DEN FØRSTE AV 15 megabutikker i Elkjøp

Elkjøp Megastore på Lørenskog er den første i et nytt opplevelseskonsept fra kjeden. I alt skal det bli 15 slike forretninger.

– Vi skal bli en enda bredere og sterkere faghandel. Målet er å bygge opp spesialavdelinger med høy kompetanse som kan generere mer omsetning, også av dyrere produkter. Viktigst av alt er at vi vil lage opplevelsessentre med de nye butikkene våre, sier Elkjøps nordensjef Ronny Blomseth.

Som eksempel nevner han dataavdelingen. Her har Elkjøp alltid hatt en egen del av forretningen for salg, service og installering av datamaskiner. Nå skal Elkjøp ta etter dataspesialistene som PC World i Storbritannia og PC City i Sverige. Dette er konsepter med butikk i butikk. Slike komplette avdelinger skal kunne omsette 3-4 ganger så mye som en tradisjonell forretning med dataavdeling.

Verden første

Elkjøp Megastore på Lørenskog har verdens første Microsoft-senter. Den amerikanske dataprodusenten skal bygge opp 20 slike senter med et butikk i butikk-konsept rundt i verden, og Lørenskog-forretningen er den første til å ta dette i bruk. Microsoft har brukt mange millioner på å utvikle konseptet. Apple er også tilstede med egen avdeling. Nytt er også Elkjøp business-senter.

– Vi skal prøve å rette oss mot markedet for små bedrifter og hjemmekontor. Dette er helt nytt for oss. Se også på fotoavdelingen vår. Bransjen tar veldig mye av omsetningen på foto og vi satser på hele sortimentet inkludert speilrefleks. I tillegg tilbyr vi publikum et eget fotosenter der de kan behandle og bestille bilder, sier Blomseth.

I alt planlegger Elkjøp 15 Megastores. Blomseth vil ikke ut med så mye informasjon om dette, men røper at foreløpig vil slike opplevelsessentre bli etablert i flere av butikkene i Oslo-området.

Opplevelsessenter

Morten Hovland er varehussjef hos Elkjøp Megastore. Han legger vekt på at Megastore skal være et opplevelsessenter.

– Forskjellen mellom de tradisjonelle elektrovarehusene og denne forretningen er opplevelsene du får av å se og høre alle produktene i et miljø. Her er det mulig å prøve alt og hvilke muligheter du har med alle typer produkter, sier Hovland.

Han forteller at Megastore er en videreføring av konseptet Elkjøp har startet med i de mindre forretningene, slik som stormarkedet på Skøyen i Oslo. Her er alt satt sammen i enda bredere proporsjoner. Hovland tenker seg at Megastore-butikkene skal stå for en vekst på cirka 15 prosent i året for Elkjøp.

Apple er ganske fersk i Elkjøp-sammenheng, men altså valgt å ha en egen avdeling på Lørenskog. Hovland tror at dette er første gang de har en butikk i butikk-avdeling i en elektrokjede.

– Apple har et varemerke som er helt unikt, og vi stiller store forventninger til denne avdelingen hos oss, sier Hovland.

Business-senter

Ideen med buisness-senter har Elkjøp tatt fra PC City i Sverige. I følge Hovland har dette blitt en stor suksess med håndtering av bedriftsmarkedet og markedet for hjemmekontor. Dette blir nå et eget kundesegment for Elkjøp i Norge.

– Fra før av har vil Elkjøp Bedrift Norge. Dette er en avdeling som arbeider med store prosjekter og anbud. Business-senter skal ta seg av markedet for de små bedriftene med opp til 30 ansatte og skal operere med alle varegrupper vi markedsfører, sier Hovland.

Bedrifter som tilslutter seg business-senteret får eget bedriftskort og fast oppfølging av selgerne i senteret så ofte kunden selv ønsker det.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.4/2008

Powered by Labrador CMS