Richo Jacobsen Kohl (t. v.) i Aurora-gruppen og Frank Methorst i Vogel’s med TV-stativet OP1 i eik. Pris: 7.700,- Foto: Stian Sønsteng
Gerdi Vogel’s, administrerende direktør i det familieeide selskapet, med veggfestet Next, mer i motorisert versjon med lydplanke. Foto: Stian Sønsteng
Som tilbehør til OP1 selges metallskinner og lærreimer for å feste TV-bokser eller som her en PS4 på baksiden. Pris: 1.000,- Foto: Stian Sønsteng
Italienske Puro satser i større grad på sekker. Foto: Stian Sønsteng
Roberta Fontoni viser en av de nye mobildekslene fra italienske Puro, som også er i porteføljen til Aurora-gruppen. Foto: Stian Sønsteng

DANSK PRYDMØBEL TIL FJERNSYNET

– Dette er like mye et møbel som et TV-stativ, sier Richo Jacobsen Kohl i Aurora Group. Vogel’s OP1 er utviklet av en annen danske, designeren Malte Kidde.

Fagbladet Elektronikkbransjen møter Kohl, som er nordisk marketingsjef i Aurora-gruppen, på utstillingen til det nederlandske selskapet Vogel’s på IFA-messen i Berlin. Her introduserer han oss for Frank Methorst, Vogel’s salgssjef for Norden, Storbritannia og Island. Han er enig med Kohl:

– Vi har også andre gulvstativ i sortimentet, men OP1 skiller seg ut ved at stativet i seg selv er et prydmøbel. Dette er det første produktet i en planlagt serie gulvstativ for fjernsyn. Dette er håndverk i eik, og koster 7.700 kroner. Som tilbehør kan man kjøpe metallskinner og lærreimer for feste av TV-bokser og konsoller, dette koster 1.000 kroner. OP1 er et ypperlig produkt til flaggskipbutikker, både i elektronikk- og møbelbransjen, sier Methorst.

Også for Vogel’s er TVer på 50-55 tommer blitt standarden, og Methorst sier de har fulgt utviklingen med større, tynnere og lettere TVer, med tilsvarende veggfester og stativ.

– Salgstallene deres påvirkes direkte av salgstallene for fjernsyn?

– Definitivt. I Europa utgjør salgstallene for veggfester cirka 25 prosent av TV-salget. I enkelte land, som Danmark og Nederland, er vi oppe på 30-tallet, mens det i Tyskland ligger på rundt 19-20 prosent. I Europa har Vogel’s rundt 30 prosent markedsandel, sier Methorst.

– Hvorfor leverer ikke TV-fabrikantene veggfester selv i større grad?

– Enkelte gjør det, men dette er ofte basismodeller. Hvis man ønsker noe mer, ender man ofte opp med et Vogel’s produkt, smiler Methorst.

OP1 skiller seg ut ved at stativet i seg selv er et prydmøbel

Familieselskap

– Har deres portefølje blitt større eller mindre de senere årene?

– Den er omtrent den samme, tilpasset de nye TVene. Vi tilbyr som alltid produkter som er god, bedre og best.

– Hvor viktig er Norden for dere?

– Norden står for en viktig del av omsetningen vår, og er den viktigste regionen hvis man ser på omsetning i forhold til folketall.

Richo Jacobsen Kohl i Aurora-gruppen sier Vogel’s er et viktig merke for dem som distributør.

– Innovasjonene og kvaliteten Vogel’s representer er noe av forklaringen på dette, sier Kohl.

Han trekker frem Next-serien til Vogel’s, som består av fire produkter, med og uten lydplanke og motorisering.

Vi møter også Gerdi Vogel’s, som er administrerende direktør i det familieeide selskapet.

– Selskapet ble etablert i 1973 av min far, og jeg selv har vært i selskapet i 25 år. I løpet av denne tiden har det skjedd en voldsom utvikling, både hos oss og innen forbrukerelektronikk generelt, sier Vogel’s.

Det første produktet til selskapet var et høyttalerfeste, BK100.

Til toppen