Jon Haraldsen (t. v.) og Reidar Skage i Whirlpool viser sin nye ovn i Ambient-serien, med 73 liters volum og rengjøring ved hjelp av nanoteknologi: Foto: Stian Sønsteng

FEIRER 100 ÅR MED NY DESIGNLINJE og rengjøring med nanoteknologi

Whirlpool introduserer ny designlinje og øker volumet i ovnene til 63 og 73 liter. Nanoteknologi skal gi enkel rengjøring uten bruk av pyrolyse.

Det amerikanske selskapet feirer i år sitt 100 års-jubileum. Til Europa kom de i 1989. Etter et par års drift sammen med Philips overtok Whirlpool i 1991 hele virksomheten sin her i Norge.

 

I slutten av august markerte Whirlpool lanseringen av sine nye produkter under et arrangement på Lysebu ved Holmenkollen i Oslo. Selskapet har i dag fire serier: Actual Line er i midtsegmentet, der Whirlpool kanskje står sterkest. Serien kommer nå i oppgradert versjon, blant annet er ovnsrommet økt til 63 liter. I de tre øvrige seriene er ovnsrommet økt til 73 liter. Ambient Line har fått Star Clean med nanoteknologi som skal gi enklere rengjøring ved bruk av damp. Alle Whirlpools ovnserier tilbyr pyrolyse. Fusion Line har integrerte håndtak, mens toppserien Glamour Line har berøringspanel.

 

Med Whirlpools nye rengjøringsteknologi Star Clean bruker man vann og damp i stedet for pyrolyse.

 

– Man legger inn en fuktet svamp og starter programmet. Ovnsrommet varmes opp til cirka 90 grader, og etter en drøy halvtime har man fjernet smusset med en klut. Et spesielt nanobelegg i ovnsrommet, på døren og stekebrettene gjør at smusset ikke fester seg så lett. Miljøfaktoren er sterk; man sparer enormt mye strøm sammenlignet med pyrolyse, og man unngår bruk av såpe, sier markedssjef Jon Haraldsen.

 

– Kan det bli like rent på 90 grader som på 500 grader ved bruk av pyrolyseteknologien?

 

Steker i tre etasjer

– Litt på fleip kan man si at pyrolyseovnen kremerer smusset. Med Star Clean fester ikke smusset seg så lett, og dampen løser det opp, sier Haraldsen.

 

Han innrømmer at det finnes et par andre produsenter som har tatt i bruk samme teknologi.

 

– Men vi er de eneste som rengjør både stekebrett, dør og ovnsrom ved hjelp av nanoteknologien, skyter nøkkelkundesjef Reidar Skage inn.

 

Foreløpig finnes Star Clean i Ambient-serien. Denne har også fått et større ovnsrom, på 73 liter.

 

– Leverandørene opererer nå med en felles norm for hvordan størrelsen på ovnsrommet skal måles. Nå oppgis kun bruttovolum, uten brett og stiger, sier Skage.

 

– Noen er glade i å steke boller i fire etasjer når de viser ovnene sine på messer. Kan dere gjøre dette?

 

– Siden ovnsrommet er blitt større introduserer vi Cook 3, som gjør at vi kan steke i tre høyder. Dette muliggjøres også av den nye varmluftfunksjonen, sier Haraldsen.

 

– Er det noen begrensninger her?

 

– Jeg vil ikke anbefale at man fyller stekebrettene helt opp. Man bør fordele maten jevnt på de tre brettene slik at luften sirkulerer som den skal. Varmluftveggen er utformet på en ny måte, slik at man skal være sikker på at luften sirkulerer i tre høyder, sier Haraldsen.

 

 Skage mener det er viktig for Whirlpool som leverandør å tilby serier til de ulike kjøkkentrendene.

 

Holder maten varm

– Forbrukerne ønsker samme design på alle produktene sine, og vi tilbyr dette i hver serie, sier Skage.

 

Actual-serien introduseres nå. Stekeovnen har et ovnsrommet på 63 liter, og det kommer nå med steketermometer.

 

– Vi mener vi med Actual Line gir et komplett tilbud i midtsjiktet, sier Haraldsen.

 

Skage legger vekt på at alle ovnene til Whirlpool er fullelektroniske.

 

– Det vil si at de ikke bare har en elektronisk skjerm, termostatene er også elektroniske. Dette gjør at ovnene har en jevn temperatur med en feilmargin på bare to prosent. Dermed kan man blant annet holde maten varm over lengre tid, med et program som holder temperaturen konstant mellom 60 og 65 grader. Blir temperaturen lavere risikerer man bakteriedannelse, blir den høyere fortsetter stekingen. Dette er vanskelig med en mekanisk termostat, sier Skage.

 

Whirlpool kommer også med en ny serie induksjonstopper.

 

– Induksjonstoppene har fra starten vært relativt enkle, med få funksjoner og lav effekt. Nå er det mulig å kjøre full effekt (booster) på alle fire soner, og betjeningen er blitt enklere. For eksempel kan man justere effekten trinnløst med å la pekefingeren gli langs en stripe, man slipper å trykke mange ganger på pluss eller minus. Man kan styre to soner som én, og trekke for eksempel fisk eller pølser med et eget program. Et annet gjør det mulig å koke opp vannet og automatisk holde det på kokepunktet. Smørsmeltefunksjonen vil mange sette pris på, og hvis det ringer på døra eller i telefonen kan man sette hele platetoppen i pause. Når man kommer tilbake, kan man fortsette der man slapp med ett enkelt trykk, sier Haraldsen.

 

Fem centimeter ekstra

Whirlpool har også kommet med en platetopp med 65 cm bredde, tilpasset en utskjæring på 60 cm.

 

– De som er på erstatningsmarkedet kan få fem centimeter ekstra uten at de trenger å gjøre noe med innredningen, sier Skage.

 

Haraldsen tror mange som kjøper seg en ny bolig finner en tradisjonell keramisk platetopp montert. De som kjøper nye hvitevarer sammen med kjøkkenet velger en induksjonstopp.

 

– Hva med gass?

 

– Induksjonen har tatt mye av dette markedet. Både fordi man utnytter energien bedre, samt at induksjon også er raskere i bruk.

 

– Tidligere valgte kokker gass fordi det både gir rask oppvarming og nedkjøling. Det samme gjør man med induksjon, derfor bruker kokkene i økende grad induksjon, sier Skage.

 

– Hvor kjøper folk komplette hvitevareserier i dag?

 

– Hos kjøkkenbransjen, de er blitt mye flinkere til å selge integrerte produkter. De selger et helt miljø, kjøkkenet er blitt statusrommet i huset, sier Skage.

 

– For dere som leverandør, er det enklest å forholde seg til kjøkken- eller elektrohandlerne?

 

Kjøkkenbransjen har en fordel

– Det mest stabile er kjøkkenbransjen. Elektrofaghandelen satser gjerne på pris og kampanjer. Hvem som selger mest har jeg ikke tall på, men det virker som elektrohandelen nå vil ha sin andel av innbyggingssalget, sier Haraldsen.

 

Skage mener kjøkkenbransjen ikke er like opptatt av pris.

 

– De er flinkere til å selge opp produkter, de selger ikke det rimeligste, sier han.

 

– En smart forbruker som kjøper seg nytt kjøkken, hvor bør hun kjøpe hvitevarene?

 

– Det er veldig vanskelig å gi en klar anbefaling. Mange foretrekker nok å kjøpe hvitevarene sammen med kjøkkenet, mens de som skal bytte ut hvitevarene går til en elektrobutikk – de er mer klare for en runde med prissjekking, sier Haraldsen.

 

– De som kjøper nytt kjøkken setter nok pris på å få alt levert samlet, det er en stor fordel for kjøkkenbransjen, mener Skage.

 

– Hva skal til for at elektrohandelen tar en større del av salget?

 

– Først og fremst må de ha en utstilling som er representativ og oppdatert, uten sorte hull. I tillegg trenger de kunnskap om integrerte produkter, noe vi som leverandører må bli flinkere til å gi dem, sier Haraldsen.

 

FUNKSJONELL DESIGN

Whirlpools ønsker å sammenfatte sin designsatsning i den tyske arkitekten Ludwig Mies van der Rohes parole ”Less is more”. Selskapet ønsker at designet på produktene deres skal gi brukeren en følelse av intuitiv enkelhet, og det understrekes samtidig at dette krever enormt mye arbeid siden eneste detalj må stemme og gjerne inneha flere funksjoner. Den innebygde ovnen i Whirlpools Glamour-linje har fått to prestisjefylte designpriser; IF Award 2009 og Honorable Mention i Red Dot Design Award 2010.

 

WHIRLPOOL CORPORATION

Verdens største hvitevareselskap, etablert i 1911, med kjøl, frys, vask, tørk, mikrobølgeovner, komfyrer, kjøkkenvifter og stekeovner i sortimentet. Selskapet har 67.000 ansatte, og omsatte i 2009 for over 17 milliarder USD i 170 land. Produksjon og teknologiske utviklingssentra på 67 steder verden rundt. Markedsfører og selger Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Bauknecht og lokale varemerker. Hovedkontor i Benton Harbor i Michigan i USA.

 

I Europa har Whirlpool vært siden 1989, hovedkontoret ligger i Comerio i Italia. Whirlpool Europe har over 12.500 ansatte, salgsvirksomheter i mer enn 30 land og produksjon i sju land. I dag er Whirlpool Europas mest solgte hvitevaremerke.

 

Whirlpool som varemerke ble lansert i Norge i 1989, først som et fellesforetak (joint venture) med Philips. Siden 1991 har Whirlpool eid hele selskapet.

 

Reidar Skage med den nye induksjonstoppen som gir 65 centimeters bredde i en 60 centimeters utskjæring. Foto: Stian Sønsteng
– Man fukter denne medfølgende svampen og starter Star Clean-programmet. På en drøy halvtime er ovnen ren, sier Jon Haraldsen. Foto: Stian Sønsteng
Kokk Svein Magnus Gjønvik fra Matakademiet på Heimdal delte sine erfaringer med Whirlpools under arrangement på Lysebu i Oslo. Foto: Stian Sønsteng
Med elektronisk termostat kan temperaturen holdes konstant mellom 60 og 65 grader. Dette gjør det mulig å holde maten varm uten at kvaliteten forringes. Foto: Sebastian Dahl
Whirlpool presenterte sine nye produkter i naturskjønne omgivelser på Lysebu ved Holmenkollen i Oslo: Foto: Sebastian Dahl
ACM751: Energivennliginduksjonsplatetoppmed6thSenseteknologi. Pris: 8.800,-
AKZM660: FusionLineovnmed67litersovnsromogCook3somlardeglagematpåtrenivåersamtidig. Pris: 11.000,-
AMW848: Innbyggingsmikroi Fusion-serien medgrill,dampogvarmluft. Pris: 9.500,-
AMW597: FusionLine-ovnmeddampog6thSenseteknologi. Pris: 12.000,-
AKZ247: InnbyggingsovniActual-serienmedpyrolytiskrengjøringogMultifunksjon8. Pris: 8.000,-
Kombiskap i Whirlpools Glamour Line, i varianter fra A+ til A+++.
Whirlpool Starclean stekeovn AKZM836/837
Innbyggingsovn i Glamour-serien, i fargen Persimmon Orange.
Til toppen