BioFresh og matsvinn fikk mye oppmerksomhet på Liebherrs stand på IFA. Foto: Marte Ottemo

DOBBEL KJØLING FRA LIEBHERR

Liebherr setter søkelyset på matsvinn, og viser fram kjøleskap med to ulike teknologier for å bekjempe problemet

Publisert

Det tyske familieselskapet Liebherr er nå inne i sin tredje generasjon på eiersiden.

– Liebherr produserer alt fra maritime kraner, flytransportsystemer og gruveutstyr, til komponenter og automatiserte systemer, men i Norge holder vi oss til hvitevarer, sier Anders Rosenkrans Gjedsted, nordisk salgssjef i Liebherrs distributør Witt, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Mer kontroll på kjølingen

Anders Rosenkrans Gjedsted, nordisk salgssjef i Liebherrs distributør Witt, sier selskapet har 200 produkter på det norske markedet. Foto: Marte Ottemo.

På hjemmebane årets IFA-messe i Berlin har familieselskapet bygd opp en stor stand, med matsvinn i fokus.

– Vi har ikke de største produktlanseringene på hvitt under årets IFA. I likhet med mange andre produsenter har vi ventet på EUs nye energidirektiv, og når denne nå er satt kan vi jobbe i én retning, sier han.

Tyske Liebherr var på hjemmebane under årets IFA, og hadde bygd opp en stor stand på messen. Foto: Messe Berlin.

Matsvinn står høyt på agendaen for Liebherr denne messen.

– Vi har snakket om matsvinn tidligere, og nå ser vi at det settes på agendaen av forbrukerne også. Det er kjempestort i Norge og Norden generelt. Det sparer både miljø, penger og tid, og matsvinn er et stort emne i år, sier Gjedsted.

Liebherrs løsning på problemet heter BioFresh, en teknologi selskapet har hatt patent på siden 1996.

Vi har snakket om matsvinn tidligere, og nå ser vi at det settes på agendaen av forbrukerne også. Det er kjempestort i Norge

Biofresh er en teknologi som holder null grader i deler av kjøleskapet, og fuktigheten kan reguleres ut fra hvilken type mat man oppbevarer i skuffen. Luft som sirkuleres gjør at det ikke dannes fukt fra matvarene. I fjor kom Liebherr med Biofresh Plus, som betyr at temperaturen i matskuffen kan gå ned til minus to grader. Selskapet har nå over 50 modeller med BioFresh.

Han forteller at kjøleskuffen kan deles av, slik at man dermed får to ulike temperatursoner. Disse kan kombineres slik at hver sone har enten 0/-2 grader, 0/0 grader eller -2/-2 grader.

Liebherr satser nå på vinskap i det norske markedet. Foto: Marte Ottemo.

– Ulike matvarer krever ulike temperaturer og fuktighet, dermed holder maten lengre, og matsvinnet reduseres, sier han.

Frukt, grønnsaker, kjøtt og pålegg og meierivarer trives best rundt null grader, mens fisk og skalldyr holder seg ifølge Liebherr bedre rundt minus to grader.

En annen løsning fra Liebherr, Duo Cooling, skal også forlenge holdbarheten på matvarene i kombiskap.

– Det er mange kombiskap på markedet, men det er stor forskjell i hvordan kjølingen gjøres. Med Duo Cooler er kjølesystemene for fryseren og kjøleskapsdelen 100 prosent separat. Det er viktig for at ikke tørr luft fra fryseren kommer inn i kjøledelen av skapet, det senker luftfuktigheten og tørker ut matvarene. Vi har hatt teknologien i våre skap en stund, men nå begynner vi å kommunisere viktigheten av dette, sier Gjedsted.

Med egen kunstner demonstrerte Liebherr hvordan du selv kan designe kjøleskapet ditt. Foto: Marte Ottemo.

Tegn ditt eget kjøleskap

Liebherr viste fram muligheten for å sette ditt eget preg på minikjøleskap på IFA i fjor, nå er løsningen også utvidet til vanlige kjøleskap.

Du kan designe både kombi- og minikjøleskap i Liebherrs MyDesign-serie. Foto: Messe Berlin.

– Tanken er at kunden skal kunne gå inn og designe sitt eget kjøleskap, på samme måte som du kan lage dine egne Nike-sko på nett. Løsningen kommer til Norden på sikt, men det handler om å få på plass riktig plattform. Vi får jo ikke dette tilgjengelig på retailernes egne nettsider, så vi må se hvordan bransjen kan få sin del av dette. Vi har lansert MyDesign i Østerrike og Tyskland så langt, sier han.

Det er ikke bare utsiden du kan sette ditt eget preg på, du kan også designe hvordan kjøleskapet skal se ut innvendig også, med akkurat de hyllene og skuffene du selv ønsker.    

Et annet hett tema på hvitevarer er digitalisering.

Med tilleggsutstyret Smart Device kan du gjøre både eldre og nye kjøleskap smarte. Foto: Marte Ottemo.

– Liebherr har valgt å etablere en digitaliserings-hub som ligger utenfor selve moderselskapet, og hvor vi samarbeider med aktører som Google, Amazon og Microsoft, sier Gjedsted.

– Du kan kjøpe vår Smart Device og plugge den inn i alle kjøleskap kjøpt etter 2016. Den kobles opp via det trådløse nettverket, og jobber sammen med Alexa og Google Assistant så du kan bruke stemmen for å justere temperaturen, skru på timeren som sørger for at du ikke hurtigkjøler vinflasken for lenge, og slå på ismaskinen. Du kan også legge inn «if this, then that»-kommandoer, som for eksempel å stille inn at ismaskinen skal skru seg på om det er over 30 grader ute, sier han.

Liebherrs monumentale Monolith-serie er ikke tilgjengelig gjennom norske forhandlere ennå. Foto: Marte Ottemo.

Større andel kjøkken

Liebherr viser også fram sin høyende-serie Monolith på IFA.

Vi selger fortsatt en stor del gjennom elektronikkjedene, men kjøkkenbransjen vokser mest for vår del i Norge

– Dette er produkter beregnet på premium-kunden som får kjøkkenet sitt håndtegnet og håndbygget. Vi har ikke lanserte dette i Norge ennå, vi må ha en partner på installasjonssiden, sier Gjedsted.

Monolith-serien har Biofresh+, hurtigkjøling og separat kjølesystem i døren slik at temperaturen ikke faller hver gang man åpner kjøleskapet.

– Det er ett kjøleskap og tre ulike frysere i serien, og vi kommer også til å lansere et vinskap. Det selges mye high-end, særlig i Norge, så vi mener det er et marked for disse skapene, sier han.

– Hvordan er hvitevaremarkedet i Norge?

– Vi selger veldig mye innbygg, ellers er det en god del side-by-side-skap som selges. Og det er høyendeproduktene kjedene fokuserer på, sier Gjedsted.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2019, som ble distribuert 9. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Hvordan er fordelingen av salget mellom elektronikkjedene og kjøkkenbransjen for Liebherr?

– Vi selger fortsatt en stor del gjennom elektronikkjedene, men kjøkkenbransjen vokser mest for vår del i Norge. I 2017 ansatte vi en egen ansvarlig for kjøkkenbransjen som tar seg av stor-Oslo, og det har gjort en stor forskjell, sier han.  

Powered by Labrador CMS