Disneyland Paris feirer 20 år i 2012 – i likhet med Disneys nordiske avdelinger. Foto: John Berge

DISNEY 20 ÅR I NORDEN

Walt Disney inviterte med seg forhandlere fra Norden til Disneyland i Paris for å fortelle om planene fremover og for å markere sin egen bursdag.

Mats Caneman, toppsjef for Disney i Norden, innledet første seminardag i mai med å fortelle at Disneyland Paris er 20 år i år. Det samme er også Walt Disney Studio Home Entertainment i Norden. Da de startet, het selskapet Buena Vista Home Video, deretter Buena Vista Home Entertainment, men nå heter de The Walt Disney Studios.

– Jeg tror ingen har vært med lengre her i Norden enn meg selv, sa Caneman.

I år ligger markedet an til å bli større enn i 2006

Han sa videre at gjennom 2000-årene hadde videobransjen en konstant vekst takket være DVD.

– Vi hadde glade dager. Tidene har forandret seg. Men selv ser jeg det som en korreksjon. Kanskje markedet var for bra og for enkelt. Kanskje var det for mange B-filmer som ble lansert, mente Caneman.

Markedet flater ut

– I dag er forbrukerne mer selektive, siden de har flere valgmuligheter, og derfor er de mer kresne. Men vi ser at de virkelige storslagerne på kino ikke har de samme problemene. I tillegg har den legale digitale businessen blitt en del av markedet. Vår sektor av mediebransjen er fortsatt større enn de fleste andre innen mediebransjen, fortsatte han.

Hos Disney er man positive til veien videre.

– Vi tror markedet flater ut, siden det har skjedd i andre markeder med nedgang. I år ligger markedet dessuten an til å bli større enn i 2006, fant Caneman det verdt å minne om.

I 1992 var VHS-kjøpefilm det store. Da hadde Disney sine klassikere, fortsatt sparsommelig lansert, og noen Touchstone-spillefilmer. Med årene har produktspektret vokst, med TV-serier fra ABC, Marvel-oppkjøpet og DreamWorks-avtalen. Lokale avtaler med NRK, nå på tiende året, har også vært meget viktige i Norge. I tillegg kommer lokale koproduksjoner eller distribusjonsavtaler, som i år medfører lansering av filmer som svenske Hamilton, danske Hvidsten Gruppen, finske Iron Sky (kun i Finland) og nyinnspillingen av den norske klassikeren Reisen til julestjernen, som får kinopremiere i november 2012.

 

Kjøpevekst til høsten

– Vi er posisjonert på en måte få andre Hollywood-studioer er i Norden, siden vi også jobber lokalt. Det gir sterke ben for oss å stå på, sa Caneman.

Selv om markedet er gått ned, ser Disneysjefen positive signaler.

– Det spås en sterk kjøpevekst høsten 2012, og globalt forbruk av film ventes å øke de neste årene. Hardwaresalget øker. Ikea har begynt å selge mediamøbler, inkludert en Blu-ray-spiller.

I en formaning til forhandlerne i salen sa Caneman at de bør fokusere på de store titlene og tenke mer marginer enn pris, og han minnet også om at 50 prosent av alt videoinnkjøp fra forbrukernes side skjer på impuls.

– Det er fortsatt et stort marked. Fysiske medier vil dominere i mange år fremover, hevdet Mats Caneman.

Det var mange tilhørere under foredragene i Disneyland Paris.
Til toppen