DINGSER PÅ NETT

Philips viser fram en bråte produkter innen helse, mat og velvære, og nå skal alle være koblet til internett.

Publisert Sist oppdatert

– Philips er et selskap som dekker hele helsespekteret, fra en sunn hverdag innen mat og velvære, til forebyggende produkter til diagnostikk, behandling og hjemmepleie på våre tunge medisinske systemer. Så vi har hele reisen fra krybbe til grav, sier Lise Ludvigsen, sjef i Philips Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Babyen på nett

I tillegg til at alt nå skal være oppkoblet, ser vi at helsetrenden fortsetter på kjøkkenproduktene. Pleieprodukter til menn vokser også mye

Hun sier stikkordet på årets IFA-messe er «connectivity».

– Veldig mange av produktene våre kan nå både styres via en app, men samler også inn data som gjør det mulig å personifisere og tilpasse tilbakemeldingen til deg som person, sier hun.

Et av områdene på Philips’ stand var viet mor og barn.

– I tillegg til at alt nå skal være oppkoblet, ser vi at helsetrenden fortsetter på kjøkkenproduktene. Pleieprodukter til menn vokser også mye. Med vår tjeneste YouGrow har vi knyttet sammen mange ulike produkter innen babyovervåkning, som alle snakker sammen via en app, sier Erling Madsen, rådgiver for Philips.

Det er en medisinsk app som gir en interaktiv tidslinje på hvordan barnet ditt utvikler seg. Du kan legge inn ulike mål, fra hvor ofte barnet gråter, bilder fra første ultralyd til første skritt, temperatur og mye mer.

– Alt legges i en felles datafremstilling fra de ulike produktene du bruker. Fra babymonitoren, som måler for eksempel temperatur og luftfuktighet i rommet, kan du for eksempel se korrelasjoner med hvordan barnet sover og disse faktorene, sier han.

En annen løsning er et smart termometer.

– Temperatur er en av de viktigste målene på ditt barns helse. Her får du en oversikt over alle målingene du har gjort, rett i appen, slik at når du tar barnet med til legen, kan du vise temperaturutviklingen over tid, sier Madsen.

Det hele kan også knyttes opp til Amazon Echo, hvor du kan gi stemmekommandoer som for eksempel be Echo legge inn en observasjon om hvordan barnet sover, rett i appen.

– Fordi appen er definert som et medisinsk produkt, krever det en del ekstra godkjenninger som tar litt mer tid. Men vi regner med løsningen kommer på det norske markedet i løpet av 2017, sier Ludvigsen. 

Overvåker folks helse

Med sin bakgrunn fra medisinsk utstyr, har også Philips utviklet produkter til å overvåke folks helse hjemme, som blodtrykksmålere, vekter og smartklokker. 

– Vår smartklokke, Health Watch, har for eksempel en del funksjoner man ikke finner hos andre produsenter. Dataene fra denne kan for eksempel brukes i samarbeid med din lege, sier Madsen.

Det er foreløpig ikke klart når disse kommer til Norge.

– Vi har ennå ikke bestem oss for en forretningsmodell. Skal disse produktene selges i våre vanlige kanaler, eller kanskje via apotek, legekontor eller forsikringsselskap? Vår kunde er gjerne noen som allerede har fått dokumentert at han eller hun er i en faresone, og er kanskje ikke så selvmotivert som de som bruker Fitbit eller andre produkter, sier Ludvigsen.

Hun sier Philips’ styrke innen det hurtigvoksende smartutstyr-markedet er muligheten for personifisering.

– Alle kan gi generelle råd, som beveg deg mer for å gå ned i vekt. Det vi kan gjøre, med vår medisinske bakgrunn, er å samle all vår kompetanse og dataene til å lage algoritmer nøyaktig tilpasset deg. Du kan for eksempel få beskjed om at når du trener hardt om kvelden, så sover du dårlig, og det gjør at restitusjonen din ikke er optimal. Du bør trene litt tidligere på ettermiddagen. Men det er krevende å kommunisere dette ut, og fortelle at vi skiller oss fra andre produsenter på dette området, sier Ludvigsen.

Måler dårlig ånde

Vi fikk også demonstrert Philips løsninger innen tannpleie. Den nye elektriske tannbørsten Sonicare FlexCare Platinum er koblet til en app, som sier fra om du pusser for hardt, og eventuelt hvilke områder du ikke når.

Philips har også en prototype som måler ånden din, og forteller hvor mye bakterier den oppdager. Den er koblet til mobilen via blåtann, og i en app får du vite hvordan det står til med munnhygienen din.

– Munnhygiene er veldig viktig for folk, og med denne trenger du ikke gjette om du har dårlig ånde eller ikke. Dette er foreløpig en prototype, men kommer kanskje i salg i løpet av 2017, sier Ludvigsen. 

– Hvilke andre trender ser dere på det småelektriske markedet?

– I tillegg til at alt nå skal være oppkoblet, ser vi at helsetrenden fortsetter på kjøkkenproduktene. Pleieprodukter til menn vokser også mye, det er mer akseptert å ha ulike produkter og bruke penger på dette nå. IPL innen hårfjerning for kvinner er fortsatt stort. De første produktene ble lansert i 2007/2008, og de siste to årene har dette markedet doblet seg år for år, sier Ludvigsen.

En av nyhetene på herresiden er BladeOne, en helt ny type barberprodukt.

– Dette har blitt en kjempesuksess, så vi må lansere i ett land om gangen. BladeOne takler alt fra glattbarbering til skjeggtrimming, og man kan ikke skjære seg på den. Det blir ikke den tetteste barberingen som med høvel eller rendyrket barbermaskin, men er for mannen som endrer skjeggfrisyre med jevne mellomrom, sier Philips-sjefen.

Hun trekker også fram at Philips nå kommer med sin AirFryer i ny versjon. Her skal de vise at maskinen kan mer enn å tilberede pommes frites på en sunnere måte, også mange andre retter kan tilberedes i varmluftsovnen.

Ludvigsen forteller også at Philips Norge har gjort endringer i sin tilnærming til markedet.

– Vi har flyttet nesten hele budsjettet vårt digitalt, og vi har lært veldig mye. Før var vi veldig opptatte av å drive trafikk, nå handler det om konvertering av kundene til salg i den kundereisen. Det gjør at vi har mer enn tredoblet den konverteringen innen enkelte segment. Det vi ennå ikke har så mye kunnskap om, er hva som skjer når vi sender kunden fra oss til forhandlerne. Der er ikke alle like flinke til å dele data, sier Ludvigsen.

Powered by Labrador CMS