ETT ÅR TIL FM-SLUKKING

Om ett år starter slukkingen av FM-nettet, og Sahaga inviterte til produktslipp og markering på Månefisken.

Publisert Sist oppdatert

Norsk radio digitaliseres og gjennom 2017 sluttføres radioskiftet ved at de nasjonale FM-nettene i Norge slukkes region for region.

Det er nordlendingene som er de aller første i Norge, og dermed også i verden, som får heldigital distribusjon av radiosignaler.

– Skiftet til digitalradio gjennomføres ved en regionvis slukking av FM-nettet i 2017. Først ut er Nordland, og det er gledelig å konstatere at nordlendingene er godt forberedt. Gjør man et uttrekk fra den landsdekkende undersøkelsen finner man at befolkningen i Nordland ligger over snittet av hvor mange som lytter til digital radio og har skaffet seg dab-radio. 63 prosent av innbyggerne i Nordland har dab-radio, mens det tilsvarende tallet for hele befolkningen er 58 prosent, sier daglig leder i Digitalradio Norge, Ole Jørgen Torvmark.

Det er helt klart fremdeles digitaliseringen av alle bilene som er den største utfordringen

På rett sted

En av de som har vært pådriver for dab siden starten er Hans Christian Andersen, tidligere NRK-profil og daglig leder i Sahaga. Han inviterte presse og bransjefolk til markering og lansering av nye dab-produkter på Månefisken i Oslo.

– Du har vært med på dab-diskusjonen siden starten, hvordan føles det at det nå kun er ett år igjen til første slukkedato?

– Det er veldig gøy å se at det meste har blitt slik vi har sagt siden 2004. Da vi begynte var vi nesten alene i markedet, og jeg skulle gjerne hatt den markedsandelen i dag. Men vi visste at konkurransen kom til å bli større og at gigantene ville komme på markedet når vi små og entusiastiske hadde gjort grovarbeidet. Sahaga har det bredeste utvalget og spennende produkter, og mange av de store snuser på oss nå, og det er veldig gøy. Vi har erfaring og kunnskap å vise til og dele med de som vil samarbeide. Den følelsen er god, og den gjør meg sikker på at vi kommer til å stå oss godt gjennom digitaliseringen. At det kommer spennende tilbud fra investor-kretser gir meg også en følelse av å være på rett sted til rett tid nå. I motsetning til for 10 år siden, da jeg følte at vi var på rett sted til feil tid, sier Andersen.

– Hva er den største utfordringen som gjenstår før slukking av FM-nettet?

– Det er helt klart fremdeles digitaliseringen av alle bilene som er den største utfordringen. Vi har etablert selskapet Sahaga Auto AS for å bidra med nye produkter til markedet, som kan hjelpe bilistene over i den digitale radio-hverdagen. Vi har knyttet til oss kompetanse fra bilbransjen og mener vi stiller sterkt. Viktig er det også at kringkasterne fortsetter arbeidet med å få folk til å forberede seg på at FM bare blir skurr i 2017. Vi ønsker ikke en situasjon hvor halve landet venter med å kjøpe radio til slukking. Husk: Å stå i kø i butikk er ikke noe gøy! sier Sahaga-sjefen.

Nyheter for bil

Sahaga viste blant annet fram tre nyheter i selskapets POP-serie. POPstar er en liten, enkel og fargerik radio. Den har dab+ og fm, hodetelefonutgang og klokkeradiofunksjon.

POPmusic har dab+, bluetooth og fm, samt handsfree-funksjon så du kan svare telefonen rett på radioen. I tillegg har den oppladbart batteri, alarmfunksjon, linjeinngang, presets, klokkeradiofunksjon, innsovningstimer og mulighet for ekstrabatterier. 

POPyourCAR 2.0 er en liten og enkel biladapter, som overfører lyden på linjekabel eller via FM, og dab-antenne følger med.

– I tillegg lanserer Sahaga Auto flere bil-løsninger i løpet av 2016. Vårt hørselvern med dab+ kommer i ny versjon før sommeren og POP planlegger ytterligere tre nye produkter i markedet i løpet av året. Vi representerer både VQ og REVO, og de har også nyheter på gang, sier Andersen.

 – Hvordan venter dere at dab-salget kommer til å utvikle seg framover?

– Jeg tror at publikum gradvis vil skifte ut radioene sine, og mange har allerede begynt. Vi får mange tilbakemeldinger fra folk som er overrasket over det store kanaltilbudet og forteller at de ikke lenger benytter FM. Men det vil alltid være noen som ikke gjør noe før de er helt nødt, og det vil sikkert bli et betydelig salg rundt de seks slukkedatoene. Det virker som de aller fleste som selger radio etter hvert er helt på det rene med at man ikke skal selge FM lenger. Vi mener også at beslutningstakere i bransjer som normalt ikke selger radio bør våkne og se at også de kan få sin del av digitalradio-salget, siden folk vil komme til å kjøpe en dab-radio der de kan få fatt i en. Vi regner med en jevn økning av radio-salget, ikke upåvirket av sesongene som kommer, sier han.

Powered by Labrador CMS