Konsernsjef Stefan Lebrot (t. v.) i Elon Group og administrerende direktør Asle Bjerkebakke i Euronics Norge AS. Foto: Robin Andersson, Elon Group

ELON BLIR STØRST I NORDEN

Som vi tidligere har skrevet bytter Euronics Norge navn til Elon fra nyttår. I dag kom pressemeldingen om at kjeden blir størst i Norden.

– Med det nye nordiske samarbeidet får vi en fantastisk posisjon med tanke på gunstige innkjøpsvilkår, som kommer alle våre kunder til gode, sier administrerende direktør Asle Bjerkebakke i Euronics Norge AS i pressemeldingen.

Her heter det at varemerket endres til Elon fra 1. januar 2019, for å skape et mer enhetlig og sterkt varemerke. Samtidig presenteres et nytt nordisk samarbeid, som skal effektivisere alle kjedens innkjøp.

– Dette kommer til å gi betydelig effekt på selskapets posisjon i det norske markedet. Euronics danner et innkjøpssamarbeid sammen med islandske Heimilistæki, finske Veikon Kone, danske Hvidt og Frit, og svenske ELON Group, som målt i antall butikker vil være størst i Norden innen segmentet hjemmeelektronikk, heter det i pressemeldingen.

Målet er at navneskiftet vil skape et tydelig varemerke i flere nordiske markeder, som i Norge og Sverige.

Kostnadsfordeler

– Et felles navn skaper også kostnadsfordeler som kan komme de norske konsumentene til gode. Fra og med nå vil alle de fem nordiske samarbeidspartnerne kanalisere innkjøpene sine gjennom ELON Group, står det i meldingen.

– Elon/Euronics har en viktig rolle i det norske markedet og er akkurat som oss, veldig fokusert på å hele tiden øke kundeverdien. Dette samarbeidet gir Elon/Euronics uslåelige stordriftsfordeler, samtidig som de kan fortsette å jobbe enda nærmere det lokale markedet og kundene, slik de har gjort med suksess gjennom flere år, sier konsernsjef Stefan Lebrot i Elon Group.

Dette samarbeidet gir Elon/Euronics uslåelige stordriftsfordeler

Alle samarbeidsavtaler er signert og koordineringen av innkjøpsprosessene er påbegynt, slik at det kan skape umiddelbare effekter for kundene i de respektive markedene.

– I Elon/Euronics ser vi frem til å presentere alle fordelene for kundene allerede i løpet av 2019, står det i pressemeldingen fra Elon Group AB, som har hovedkontor i Örebro i Sverige.

Hele Norden

– Denne typen samarbeid er fremtiden og gir oss best mulige forutsetninger til å utvikle oss, uttaler Bjerkebakke i pressemeldingen, som slår fast at det nordiske samarbeidet innebærer at gruppen kommer til å ha det største forhandlernettet i Norden, bestående av 483 butikker.

Disse representeres i Sverige av butikkjeden Elon, i Danmark av Hvidt og Frit, i Island av Heimilistæki, i Finland av Veikon Kone og i Norge av Euronics. Alle samarbeidspartnerne kommer til å gjøre sine innkjøp gjennom Elon Group.

Den 1. januar 2016 ble Euronics Norge AS formelt et datterselskap i svenske Elon Group AB, som frem til dette het EEL Holding, men allerede ett år tidligere hadde selskapene en innkjøpsavtale. Samtidig gikk de norske Euronics-butikkene inn som eiere i Elon-gruppen, som de eier rundt 10 prosent av. Resten av selskapet er eid av svenske butikkeiere i kjeden Elon, der butikkene siden 2014 har endret navn fra fem til ett varemerke; tidligere het de Elon, Elkedjan, Elspar, Hemexperten og Hemma.

Som fagbladet Elektronikkbransjen tidligere har skrevet skal de 55 norske butikkene omprofileres, med nytt navn og logo. Også de rundt 350 svenske Elon-butikkene får den nye logoen.

Euronics-navnet er blitt brukt i norsk varehandel siden 2001, etter at ServiceRingen to år tidligere hadde meldt seg inn i det europeiske innkjøpssamarbeidet.

Administrasjonen i Euronics Norge i 2001 med den nye logoen. F. v. Kenneth Baltzersen, Solgunn Øvereng, Asle Bjerkebakke, Anne Line Svendsen, Kari Ann Jensen, Gunni Hansen og Terje Gudmundsen. Foto: Erik Andersen.
Til toppen