Skandinaviasjef Johan Eidhagen følger spent med på hva journalistene synes om Nokias nye produkter. Foto: Marte Ottemo

FARGERIKT FRA UTFORDRERPOSISJON

– Det er viktig for oss å tilby tilbehør til forhandlerne. Det er mer penger å tjene i dette segmentet, både på marginsiden og som mulighet for ekstrasalg.

Det sier Johan Eidhagen til fagbladet Elektronikkbladet. Vi snakket med Nokias skandinaviasjef om selskapets strategi framover, og om hvordan finnene skal konkurrere mot Iphone og Android.

Dagen etter Microsofts lansering av operativsystemet Windows Phone 8 (WP8) holder Nokia sitt pressearrangement for å vise fram sine nye modeller og tilbehør, basert på det nye OS-et.

Vårt mål er å balansere markedet som det tredje stabile operativsystemet, og det målet tror vi at vi når i løpet av 2013

Vi fikk se både Nokia Lumia 920 og Lumia 820, i tillegg til mye tilbehør til de nye telefonene – både Nokias egne dingser og produkter fra samarbeidspartnere som JBL, Monster og Fatboy.

– Vi ser at tilbehørsbusinessen er sterk. Konsumentene etterspør produkter som er en del av et helhetskonsept, både hva gjelder funksjon og design. Vi ser også at tilbehøret blir stadig mer avansert, og det er viktig for oss å kunne tilby disse produktene til forhandlerne. Det er mer penger å tjene i dette segmentet, både på marginsiden og som mulighet for ekstrasalg, sier Eidhagen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Ferdig omorganisert

Det er liten tvil om at Nokia har hatt noen tøffe år, og mye har skjedd.

– Vi har vært gjennom veldig mange endringer som selskap, for å tilpasse oss et marked som har gått fra fokus på massemobiler til smarttelefoner – spesielt på det norske markedet, sier Eidhagen.

Nokias norske kontor er et salgskontor, og inngår i den skandinaviske organisasjonen.

– Det sitter også fortsett en del utviklere på det norske kontoret, selv om vi solgte Qt til Digia i høst.

Men nå ser det ut til at de skandinaviske Nokia-kontorene kan puste ut. Eidhagen sier at lokalt har Nokia nå gjort de endringene som skal til, og den globale omorganiseringen skal være i mål fra årsskiftet.

Tett på partnerne

Også Nokias samarbeidspartnere skal se endringer i relasjonene til selskapet.

– Vi forsøker nå å jobbe mye tettere sammen med våre distributører, slik at de kan ha direktekontakten med sine kunder. Før var det gjerne slik at alle fikk én kampanje samtidig – nå endrer dette seg fra kampanje til kampanje. Det er nødvendig siden markedet i dag utvikler seg så mye raskere enn tidligere, sier skandinaviasjefen.

– Dere har hatt mye fokus på design, kule funksjoner og generelt konsumentdelen av de nye telefonene, men noe av styrket til WP8 som operativsystem er vel også businessfunksjonene?

– Vi har nå hatt fokus på konsumentsiden under lanseringen av Lumia 920 og 820 for å skape et begjær, men vi jobber også tett med partnere som Telenor og Kjedehuset for å også nå ut til B2B-kundene med våre produkter. Før var det gjerne et skille mellom enterprise- og konsumentprodukter, det skillet finnes ikke lengre – folk vil ha sin egen telefon, med businessfunksjonalitet, sier Eidhagen.

– Hvordan tror du B2B-salget vil bli, kontra konsumentsalget?

– I starten vil det nok være mest konsumentsalg, men over tid vil nok fordelingen være 50/50 – og kanskje også mer i favør business. Det tar gjerne lengre tid før salget i B2B-markedet kommer i gang, her er beslutningsprosessene lengre, sier han.

To kategorier

Eidhagen forteller at Nokia framover vil operere med to ulike produktkategorier: smarttelefoner og det selskapet kaller «featurephones», og i førstnevnte kategori kommer det til å satses utelukkende på Windows Phone.

Nokia kommer også til å tilpasse sine lanseringer og utrulling av nye telefonene til de ulike markedene. For eksempel er Norge et av de aller første landene hvor Nokia Lumia 920 vil komme i salg, mens lillebror Lumia 820 kan komme til for eksempel Spania først.

– Nokia har mistet markedsandeler så det synger i de skandinaviske landene, hva slags mål har dere satt med satsningen på WP8?

– Vi har et mål om at Windows Phone skal bli en betydelig vekst for Nokia. Det er allerede det raskest voksende OS-et, og det er veldig bra når vi vet at de første tre årene er de langsomste for et nytt produkt. Vårt mål er å balansere markedet som det tredje stabile operativsystemet, og det målet tror vi at vi når i løpet av 2013, sier Eidhagen.

Fokus på salgsopplevelsen

Han sier Nokia kommer til å legge mye vekt på opplevelsen kunden får i butikken.

– Vi vet det tar dobbelt så lang tid å selge en Windows Phone som en Iphone, så vi må ha kraftig fokus på salgsopplevelsen, forteller Nokia-sjefen.

– Mange har vært spente på tilgangen på applikasjoner for WP8, hva gjør Nokia her?

– Vi har gjort mye på applikasjonssiden det siste året, og nå som også andre produsenter som HTC og Samsung også er kommet på banen tror vi på en økt interesse blant utviklerne. Men mye ligger nå på Microsoft, det er deres hovedansvar å utvikle plattformen, og vi skal støtte opp om dette. Mye kommer til å skje nå med overgangen til Windows Phone 8, versjon 7.5 var veldig smal, men nå breddes plattformen betraktelig, sier Eidhagen.

Tror fortsatt på WP7.5

– Salget av Windows Phone 7.5 har ikke vært enormt, hva skjer med denne plattformen framover?

– Vi kommer til å fortsette å utvikle til Windows Phone 7.5, og kommer med en oppgradering – 7.8 – som gir brukerne mye av samme grensesnittet som Phone 8. Vi vet at mange har ventet på at Windows Phone 8 skulle komme, men vi tror at 7.5 har en plass blant lavere prisede telefoner, sier skandinaviasjefen. 

Nokia Lumia 920 kommer i november, med en pris på rundt 4.700 kroner. Lillebror Lumia 820 vil koste tusenlappen mindre, men Eidhagen kan ikke gå ut med når denne kommer på det norske markedet.

Telefoner og tilbehør

Med på presselanseringen hadde Nokia både Lumia 920 og 820, samt høyttalere fra JBL, trådløse ladere og Blåtann-øreplugger fra Nokia selv, hodetelefoner fra Monster og ladepute fra Fatboy.

Det første som slår oss er at både mobilene og tilbehøret kommer i en rekke farger. Her er knall gult, signalrødt, blått og oransje, i tillegg til sort og hvitt.

Nokia Lumia 920

Lumia 920 er flaggskipet blant Nokias Windows Phone 8-modeller, men likner designmessig en del på de forrige Lumia-modellene.

Den 4,5 tommer store skjermen har en oppløsning på 1280 x 768 piksler, og Nokia mener dette er verdens raskeste og mest sensitive trykkskjerm. Du kan for eksempel bruke negler eller hansker like greit som du bruker fingeren rett på skjermen.

Under panseret sitter en Qualcomm Snapdragon S4-systembrikke. Denne har en tokjerneprosessor på 1,5 GHz av typen Krait. Telefonen har arbeidsminne på 1 GB, og du får 32 GB lagringsminne å boltre deg på.  Siden det her er snakk om Windows Phone får du også med støtte for Microsofts skylagringstjeneste SkyDrive, som gir deg 7 GB lagring på nettet.

Støtte for supernett

Telefonen har støtte for LTE, eller 4G som vi her på berget oftere kaller det nye, superraske mobilnettet.

Lumia 920 kommer med NFC-funksjoner, noe som enkelt og raskt skal la deg overføre data med andre NFC-enheter ved bare en berøring. Dermed kan du for eksempel kan koble til en trådløs høyttaler uten å fikle med paring av enhetene, og vi regner med å se NFC-teknologien i bruk mange steder framover – fra betalingsløsninger på kollektivtransport til en erstatning av bankkortet.

Lader trådløst

En annen nyttig funksjon er støtten for trådløs lading. Det betyr at du slipper å plugge i laderen hvis du vil gi mobilen litt ekstra påfyll når du legger den fra deg.

Det følger ikke med noen trådløs lader i esken sammen med telefonen, men det selges som ekstrautstyr. Om du synes Nokias plastdings ikke er pen nok, eller vi ha et mykt underlag, lager Fatboy også en pute du kan lade telefonen på, i matchende farger.

Nokia bruker den såkalte Qi-standarden i den trådløse ladingen, og flere andre produsenter jobber med denne standarden. Det kan bety at du kan benytte alle Qi-ladere til å lade telefonen.

Batterilevetiden for øvrig skal det ikke være mye å klage på, batteriet til Lumia 920 har en kapasitet på 2000 mAh, den største batterikapasiteten Nokia har puttet inn i noen av sine telefoner til nå.

Satser på kameraet

Lumia 920 har også et såkalt PureView-kamera med en oppløsning på 8,7 megapiksler.

Ved bruk av flytende linseteknologi skal kameraet i Lumia 920 kunne ta inn fem ganger så mye lys som konkurrerende smarttelefoner uten å bruke blits. Kameraet har fått mekanisk bildestabilisator, og har en blender på maks f/2.0, og en kamerasensor på 1/3 tommer. Kameralyset er en LED-lampe, som skal være spesielt kraftig. Kameraet har også fått en rekke morsomme «linser» - funksjoner som lar deg legge på animasjon på deler av bildet, ta sort-hvitt-bilder og mer. Lumia 920 har i tillegg et frontmontert kamera med 1,2 megapikslers oppløsning, slik at du kan bruke mobilen til videosamtaler i 720p-oppløsning.

Navigasjon og AR

Som på de forrige Lumia-telefonene følger Nokias egen navigasjonsløsning, Nokia Drive, med.

Det betyr at du kan laste ned kart til telefonen for å navigere, slik at du slipper å være koblet til internett for å finne adresser. Dette gjør at løsningen er aktuell for bruk i utlandet. Nokia har også laget en ny funksjon de kaller Nokia City Lens. Denne benytter kameraet og GPS-en for å gi deg mer informasjon om steder rundt deg. Ved å peke telefonen mot for eksempel en restaurant vises navn og annen informasjon om denne på skjermen.

Som nevnt kommer Nokia Lumia 920 i salg i november, med en pris på rundt 4.700 kroner. Mobilen kommer i fargene gul, rød, hvit, grå og sort.

Nokia Lumia 820

Også lillebror kjører det nye WP8-operativsystemet, men i en litt mindre formfaktor.

Mens Lumia 920 er bygget i én helstøpt del, har 820 utskiftbar kledning. Det gjør at det ikke bare er mulig å bytte mellom en rekke ulike farger, det går også å legge inn trådløs lading.

Selv om 820 er lillebror i Nokias siste lansering, har den en betydelig kraftigere prosessor enn dagens Windows-telefoner. Her har Nokia puttet inn den raskeste tokjerneprosessoren Qualcomm leverer.

Skjermen er på 4,3 tommer, men har betraktelig lavere oppløsning enn storebror – 800 x 480 piksler. Men som på Lumia 920 har Nokia valgt å inkludere det de kaller Super Sensitive Touch på denne modellen. Det betyr at den kan betjenes med vanlige hansker eller votter, eller du kan bruke neglene.

Morsomme effekter

Kameraet Nokia har puttet inn i Lumia 820 tar bilder med 8 megapikslers oppløsning.

Det er nesten like høy oppløsning som i 920, men optikken er noe dårligere og du får ikke like god optikk. Telefonen har 8 gigabyte innebygget minne, men her er plass til minnekort i Lumia 820. Du får med deg de mange "linse"-funksjonene der telefonen selv legger på effekter i bildene. En av funksjonene er ta bort uønskede forbipasserende fra bildene du tar. Det gjør dette ved at kameraet holder oversikt over hva som er bakgrunnen til enhver tid, slik at elementer i bevegelse kan erstattes med det som er stillestående bak motivet.

Batteriet her er imidlertid litt mindre enn på 920 med sine 1650 mAh, og Lumia 820 kommer i rød, gul, grå, blå, lilla, hvit og sort. Prisen vil være rundt 3.700 kroner, men det er i skrivende stund ikke helt klart når den kommer til Norge.

Trådløs lading

De trådløse ladestasjonene fra Nokia kommer i flere farger, gul, sort, hvit, rød og blå.

Og Fatboy har laget en egen pute i samme farge om du ønsker en litt annen type underlag. Prisen for ladeplaten blir på 400 kroner, mens Fatboy-en koster rundt 550 kroner.

Trådløse høyttalere

Blant tilbehøret til de nye mobilene finner vi også to ulike høyttalersett.

JBL Power Up bruker NFC-teknologi slik at du bare trenger ett enkelt tastetrykk for å koble til mobilen, og den kan også brukes som en trådløs ladestasjon. Om du har en mobil som ikke støtter NFC, kan du også koble til høyttaleren via Blåtann. Power Up kommer i hvitt, sort og blått, og vil koste rundt 2.000 når den kommer i salg.

Ønsker du en noe enklere høyttaler er også JBL PlayUp spesiallaget for Nokia. Denne lille, runde høyttaleren har også NFC og Blåtann, og kommer i gult, blått, sort og hvitt. Prisen vil ligge rundt 1.000 kroner.

Smarte plugger

Også ørepluggene til Nokia har fått en smart overhaling.

Det lille Luna blåtann-hodesettet leveres med Nokias Always Ready-teknologi. Det er bare ta ørepluggen ut av holderen så tar hodesettet seg av resten: lading, tilkobling og svar. Holderen kan ligge løst i en veske eller lomme når du ikke bruker ørepluggen, og denne har også strøm til selve pluggen. Holderen kan lades på en av de ulike trådløse stasjonene fra Nokia. Luna kommer i matchende farger til telefonene, og vil koste rundt 400 kroner.

Mobiltelefonen og tilbehør er blitt en del av nordmenns personlige stil.
Produktspesialist i Nokia Norge, Henrik Fagernes (t. v.) demonstrerer for DinSide-fotograf Per Ervland hvordan man kobler mobilen til JBLs trådløse høyttaler med NFC.
Her ser du forskjellene på de to modellene, Lumia 920 til venstre, og Lumia 820 til høyre.
En liten smakebit på hvordan WP8 ser ut på Nokias nye mobiler.
Nokia hadde også med mye tilbehør, både fra eget og fra samarbeidspartnere. Her er ulike utbyttbare deksler og ladedeksler til Lumia 820, øreproppen Luna og ulike trådløse ladestasjoner.
Nokia satser på de motebevisste, vil ha hodesett som matcher mobilen. Disse er laget i samarbeid med Monster.
Slik ser JBL PowerUp-høyttaleren ut. Den kobler sammen høyttaleren og mobilen via NFC eller Blåtann, og fungerer også som en trådløs lader.
JBL PlayUp Portable Wireless Speaker for Nokia_Range.jpg
Ønsker du å skjemme bort mobile din, kommer Fatboy med egen pute for trådløs lading.
Nokias Luna Blåtann-headset kommer med egen holder og i mange farger.
Når telefonen ringer, trykker du bare opp selve proppen, og ørepluggen kobler til mobilen og svarer av seg selv.
Til toppen