har også 40 timer batterikapasitet, sier Larsen.

Selskapet kommer også med nye klokkeradioer, og Target tar inn Ortus-serien i Norge.

– De er laget for å ta liten plass på nattbordet, de største forskjellene på Ortus 1, 2 og 3 går på lyd og størrelse. De største modellene har også USB-støtte slik at du kan lade mobilen din samtidig, sier Larsen.

– Folk kjøper fortsatt klokkeradio selv om de fleste har mobil med alarmfunksjon?

– Ja, nå er det jo blitt populært å ikke ha mobilen på nattbordet for å bedre søvnkvaliteten, så klokkeradioene er tilbake, sier han.

Hvordan har dere merket FM-slukkingen på markedet?

– Bransjen ble tatt veldig på senga i januar-februar, og hadde ikke nok produkter tilgjengelig da alle ville kjøpe radioer. Vi klarte å snu oss veldig raskt og fikk med oss oppgangen med én gang, så det har vært et veldig godt år for oss, sier Larsen.

Klokkeradioene gjør comeback, og Ortus 2 fra Roberts kan også lade mobilen din. Foto: Roberts.

Multirom med smartradio

Target tar også inn en ny serie fra Roberts, smartradioene R-Line.

– Du har internett-radio, du har dab-radio, så hva er en smartradio? Jo, det er en dab-radio med wifi, som har mulighet for multirom. Her har Roberts pakket retro-looken inn i en mer moderne versjon med aluminiumsfront, sier Larsen.

Et annet radio-merke i Targets portefølje er Sangean. Selskapet er en av verdens største radioprodusenter, og produserer også for andre selskaper, blant annet Roberts.

Under eget merkenavn har de blant annet Sangean Survival radio.

– Denne radioen kan faktisk redde livet ditt. Den har solceller, ikke verdens kraftigste, men nok til at du kan lade mobilen. Radioen har støtte for dab, led-lamper med sos-varsling, og en sveiv som lar deg generere strøm om alt annet skulle feile. Fem minutter sveiving gir deg 30 minutter strøm på mobilen. Denne har slått godt an i Norge, vi solgte ut 400 stykker på null komma niks, forteller Larsen.

Platespillere fått en ny vår. Det har vært en oppadgående trend lenge, og salget har lagt seg på et stabilt høyt nivå

Sangean lanserer også dab-adapter til bil, GoTune, som har aktiv antenne og service following.

Siste merkevare vi besøkte var Lenco, kanskje mest kjent her hjemme for sine platespillere.

– Lenco har de siste årene vært fokusert på entry-level-spillere, men vil nå opp i verdikjeden. De utvider produktsortimentet, både med flere platespillere, men går også inn på DJ-utstyr, sier Larsen.

– Hvordan går salget av platespillere i Norge?

– Platespillere fått en ny vår. Det har vært en oppadgående trend lenge, og salget har lagt seg på et stabilt høyt nivå. Det som kanskje har overrasket meg mest er at mange yngre kjøper spillere, sier han.

– Er det i elektronikkjedene eller i hifi-butikkene det selges mest platespillere?

– Det avhenger av prispunktet. De dyrere modellene selger hifi-butikkene mest av, mens elektro-kjedene selger mest av de rimeligste modellene, sier Larsen.

Target tar også inn Lencos boombox SCD-680.

– Det jeg kaller hanke-stereo, eller boombox om du vil, holder et overraskende høyt volum. SCD-680 har både dab, CD-spiller og kassett-spiller. Mange voksne har fortsatt kassetter liggende, og ønsker å høre på disse. Og folk vil gjerne ha med CD-spiller, jeg hadde en nylig en prat med Platekompaniet som sier salget av fysiske formater holder seg jevnt, sier han.

Trond Arild Larsen, nøkkelkundeansvarlig i Target, skal ta inn en ny kategori produkter. DJ partyspillere skal lokke frem nordmenns indre musiker. Foto: Marte Ottemo.

Lenco har også gått inn i en ny produktkategori, party-høyttalere med DJ-funksjonalitet. Her har selskapet tre ulike modeller, PMX-150, PMX-250 og PMX-350.

– Dette er en kategori som er veldig interessant. DJ partybokser har vært veldig populære i sommer, og kjøpes for alt fra russetiden til konfirmasjoner. At norske EDM-musikere som Kygo og Matoma gjør det bra internasjonalt har dratt opp interessen, sier Larsen.

– Hvem er målgruppen for denne type produkter?

– Det jeg har hørt, er at det er overraskende mange i alderen 40 år og oppover som kjøper disse. At prisen ligger mellom 2.500 og 8.000 kroner avhengig av modell, gjør boksene selvsagt også interessante. Det er en ny kategori for oss, så vi prøver oss forsiktig, sier Larsen.

Powered by Labrador CMS