Kronikkforfatter Martin Vinje er innehaver av The Martin Vinje Company, som representerer Kenwood og DeLonghi i Norge. Arkivfoto: Erik Andersen

EN MASKIN UTEN BEGRENSNINGER

– Vi er eksperter på matlagingsprodukter og fokuserer på kjøkkenet som arbeidsplass. Den største nyheten i år er Kenwoods Cooking Chef.

– Dette er en maskin uten begrensinger, sier Eric de Castelbajac, internasjonal markedssjef hos DeLonghi.

Den italienske produsenten, som har kjøpt opp britiske Kenwood, viste tre hovednyheter på årets IFA: kjøkkenmaskinen Kenwood Cooking Chef, en kraftig stavmikser med tre blader og en ny serie kaffemaskiner, den siste nyheten under merket DeLonghi. Når det gjelder Cooking Chef, karakteriserer direktør Martin Vinje i Martin Vinje AS maskinen som den viktigste nyheten i Kenwoods 60 år lange historie.

– Dette er en Kenwood kjøkkenmaskin slik vi kjenner den gjennom mange år, men i tillegg har maskinen en induksjonsplate i bunnen. Det gjør at du kan steke og koke og i prinsippet gjøre det samme som på en vanlig komfyr. Samtidig har du fordelen med at du kan tilberede mat og råvarer i en kjøkkenmaskin, sier Vinje.

Han fremhever maskinen som ideell for tillaging av mat som melkeprodukter, sauser, desserter, ja han mener til og med du kan lage retter som får i kål og pinnekjøtt. Kenwood Cooking Chef kommer på det norske markedet i disse dager som det eneste land i Skandinavia. Prisen vil være cirka 13.000 kroner.

Trebladet stavmikser

Den andre nyheten fra Kenwood er en stavmikser med tre roterende kniver på samme akse. I følge markedssjef de Castelbajac skal dette være verdens første i sitt slag. Motoren på 700 watt gjør at den skal klare tyngre oppgaver enn normalt for slikt utstyr. Den store foten er i plast og det betyr at stavmikseren kan brukes direkte i kjeler og panner med teflonbelegg uten å ødelegge det. Den kan også mose poteter og grønnsaker som er kokte. Vanlige miksere lager puré mens denne lager mos.

– Jeg vil særlig fremheve maskinens egenskaper for å lage potetstappe på norsk vis, sier Vinje.

Små og stillegående

I følge Martin Vinje er DeLonghi det ledende merket innen kaffemaskiner i Europa. Det er en voldsom økning i interessen for kaffetilberedning, og det blir lansert flere alternative måter å lage kaffe på. I tillegg til maskiner, som baserer seg på tilberedning fra kaffebønner maskinen selv maler, finnes det alternativer med kapsler. De nye DeLonghi-maskinene, som maler bønnene selv, har mindre ytre mål og skal være langt mer stillegående enn de tidligere modellene. Vinje legger vekt på at de ikke tar større plass på kjøkkenbenken enn en vanlig kaffetrakter. Den nye serien heter Ecam og kommer i mer enn ti modellvarianter i energiklasse A. Alle har innebygd vanntank. Prisspekteret er fra 3.000 til 10.000 kroner.

– Bare tre til fire volumprosent av verdens kaffebønner blir brent for bruk i kaffemaskiner, resten går til koking og trakting. Hvordan kan man greie det økonomisk når så mange kaster seg på bølgen med kaffemaskiner?

– Dette er et viktig spørsmål. Jeg føler at vi her tar et beste fra to kulturer. I Norge drikker hver innbygger i snitt kaffe fra mer enn ti kilo bønner i året. Det meste blir laget i store kopper. Fremtiden tror jeg ligger i at vi bruker vårt tradisjonelle kaffemerke, men nå i hele bønner. De blir enten malt til tradisjonell norsk kaffe i store kopper eller i små doser med kraftig kaffe a la espresso. Felles for dette er at de lages i samme maskin og hovedsakelig som én kopp om gangen, sier Vinje.

Han mener den tradisjonelle kaffetrakteren vil ha sin hovedoppgave når man serverer til mange om gangen.

Konsernsjef og eier Silvio DeLonghi kastet glans over utstillingen på IFA og gledet seg over toppmodellen Kenwood Cooking Chef med alt tilbehør.
Internasjonal markedssjef Eric de Castelbajac viser stavmikseren Tri-Blade med motorstyrke 700 watt. Maskinen vil koste fra 400 kroner og oppover avhengig av utstyr.
Den nye serien med kaffemaskiner fra DeLonghi heter Ecam og kommer i ti modellvarianter. Pris fra 3.000 til 10.000 kroner.
Til toppen