Experts beste selgere vant tur til CES

– Å komme til en slik messe er noe vi selgere brenner for. CES er svært relevant for oss.

Det sier to av de beste butikkselgerne i Expert, Knut Erik Rørnes ved Expert JM Hansen Tromsø og Stian Heggernes ved Expert Bonus Drotningsvik. De jobber i henholdsvis en egeneid og en kjedeeid Expert-butikk, og er to av 10 selgere som vant tur til CES i Las Vegas.

– Dette er en fin indikasjon på at vi som ikke er eid av Expert Norge også kan gjøre det bra, og hevde oss godt i konkurransen. Vi har et godt forhold både til de Expert-eide butikkene og kjedeledelsen, selv om vi kanskje ikke er like tett på dem, sier Knut Erik Rørnes ved Expert Tromsø.

Dette er tredje gang han vinner selgerturen til CES i Las Vegas, og han synes messen er blitt bedre for hvert år.

– CES er fortsatt litt for rotete i forhold til IFA, men produktene samsvarer i stadig større grad med hva vi får til Europa, sier Rørnes.

Stian Heggernes ved Expert Bonus Drotningsvik synes messen er relevant i forhold til det norske markedet.

– Messen gir oss som jobber i butikk mulighet til å få vite hva som skjer i god tid fremover, sier Heggernes.

Rørnes forteller at erfaringen fra tidligere messer er at han har fått tid til å planlegge.

Nyheter til kollegene

– Jeg har pleid å ta en gjennomgang med kollegene mine der jeg forteller hva som vil komme, sier Rørnes.

Heggernes sier Expert-konkurransen er svært motiverende.

– Å komme til en slik messe er noe vi selgere brenner for, dette er toppen av kaken.

Kategorisjef Alf Leifseth mener det mest spennende de har sett på CES er den nye kombispilleren til LG, med både HD DVD og Blu-ray disc (BD).

– Vi tror BD vil gå av med seieren, siden de fleste innholdsleverandørene satser på dette formatet, sier Leifseth.

I tillegg til 10 Expert-ansatte fra Norge er det fire svenske selgere og fire leverandører som reiser i samme følge til CES. Heggernes og Rørnes mener det sosiale på turen også er viktig:

– Det er flott å være så nært også de som er i kjedeledelsen. Det bygger helt andre relasjoner til dem vi ikke har kontakt med til daglig, og hjelper oss i hverdagen, sier de to.

Rørnes forteller at han har holdt kontakten med dem som har deltatt på de tidligere turene. I år filmer Rørnes mens Heggernes fotograferer. Det redigerte resultatet distribueres til de andre butikkene i Expert-kjeden.

Leifseth mener man på CES ser lenger frem enn på IFA.

Setter sortimentet

– Vi ser nyhetene, spesifikasjonene og teknologiene tidligere her på CES. Det vi får se på bakrommene her, er lanseringsklare produkter på IFA til høsten, sier Leifseth.

– Hvor viktig er messen for Expert-ledelsen?

– Vi skal sette vårens sortiment nå, så dette blir siste finpuss. Det er også viktig å få innspill fra de beste selgerne hvis det er noe vi er i tvil om, sier Leifseth.

Rørnes mener han og de andre selgerne blir tatt på alvor.

– De hører på hva vi synes, spesielt hvis et produkt ligger på vippen, sier han.

Heggernes sier han som førstereisgutt på CES blir utsatt for mange inntrykk.

– Det er artig å se hvor fantastisk utviklingen er, spesielt innen TV. En viktig ting å få med seg, er at det ser ut til å gå mot BD når det gjelder de høyoppløste spillerne, sier Heggernes.

– Plasma eller LCD?

– Jeg holder en knapp på plasma, som fortsatt har en bedre bildekvalitet. Tilbakemeldingene fra de største leverandørene viser at det blir en vekst innen plasma de kommende årene på store skjermene, sier Leifseth.

Jack André Hveding er ansvarlig for de kjedeeide Expertbutikkene, og sier CES-besøket betyr mye.

– Det er artig å ta med de beste selgerne hit for å se de nye trendene. Det gir dem impulser som de bringer til kollegene sine i butikkene. Utviklingen går veldig fort, og CES er svært relevant for vårt sortiment, sier Hveding.

STIAN SØNSTENG

Powered by Labrador CMS