Richo Jacobsen Kohl (t. v.) i Aurora-gruppen og Arno de Ruyter i Innergie med PowerGear ICE 65 og PowerCombo. Foto: Stian Sønsteng
Richo Jacobsen Kohl (t. v.) i Aurora-gruppen og Arno de Ruyter i Innergie med PowerGear ICE 65 og PowerCombo. Foto: Stian Sønsteng

ÉN LADER FOR NESTEN ALLE MASKINER

– Vi vokser og får stadig nye varemerker, de to siste er Duracell og B&O Play. Den nye universal-laderen fra Innergie har vi stor tro på.

Det sier Richo Jacobsen Kohl, nordisk marketingsjef i Aurora-gruppen, når vi møter ham på IFA-messen i Berlin.

Innergie PowerGear ICE 65 har fått navnet sitt fordi den er utformet som en isbit.

Vi fyller ikke bare butikkene med varer, men hjelper til med å få dem ut av butikkene igjen

– Dette er et ekstremt smart produkt, og vi er overbevist om at forbrukerne setter pris på å få en lader som passer til det aller meste. Den er også et slags reiseadapter; her får man virkelig alt i ett, sier Jacobsen Kohl.

– Den kan brukes på 90 prosent av datamaskinene i markedet som ikke er en Apple-maskin. Det følger med seks plugger til ulike modellers strøminngang, og hvis man trenger en annen kan man bestille den på Innergies nettsted. Vi leverer også en eske til butikkene med ytterlige ulike pluggstørrelser, slik at de kan gi med en overgang gratis når noen kjøper laderen, sier Arno de Ruyter i Innergie, som er en del av Delta-gruppen.

Det var delen av laderen som plugges i datamaskinen. I den andre enden er det mulig å bytte ut støpselet, det følger med fire varianter, slik at man kan bruke laderen på reise – ifølge Innergie nok til å dekke 150 land.

– En annen nyhet fra Innergie er PowerCombo Go Hub, som er en 12 V-lader og en tripple-USB-hub, som sammen med en forlengerledning gjør det mulig å lade opptil fire smarttelefoner eller nettbrett samtidig i bilen, sier Jacobsen Kohl.

 

Mange på veien

– Dere dekker hele Norden; hvor viktig er det norske markedet for dere?

– Svært viktig. I Norge har vi noen av våre absolutt største kunder. Når det gjelder omsetningen ligger Norge, Sverige og Danmark ganske likt, mens Finland er litt mindre. Vi kunne i fjor markere vårt hundreårs-jubileum, som for øvrig ble tidenes beste år resultatmessig.

– Hva med inneværende år?

– I år blir det enda bedre, smiler Jacobsen Kohl.

Ifølge selskapets nettsted er tilbehør til forbrukerelektronikk deres kjerneområde. Aurora Group ble etablert i 1999 gjennom en fusjon av Rudolph Schmidt A/S (Danmark), OSK Elektronikktilbehør AS (Norge), Ortoconnex AB (Sverige) og Teletarvike Järvinen Oy (Finland). I 2006 gikk norske tCom AS inn i gruppen, og i 2010 svenske Hanestrom og Gameo. Selskapet har salgskontor i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Distribusjonen er sentralisert i Jönköping og delvis Lilla Edet i Sverige, mens alle støttefunksjoner er plassert i København.

– Hvordan vil du beskrive posisjonen dere har i dag, og hvor dere er på vei?

– Vi ønsker å være nummer én i vår bransje, og mener vi skiller oss klart ut fordi vi ikke bare er en vanlig distributør, men også har mange medarbeidere på veien. Vi fyller ikke bare butikkene med varer, men hjelper til med å få dem ut av butikkene igjen. Vi arbeider både med premiummerker og våre egne merker, og ønsker å være kjent for innovasjon. Vi er hurtige i markedet, har det siste nye og de største varemerkene.

 

Leverandører og kunder

– Hva er det viktigste varemerket deres?

– Det er vanskelig å si hva som er det viktigste merket, og dette avhenger av kategorien. At vi er begynt å samarbeide med B&O Play er svært viktig, også Duracell som er et av verdens største varemerker. At de lander hos Aurora Group sier sitt. Noen varemerker er med å løfte salget vårt, samtidig ønsker vi å løfte deres. Vi har også et merke som One for All, med universalkontroller, som vi nå samarbeider tettere med. Razer er gigantiske i spillkategorien, Puro innen deksler og vesker, Rapoo har vi store forhåpninger til siden de kommer med store innovasjoner innen tastatur og mus. Braun og Oral B er viktig, samt vårt eget varemerke Panzer som er en gigantisk suksess.

– Hvordan er det å være distributør i dagens marked. Er det slik at stadig flere leverandører trenger en distributør fordi de bygger ned sin egen organisasjon?

– For våre kunder er vi en viktig partner, siden vi leverer så mange varemerker i mange kategorier. Samtidig er vi en viktig partner for våre leverandører, slik at de når ut i detaljhandelen.

– Hvem er konkurrentene deres?

– Det er mange, men vi fokuserer på våre egne varemerker og å gjøre det vi driver med godt; tjenestene vi tilbyr, vår salgsstyrke og våre aktiviteter i butikk, der vi er flinke til å få utstillingene til å se fine ut slik at varene blir solgt, sier Jacobsen Kohl.

Til toppen