Kjedeleder Asle Bjerkebakke (t. v.) i Euronics Norge og konsernsjef Stefan Lebrot i Elon under kompetansedagene i Fredrikstad. Foto: Jan Røsholm

EURONICS BLIR ELON ETTER JUL

Årets julehandel blir den siste med Euronics-logoen i Norge. Fra januar bytter de 55 butikkene navn til Elon, som en del av en nordisk satsing.

Dette ble enstemmig vedtatt den 24. september under et medlemsmøte for butikkene i Euronics Norge, i forbindelse med kompetansedagene som nå arrangeres i Fredrikstad.

Den 1. januar 2016 ble Euronics Norge AS formelt et datterselskap i svenske Elon Group AB, som frem til dette het EEL Holding. Samtidig gikk de norske Euronics-butikkene inn som eiere i Elon-gruppen. Nå skal de 55 norske butikkene omprofileres, med nytt navn og logo. Også de rundt 350 svenske Elon-butikkene får den nye logoen. Disse har siden 2014 endret navn fra fem til ett varemerke; tidligere het de Elon, Elkedjan, Elspar, Hemexperten og Hemma. 

Daværende markedsdirektør Kirsti Berg med den splitter nye Euronics-logoen under fjorårets komputansedager. Foto: Jan Røsholm.

Siden 2001

Euronics-navnet er blitt brukt i norsk varehandel siden 2001, etter at ServiceRingen to år tidligere hadde meldt seg inn i det europeiske innkjøpssamarbeidet. Under fjorårets kompetansedager kunne daværende markedsdirektør Kirsti Berg i Euroncis Norge fortelle at den nye europeiske kjedelogoen først ble tatt i bruk i Norge, men etter jul forsvinner altså den gule Euronics-stjernen fra 55 butikkfasader i Norge. Også dagens Elon-logo er utstyrt med en gul stjerne, men det vites ikke om denne vil videreføres.

For det svenske markedet er det en vel så stor nyhet at gruppen på sikt ønsker seg fullsortimentsbutikker, med alle varekategorier slik som i dagens Euronics, og ikke bare hvitevarer og småelektriske produkter som hos Elon i Sverige.

Dette kunne Stefan Lebrot fortelle under kompetansedagene i Fredrikstad. Han har siden 3. april vært administrerende direktør og konsernsjef i Elon-gruppen, og kommer fra stillingen som administrerende direktør i Smeg Nordic.

Han sier selskapet har fem fokusområder fremover:

  • E-handel.
  • Omorganisering, mer nordisk fokus.
  • Norden: vi skal bli nordiske, ikke bare Norge og Sverige.
  • Markedsføring: Vi skal friske opp markedsføringsplattformen.
  • B2B-fokus, mer salg mot store entreprenører som eksempel Skanska.
Administrasjonen i Euronics Norge i 2001 med den nye logoen. F. v. Kenneth Baltzersen, Solgunn Øvereng, Asle Bjerkebakke, Anne Line Svendsen, Kari Ann Jensen, Gunni Hansen og Terje Gudmundsen. Foto: Erik Andersen.
Til toppen