ELECTROLUX VIL INSPIRERE med proff-funksjoner

Electrolux varsler en ny giv i Norge samtidig som de lanserer en ny portefølje der de trekker veksler på erfaringen de har fra sine profesjonelle produkter.

Publisert Sist oppdatert

– Electrolux har gjennom mange år vært sterkt representert i den profesjonelle verden innen matlaging og vaskeri. Vi ser spesielt innen matlaging at det er et stort fokus på dette hos norske forbrukere, og det er kokke- og matlagingsprogrammer på alle TV-kanaler. Det er naturlig for oss overføre de gode funksjonene restauranter og profesjonelle vaskeri har brukt i mange år til privathusholdningene, sier Svein Edvardsen.

Han er fra 1. april ny administrerende direktør i Electrolux Norge, og når vi møter ham på Eurocucina-messen i Milano viser han for første gang frem Electrolux’ nye serie Inspiration Range, som består av hjemmeprodukter med profesjonelle egenskaper.

Hos Michelin-restauranter

Selv om det i Norge er sterke kjedekonsentrasjoner skal jobben gjøres ute i hver enkelt butikk

– Serien er designet for å imøtekomme etterspørselen fra de mest kresne forbrukerne og matentusiastene. Kolleksjonen er blitt testet og utviklet i samarbeid med profesjonelle kokker og topprestauranter hvor kravene til funksjonalitet og resultat er de høyeste, heter det fra Electrolux.

På Eurocucina viste Electrolux sin nye kombidampovn, sonefrie kokeplater, display for induksjonsplater, skreddersydde modulsystemer og temperatursoner for matlaging, samt oppbevaringsløsninger som skal holde maten frisk og redusere omfanget av matkasting.

– Inspiration Range drar nytte av vår 90-årige erfaring fra restauranter og profesjonelle vaskerier. Én av tre restauranter i Michelin-guiden har utstyr fra Electrolux i sine kjøkken. Vi utnytter den erfaringen vi har fått gjennom alle disse årene, og lanserer ikke bare et nytt design men vi overfører også de profesjonelle funksjonene i hjemmeproduktene, sier markedssjef Lena Wånemark til fagbladet Elektronikkbransjen.

Proffe patenter

I løpet av året vil Electrolux bytte ut hele porteføljen til den nye Inspiration-serien. I april kommer innbyggingsprodukter, kalde produkter og komfyrer. I september lanserer selskapet oppvask, vask og tørk.

– Vi bruker for eksempel de samme patentene i dampovnene som vi har i våre profesjonelle produkter. Styringen av koketoppene med forhåndsinnstilte varmesoner blir de samme som de profesjonelle har hatt i mange år, der man etter oppkok eller steking enkelt skyver kasserollen til en annen varmesone med lavere temperaturer. Når det gjelder vask, kommer vi til å bruke den samme børsteløse motoren som hos profesjonelle vaskerier. Vi har allerede separate kjølesystem for kjøl og frys, Twin Tech-teknologien, i kombiskapene våre for at man skal unngå at luften i kjøleskapet blir for tørr, dette er blant annet viktig for at grønnsakene skal vare lengre takket være høyere fuktighet i kjøledelen, sier Wånemark.

Electrolux, AEG og Zanussi

Inspiration Range kommer i en ny designlinje med materialer som glass, rustfritt stål og eloksert aluminium. Alle produkter er linjert vertikalt og horisontalt, noe som skal gi et enhetlig preg uavhengig av montasjeløsninger.

– Vi har arbeidet mye med å få brukergrensesnittet intuitivt, og bruker mye glass og metall. Det blir brukt stadig mer glass i hvitevarene, og vi vil se stadig flere produkter med integrerte håndtak – hvis da dørene ikke åpnes ved å trykke på en knapp, sier Electrolux’ designsjef Thomas Johansson til fagbladet Elektronikkbransjen.

Wånemark forteller at Electrolux har vært gjennom en omfattende prosess for å finne den riktige veien videre.

– Vi har flere varemerker og har hatt en utfordring med at Electrolux, AEG og Zanussi har hatt ulike posisjoner i de europeiske markedene. Nå er dette samkjørt, også i forhold til Electrolux og de øvrige konkurrentene i markedet, sier Wånemark.

Sponser kokkelandslaget

Hun viser til at de tyske produsentene gjerne snakker om kvalitet, mens de asiatiske fokuserer på teknologi.

– Electrolux har begge deler, og nå har vi funnet frem til hvordan vi skal posisjonere oss overfor forbrukerne; vi leverer teknologi utviklet for de profesjonelle, tilpasset forbrukerne. Det er budskapet i vårt nye slagord ”Developed for professionals, now adapted for you”, sier Wånemark.

– Hvorfor har det tatt så mange år å komme frem til dette?

– Vi har for lengst startet prosessen i både i Norge og i enkelte andre markeder, nå blir dette rendyrket i hele konsernet, sier Wånemark.

Som eksempel på dette nevner hun at Electrolux sammen med selskapets profesjonelle avdeling er sponsor for det norske kokkelandslaget, og at selskapet rundt om i Europa samarbeider med kjente restauranter og kokker.

Positiv prosess

– Det er viktig for oss at de profesjonelle kokkene kan vise sine kunster på våre hjemmeprodukter, sier Wånemark.

Hun har lang erfaring i selskapet, fra hun begynte i Husqvarna i 1972 og siden ble med over til Electrolux. Nå mener hun selskapet er inne i en prosess som er positiv også for handlerne og sluttkundene.

– Vi har allerede fått gode tilbakemeldinger på at vi har funnet en måte å utnytte kunnskapen som finnes i selskapet, sier Wånemark.

Ny administrerende direktør, Svein Edvardsen, forteller at man nå skal gå gjennom alle funksjonsområder og sørge for at selskapet er godt dekket for å betjene kundene lokalt i Norge.

Tilbake til Norge?

– Vi vil se på endringene som er gjort de siste årene for å sikre at organisasjonen i Norge er best mulig forberedt på fremtiden. Som hos mange andre leverandører er funksjoner flyttet ut av Norge og spesielt til Sverige. Nå skal vi vurdere om det er områder vi eventuelt må flytte tilbake slik at vi blir den en nummer én-leverandøren har historie for å være, sier Edvardsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier konsernet i fjor hadde et år som totalt sett ikke var veldig godt økonomisk.

– Hvis vi holder oss til Europa svikter markedene i sør, som Hellas, Portugal, Spania og Italia. Dette stiller høyere krav til markedene som tross alt går bra.

– Hvilken posisjon har Electrolux i Norge i dag?

Nytt fra Zanussi

– Vi har en sterk posisjon både i elektro- og kjøkkenbransjen, men det er ikke dermed sagt at vi er fornøyd. Vi har et ønske om å kunne gjøre en enda bedre jobb, og vi styrket derfor fra årsskiftet salgsapparatet med fire personer. Selv om det i Norge er sterke kjedekonsentrasjoner skal jobben gjøres ute i hver enkelt butikk, og vi ønsker å bearbeide dem på best mulig måte. Vi har fra år til annet vært nummer én i Norge, selv om vi ikke har vært det hvert år de siste fem-seks årene, sier Edvardsen.

– Hvordan sjonglerer dere de ulike varemerkene?

– AEG og Husqvarna skal være premiummerker, Electrolux er merket for folk flest i midtsegmentet, mens Zanussi skal appellere til yngre med nye innovasjoner og sin italienskinspirerte profil. Vi lanserte en ny portefølje AEG og Husqvarna for et år siden, noe som har gitt oss gode resultater. Nå gjør vi det samme med Electrolux. Zanussi har vi ikke hatt en totalendring på noen år, her vil det om ikke så alt for lenge skje noe som gir også dette merket et løft.

I selskapet siden 1978

Edvardsen sier han går til oppgaven som Electrolux-sjef i Norge med stor ydmykhet.

– Jeg håper jeg gjennom lang bransjeerfaring vil være i stand til å ta beslutningene som gjør at Electrolux vil holde på sin gode posisjon, samtidig som vi tar et steg videre, sier direktøren som startet i Electrolux i 1978.

– Jeg har kolleger som har vært enda lenger i selskapet. Dette er et tegn på at Electrolux har vært en trygg og god arbeidsplass med liten gjennomtrekk.

– Du har hatt en del sjefer i løpet av disse årene. Er det tatt mange avgjørelser du ikke har applaudert?

– Det er riktig at jeg har hatt mange sjefer, som også har lært meg mye. Når man har vært lenge i et firma tas det alltid beslutninger du selv ikke er enig i, men det er viktig å se enhver endring som en mulighet for å komme videre. Med det som innfallsvinkel har det vært spennende å arbeide i Electrolux, sier Edvardsen som de seneste tre årene har vært salgssjef i Norge.

Før det var han kanalansvarlig.

Leverer til Ikea

– Hvilke tanker har du om de to konkurrerende salgskanalene kjøkken- og elektrobransjen?

– Kjøkkenbransjen selger mye hvitevarer og står for en stor andel av innbyggingsproduktene. Elektrobransjen selger også mye, og det er et stort utskiftingsmarked som naturlig faller til denne salgskanalen. Vi ser også at enkelte, som Elkjøp, starter med kjøkken. Dette er en spennende utvikling som naturlig fører til mer innbyggingssalg.

– Hvilke utfordringer har dere lokalt med at Electrolux produserer hvitevarer for Ikea?

– Vi var så heldige at vi fikk en europeisk avtale med Ikea, men disse selges ikke under vårt varemerke. Det er også andre leverandører til Ikea, og jeg ser ikke hvitevarene vi produserer for dem som en direkte konkurrent til varemerkene vi har i Norge. Dessuten skal forbrukerne grave dypt for å finne frem til hvem som har levert de ulike hvitevarene Ikea selger, sier Edvardsen.

Powered by Labrador CMS