Lars Andersen, skandinavisk produktspesialist for gitarer og trommer, med multieffektbrettet Line 6 HX Effects. Foto: Stian Sønsteng

EFFEKTENE FRA HELIX I NYTT BRETT

– HX Effects fra Line 6 er for dem som liker effektsimuleringen i Helix, men ennå ikke er klare for forsterkersimulering, sier Lars Andersen i Yamaha.

Publisert

Yamaha kjøpte for tre år siden Line 6, og kom for et par år siden med forsterker- og effektsimuleringsmaskinen Helix.

– Nå har vi løftet ut effektsimuleringen og plassert den i en egen boks, HX Effects, som er litt mindre, og tilpasset gitarister som fortsatt bruker analoge forsterkere og ikke ønsker forsterkersimuleringen i det hele tatt, sier Lars Andersen.

Han er skandinavisk produktspesialist for gitarer og trommer i Yamaha, og vi møter ham under salgsmessen i forbindelse med Larvik gitarfestival. Andersen forteller at det nye multieffektbrettet HX Effects koster 6.000 kroner.

– Det har alle effektene fra Helix, og muligheten til å kople til egne effekter, to pedaler, og den har midi inn/ut, sier Andersen til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvor viktig er multieffektbrett for Yamaha?

– Siden vi begynte med Helix har dette markedet økt mye for oss. Vi har definitivt merket at det finnes to kategorier musikere; at det finnes dem som liker effektene i Helix – men ikke ser på seg selv som den type musiker som bruker en forsterker- og effektsimuleringsmaskin. Derfor kommer HX Effects på markedet, som et tilbud til dem som ikke er klare for forsterkersimulering, sier Andersen.

Forsterkersimulering

Finn Schatvet-Riisager (t. h.) fra Nøtterøy slår av en prat med gitaristen Oliver Engqvist som er ambassadør for Yamaha. Foto: Stian Sønsteng.

– Hvorfor er det slik?

– Godt spørsmål! Hvis jeg skal driste meg til å mene noe om dette, tror jeg det handler om holdninger – at man har sin gamle rørforsterker man er vant til, og synes det med en Helix blir litt mye å holde styr på. Ulike effekter er de kanskje vant til, og her kommer HX Effects inn i bildet. Selve boksen, med seks fysiske knapper man kan trykke på med foten, blir mer likt seks effektpedaler, og HX Effects glir dessuten fint inn på pedalbrettet, sier Andersen.

Forsterkersimulering er ikke like vanlig, og har ikke alltid vært like bra

Han innrømmer at forsterker- og effektsimulering i bunn og grunn er noe av det samme.

– Man tar en analog forsterker eller pedal, og gjør dem digitale. Effekter er man kanskje vant til å ha digitale og simulerte, siden Line 6 og mange andre merker har drevet med dette i over 20 år. Forsterkersimulering er ikke like vanlig, og har ikke alltid vært like bra. Det er først de senere årene dette har blitt riktig bra, i og med introduksjonen av Helix og flere andre produkter på markedet, sier Andersen.

HX Effects har den digitale signalprosessoren (DSP) HX Audio Engine, som kan kjøre opptil ni effekter samtidig, og ifølge Yamaha skal gjenskape egenskapene til vintageeffekter ned på krets- og komponentnivå. De mer enn 100 HX-effektene inkluderer distortions, delays, reverbs, modulations, pitch/synth/filter, kompressor/limiter, EQ, wah wah og integrert looper.

Siden HX Effects har linjeinngang kan for eksempel også keyboardister, produsenter og DJs bruke den som ekstern prosessor med elektroniske instrumenter.

Les alt om Larvik gitarfestival i digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2018.

Les alt om Larvik gitarfestival i digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2018.

Powered by Labrador CMS