VW Budd-e er spekket med løsninger for en enklere hverdag for brukerne. Foto: Jan Røsholm

DET NYE FAMILIEMEDLEMMET

Bilene blir nå spekket med teknologi for å gjøre hverdagen enklere. Som på 50- og 60-tallet blir bilen igjen som et familiemedlem.

Volkswagen viste på CES frem en konseptbil de kaller Budd-e. Bilen er elektrisk og er utformet slik at brukerne kan kommunisere med bilen. Volkswagen sier bilen har personlighet, og vil bli et naturlig medlem av familien eller en god venn, derav navnet.

 

Bilen kommuniserer med huset ditt, og sørger for å sette i gang aircondition-anlegget når du nærmer deg hjemmet

Kort ladetid og lang rekkevidde

Konseptbilen Budd-e er utstyrt med en induksjonslader. Denne gir inntil 80 prosent batterikapasitet etter bare en halv times ladning. Bilen har en toppfart på opptil 150 kilometer i timen. Rekkevidden er 400 kilometer. Bilen er selvfølgelig tilkoblet internett hele tiden.

Snakk med bilen

– Bilen er utstyrt med stemmesensorer både innvendig og utvendig, noe som gjør at du lett kommuniserer med bilen, sier Sebastian Jäckl fra Volkswagen.

Bilen er ikke utstyrt med dørhåndtak, og du kan åpne døren på tre måter. Du bruker enten stemmen din, en fotsensor i underkant av døren eller vifter med hånden foran døren.

– Fryser du, forteller du dette til Budd-e, og den foreslår å heve temperaturen der du sitter med én eller to grader, sier Jäckl.

Er du sulten sier du at du ønsker pizza, skal bilen automatisk finne nærmeste pizzarestaurant.

– Bilen vet også hvor du sitter i bilen, så om du sitter i baksetet og ber Budd-e åpne sjåførdøren, så svarer den at du sitter i baksetet. Den detekterer altså forskjellige stemmer, sier han.

Kjøleboks og skjerm

Under bagasjerommet har Budd-e et ekstra bagasjerom. Dette er delt i to, hvor den ene delen er en kjøleboks. Døren er utstyrt med en NFC-aktivert lås. Eieren kan via appen gi andre brukere tilgang til dette rommet, og selvfølgelig via kamera i kjøleboksen se hva denne inneholder.

– Den som har fått tilgang tar sin mobiltelefon og holder den inntil VW-merket på bakdøren. Døren åpnes og vedkommende kan ta ting ut eller legge ting inn, sier Jäckl.

Han forteller videre at det inne i bilen er det en stor skjerm. Alle passasjerer kan koble til sine enheter og spille spill, se film, dele innhold eller benytte sosiale medier.

 

Samarbeid med LG

Volkswagen har innledet et samarbeid med LG rundt smarthus-teknologien. Det betyr at du fra Budd-e kan styre både kjøleskap,  stekeovn og vaskemaskin. Lurer du på om du slo av vaskemaskinen, spør du bilen, og den gir deg svar. Bilen kommuniserer også med inngangsdøren din.

– Vi kaller funksjonen DoorBird. Ringer det på døren din, overføres bildet av den som ringer på direkte til bilen, og du kan åpne døren fra bilen, sier Jäckl.

Bilen styrer også aircondition i huset ditt.

– Bilen kommuniserer med huset ditt, og sørger for å sette i gang aircondition-anlegget når du nærmer deg hjemmet. På den måten er du sikret at det er slik du ønsker, når du går inn døra, sier Jäckl.

 

Bilen passer på deg

Budd-e har en funksjon Volkswagen kaller «Don’t forget». Du plasserer en liten sensor på de tingene du bruker mest. Dette kan eksempelvis være vesken, paraplyen, solbriller eller datamaskinen din. Setter du deg inn i bilen uten en av disse tingene, så vil bilen spørre deg «I dag har du glemt paraplyen din, skal du ikke ha den med?». Så kan du ved å bruke stemmen din svare ja eller nei.

– Lurer du på hvor i bilen du har paraplyen din, så går du inn på Budd-e appen, og du får en nøyaktig stedsangivelse. Det er fire sensorer i bilen som følger med, sier Jäckl.

Han understreker at Volkswagen med Budd-e vil at bilen skal bli et familiemedlem, eller din beste venn, rett og slett en Buddy.

En stor skjerm i baksetet kan kobles opp mot brukerens egne enheter. Foto: Jan Røsholm
Under bagasjerommet er det et lite ekstrarom med kjøleboks. VW kaller dette Dropbox. Foto: Jan Røsholm
Et stort L-formet sete bak i Budd-e gir stor plass. Legg merke til den blå dørsensoren til høyre i bildet. Denne åpner døren. Foto: Jan Røsholm
Førerplassen er utstyrt med tre store skjermer som gir all tenkelig informasjon. Foto: Jan Røsholm
Til toppen