Dysons sjefsingeniør Adriano Niro viser fram selskapets nyeste skjønnhetsprodukt med alt tilbehør, Dyson Airwrap. Foto: Marte Ottemo

DYSON LANSERER LUFT-STYLING

Dyson fortsetter sitt inntog i skjønnhetskategorien, og lanserer sitt andre produkt for hårstyling, Airwrap.

De fleste nordmenn kjenner Dyson best for sine pose- og kabelløse støvsugere og vifter. For to år siden bevegde det britiske selskapet seg inn i skjønnhetsmarkedet med sin Supersonic hårføner, og nå lanserer Dyson sitt andre produkt i skjønnhetskategorien, hårstyleren Dyson Airwrap.

Luft til håret

– Vi bruker erfaringene og ekspertisen vi har på andre områder når vi går inn i nye produktkategorier; kunnskap om hvordan luft beveger seg, elektronikk og batteri. Vi lager kun nye produkter når våre ingeniører føler at de har et reelt problem de kan løse, sier Adriano Niro, sjefsingenør i Dyson, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Sjefsingeniør Adriano Niro demonstrerer Airwrap på kommunikasjonsansvarlig for Norden, Victoria Cowlett. Foto: Marte Ottemo.

Problemet de søkte å løse med sin nye Airwrap var varmeskader på hår, floker og dårlig eller ujevn luftstrøm. Dyson Airwrap styler bruker luftstråler for å lage krøller, naturlige bølger og glattfønet hår.

Vi har en sensor som måler temperatur 40 ganger i sekundet og endrer automatisk til optimal temperatur slik at håret ikke skades

– Vi har laget noe helt nytt ved å bruke vår digitale motor til å lage et fenomen kjent som Coanda-effekten. Det gjør at du kan style håret kun ved hjelp av luft og varme, og uten å måtte manuelt manipulere håret, sier Niro.

Coanda-effekten oppstår når en høyhastighets luftstråle flyter over en overflate. På grunn av trykkforskjeller vil luftstrålen feste seg selv til overflaten. Foto: Dyson.

Coanda-effekten oppstår når en høyhastighets luftstråle flyter over en overflate. På grunn av trykkforskjeller vil luftstrålen feste seg selv til overflaten, og ved å utnytte dette prinsippet skapte Dysons aerodynamikkeksperter den nye stylingmetoden.

– Håret snurrer seg rundt styleren helt av seg selv, sier han.

Niro forteller at Dyson Airwrap har vært jobbet med i seks år, og Dyson har bygd sitt eget hårlaboratorium.

– Vi har brukt 800 millioner kroner på vår hårlab, hvor vi henter inn håreksperter, tester ulike hårtyper og analyserer det, sier sjefsingeniøren.

Selskapet har også snakket med stylister og vanlige folk for å høre hva man ønsker i en hårstyler. De identifiserte to hovedønsker og utfordringer, basert på folks hårtype. De med glatt og tynt hår vil ha mer fylde og form, mens de med tykt og krøllete hår vil ha glatt hår uten å miste volum.

Utvikler egen motor

– Dyson Airwrap bruker vår egenutviklede V9 digitale motor, den samme som sitter i Dyson Supersonic hårføner, sier Niro.

Slik ser innsiden av Dyson Airwrap ut, med mye elektronikk og sensorer som sikrer riktig temperatur. Foto: Marte Ottemo

Motoren spinner for å lage et område med høyt trykk øverst på stylingverktøyet. En høyhastighets luftstråle sprer seg ut av seks luftspor rundt enden på styleren. Dette generer den tidligere nevnte Coanda-effekten, som gjør at håret kan krølle seg rundt styleren og formes. 

Ved hjelp av luftstrømmer suges håret nærmest inn mot styling-rullen. Foto: Dyson.

For å holde luftstrømmen i ønsket stylingretning, har Dysons ingeniører laget en omkoblingsmekanisme som styrer luftstrømmen i henhold til spenningen i børsten. Uansett hvilken retning du børster igjennom håret, flyter luften i retning av håret ditt.

Dysons Airwrap er beregnet på at man bruker den i fuktig hår, slik at man slipper å tørke håret helt før styling.

– Vi har en sensor som måler temperatur 40 ganger i sekundet og endrer automatisk til optimal temperatur slik at håret ikke skades, sier Niro.

230 ingeniører og forskere har brukt seks år på å utvikle Dyson Airwrap

Dyson Airwrap kommer i tre ulike pakker, en for fint hår, en for tykt og en med alt tilbehøret. Selve tilbehøret klipses enkelt på apparatet, og i pakken for fint hår følger en hårføner for å tørke håret, to 30mm ruller for å lage krøller, en børste for fint hår og en rundbørste.

Stylist hos frisøren Gevir Eger, Pål Berdahl, har fått brukt Dyson Airwrap i noen uker allerede, og demonstrerer teknikken. Foto: Marte Ottemo.

Tre ulike pakker

Airwrap og tilbehøret kommer i en kamelhårsfarget boks, med plass til alt utstyret. Foto: Dyson.

I pakken for tykkere hår kommer hårføneren, to 40mm ruller og to 30mm ruller for å lage krøller, og en grovere børste for å glatte ut håret. De to pakkene koster 3.500 kroner, mens de som vil ha alt tilbehøret må ut med 4.000 kroner for delux-pakken.

– Foreløpig kan man kun kjøpe Airwrap på dyson.no, men vi kommer inn hos utvalgte Elkjøp-butikker om litt, sier Victoria Cowlett, nordisk kommunikasjonsansvarlig hos Dyson.

– Nå har Dyson lansert to skjønnhetsprodukter, hva er neste på listen?

– Det kan jeg ikke si så mye om, men vi jobber med et par berømte hårstylister, og de har sett noen av produktene som ligger tre, fire, fem år fram i tid, og de er veldig begeistret, sier Niro.

Sjefsingeniøren sier Dyson har brukt mye ressurser på utviklingen av Airwrap.

– 230 ingeniører og forskere har brukt seks år på å utvikle Dyson Airwrap, sier han.

I tillegg er 263 millioner kroner investert i forskning og utvikling, det ble laget 642 prototyper, og produktet har 103 godkjente og 170 ventende patenter.

Dyson bygde sitt eget laboratorium for hår da de bestemte seg for å satse i skjønnhetskategorien, og tester produktene på ulike hårtyper. Foto: Dyson.
Til toppen