EVENTYRET OM EN RADIO

Omsetningen av Tivoli-radioene i Norge kunne lett ha fått en annen utvikling enn det salgseventyret vi har vært vitne til.

Begynte med et nei

Inntil i dag er det ikke solgt flere Tivoli-radioer i noe annet land i verden enn hos oss. Hva denne suksessen skyldes er det vanskelig å si eksakt, men den er i alle fall basert på flere faktorer. Neby er temmelig sikker på at én årsak er at mange kunder har kjøpt mer enn én Tivoli-radio. Mer viktig er nok i alle fall lydkvalitet og design.

Begynnelsen på Tivoli-epoken i Norge var litt av en tilfeldighet. Sommeren 2002 leste direktør Erling Neby gjennom en del Hi-Fi-blader mens han var hjemme i ferien. Der fikk han se en annonse for Tivolis Model One. Tivoli-radioen hadde vært presentert på verdensmarkedet et års tid tidligere. Bak Tivoli-radioen står det amerikanske firmaet Boston. Neby kontaktet den svenske importøren og en italiener som hadde ansvaret for Tivoli i Europa, begge kjente han godt fra før. Neby ville ha vareprøver på Tivoli til Norge.

– Jeg er jo gammel Hi-Fi-mann og hadde ikke tenkt å selge slike radioer, men jeg falt for Tivoli, sier han.

Det viste seg at produktet foreløpig var utsolgt og at neste forsendelse til Norge var forhåndssolgt. Dette betydde altså at en annen importør hadde fått kloa i merket. Men heldigvis for Neby var ikke avtalen så fasttømret.

– Dette vil jeg ha. Send meg tusen stykker, og jeg vil ha agenturet for dette i Norge, var Nebys budskap til italieneren. De tusen radioene var solgt før de kom til Norge, og dermed var eventyret i gang, sier direktøren.

– Vil vare

Den første Tivoli-radioen, Model One, er fortsatt i salg og omsetningen går bra. I alt var det tre varianter av denne første modellutgaven. Et års tid etter at Model One ble lansert i Norge kom Tivoli PAL, som representerte et nytt designkonsept, og som dessuten kunne drives av kombinert nett og oppladbare batterier. I dag er det denne modellen som selger mest. Model One, med varianter, oppnådde på det meste et årlig salg på om lag 100.000 stykk. Nå ligger den samlede omsetningen av Tivoli-modellene i underkant av 50.000.

– Betyr det at første generasjon Tivoli-radioer snart er sluttsolgt?

– Nei, det gjør det ikke. Jeg tror at uansett utvikling vil Tivoli Modell One og PAL være i markedet i overskuelig fremtid. De er blitt klassikere og modeller folk er veldig glade i. Det kommer syv–åtte år gamle Tivoli-radioer inn til service som vi foreslår å bytte til nye i stedet for å reparere, fordi det lønner seg. Men mange nekter og vil beholde den gamle radioen likevel. Dette er nok ikke vanlig for denne type produkter ellers i markedet.

Bare et lite antall Tivoli-radioer har DAB-mottaker. Hva tror Neby vil skje med den halve millionen FM-radioer hvis og når myndighetene beslutter å slukke FM-nettet?

– Hvis det skjer, blir det neppe før om en ti års tid. Jeg vil selvfølgelig markedsføre DAB-modeller hvis det blir det toneangivende. Men selv om du kjøper en Tivoli FM-radio i dag til det den koster, vil prisen fordelt på ti år bli under 200 kroner året. Det er billig radiolytting. 

Model 10

I oktober kommer to nye Tivoli-modeller på markedet, Model 10 og Model 10+. Den førstnevnte modellen har FM og fem faste forhåndsinnstillinger. 10+ har FM og DAB+. Standardmodellen vil koste cirka 1.700 kroner, mens DAB-modellen vil koste rundt 2.500 kroner. Disse modellene har ikke nettradio, der markedsfører Neby andre modeller. En nettversjon av Model 10 vil bli ganske kostbar, og Neby tror ikke aktuelle kjøpegrupper av slike mottakere er villige til å betale så mye for en nettradio. 

– Hva er ditt største aktivum ved siden av Tivoli-omsetningen?

– Det er uten tvil de ansatte. Jeg har en fantastisk stab. Jeg har greid å holde firmaets størrelse på rundt ti ansatte, selv om det kunne ha vært nesten det dobbelte med det salget vi har hatt. I dag hadde det heller ikke vært mulig å drive firmaet basert bare på omsetningen av tung Hi-Fi, sier Neby.

STARTET EGET I 1969

Trysil-gutten Erling Neby (60) kom fra familiefirmaet, som solgte sportsutstyr og radio, som ung gutt inn til hovedstaden. I likhet med mange andre elektronikkinteresserte begynte han på Tandbergs Radiofabrikk AS og var der i en periode på 60-tallet. Deretter kom et år hos Skandinavisk Elektronikk, som var mest kjent for distribusjon av Garrard platespillere. I 1969 startet han eget firma, Erling Neby & Co. Det første agenturet var høyttalermerket JBL. ”Kontoret” var i leiligheten på Lambertseter. Lageret var i kjellerboden.

Nesten konkurs

Nebys første suksess kom med det franske platespillermerket ERA. Deretter økte bredden av sortimentet med andre Hi-Fi merker. Det var imidlertid ingen dans på roser å markedsføre tung Hi-Fi, og Neby var flere ganger nær konkurs. Redningen var i stor gard populariteten til de to merkene JBL og ERA, og Neby legger ikke skjul på at det amerikanske høyttalermerket er blitt en favoritt i hans hjerte etter 40 års markedsføring i Norge.

I 1976 overtok Harman International Neby-firmaet, som da ble hetende Harman/Neby AS. Dermed utvidet produktutvalget seg, og Neby ramser opp mellom 60 og 70 merkenavn han har markedsført gjennom årene. Tre år senere kjøpte Neby firmaet tilbake. Da ble det hetende Erling Neby AS. Han fortsatte imidlertid med de samme Harman-agenturene som tidligere. Så kom NAD-epoken som er en viktig del av Nebys forretningsvirksomhet. Neby satt også en periode i NADs konsernstyre og eide cirka fem prosent av konsernet. 

Kort ekteskap

På slutten av 80-tallet fusjonerte Neby med Hi-Fi Klubben som også da var danskeid. ”Ekteskapet” varte imidlertid bare i noen uker.

– Vi hadde så ulik kultur at jeg raskest mulig trakk meg helt ut av samarbeidet. Det hadde også betydning for det som skjedde at Hi-Fi-bransjen var inne i en meget tøff periode. I denne perioden var vi inne med eierskap i mange selskaper, også i platebransjen. Dette var i den første jappetiden, og mye var uten styring. Firmaet hadde en omsetning opp mot 200 millioner kroner i året, men tjente overhodet ikke penger. At vi kom helskinnet igjennom var et under, forteller Neby.

Tilbake

Etter dette tok Neby en hvilepause for å finne veien videre. Det ble ”back to basic”. Hjertet lå hos tung Hi-Fi og anerkjente, tradisjonelle merker. I 1990 ble Neby Hi-Fi Consept AS dannet, og dette er fortsatt firmaets navn. En tid hadde Neby-firmaet egne Hi-Fi-butikker flere steder i landet. Dette var imidlertid ikke vellykket. Siden da har firmaet drevet tradisjonell importvirksomhet. Resten av historien er i stor grad knyttet til Tivoli og suksessen med dette merket.

Merker Erling Neby har markedsført

JBL, Harman/Kardon, ERA, Koss, Quad, Pass Labb, McIntosh, Elac, Audio Pro, Stewart, Screan Line, Rotel, Tivoli Audio, NAD, Velodyne, Ortofon, SME, Stanton, Thorens, Micro Seiki, Epicure (EPI), Boston Acoustics, SAE, Soundcraftsmen, Crown, Marantz, Nagra, Grado, Sentre, Geneva, Monster Cable, Transcriptor, Leak, Wharfudale, Sequerra, Gabe, Rabco, Infinity, Tannoy, Revox, Cambridge Audio, AKG, Soundstream, Mussatex, Jecklin, Oelbach, Decca, Armstrong, ADC, Proton, Seleco (Sima), AR, Gradiant, Pearl, Vincent, Memorex, Atlantic Teconlogy, Bolivar Speaker, Stilnove, Mark Levin, Revel.

Powered by Labrador CMS