Norema-kjøkkenet Fryd, som selges hos Power. Foto: Norema

FLATPAKKET SUKSESS HOS POWER

– Norema er viktig for salget av hvitevarer. Vi ser at snittprisene for innbygging øker, og har hatt en fantastisk utvikling i salget av dyrere ventilatorer.

Det sier Thomas Marthinsen, salgssjef for hvitevarer, kjøkken og småelektrisk i Power Norge AS.

Kjeden har nå hatt flatpakkede Norema-kjøkken i porteføljen i to år, i og med at Expert-kjeden i august 2015 lanserte dette i tre pilotbutikker; Sandefjord, Strømmen og Ski. Våren 2016 kom Alnabru, Sarpsborg, Hønefoss, Tønsberg, Halden og Ålesund etter, og av dagens rundt 120 Power-butikker i Norge har 26 per i dag utstilt Norema-kjøkken.

– Ambisjonen er at vi runder 30 butikker i løpet av høsten, og at vi fortsetter utrullingen neste år, sier Marthinsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Som kjent ble samtlige Expert-butikker i Norge i løpet av tre uker i mai omprofilert til Power, og kjeden har i dag 12 kjøkkenmodeller i sortimentet, i serien Urban Collection som Norema har laget for Power.

– De varierer fra de enkle og tradisjonelle hvite modellene, til mer dristige og designfokuserte modeller. Som navnet tilsier, skal dette være ungt og trendy. Du finner ikke de tunge furuprofilene hos oss, sier Marthinsen.

Han er godt fornøyd med at kjeden fikk til kjøkkensatsingen sammen med Norema.

– Norema er tross alt et kjent merke i Norge, og vi ser at også kundene våre liker dette. Det ligger en god historie rundt Norema, og at våre kjøkken er produsert ved de samme fabrikkene i Danmark som de andre kjøkkenene deres, sier Marthinsen.

Power-kjøkkenet Veni høyglans fra Norema leveres flatpakket. Foto: Norema
Power-kjøkkenet Veni høyglans fra Norema leveres flatpakket. Foto: Norema

40 prosent under i pris

Eier av Norema har siden år 2000 vært det svenske selskapet Nobia AB, som omsetter for 13 milliarder svenske kroner og i Norden er representert med sine egne varemerker HTH, À la carte, Invita, Marbodal, Norema, Petra, Sigdal og uno form.

Marthinsen sier Power har et godt partnerskap med Norema, og at det har vært en suksess for kjeden å kunne tilby flatpakkede kjøkken fra en kjent leverandør.

– Flatpakkingen gjør det rimeligere å produsere og transportere kjøkkeninnredningen. Vi bruker de butikkene vi allerede har, og det er ganske kosteffektivt for oss å tilby denne løsningen til våre kunder. Når vi ser på hva de tradisjonelle kjøkkenforhandlerne tar for en kjøkkeninnredning, er vi rundt 40 prosent rimeligere for tilsvarende kjøkken, sier Marthinsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Når vi ser på hva de tradisjonelle kjøkkenforhandlerne tar for en kjøkkeninnredning, er vi rundt 40 prosent rimeligere

Han viser til at flere lokale Power-butikker virkelig har fått fart på kjøkkensalget.

– Hvis du for eksempel bor i Vågå, vil du gjerne handle lokalt. Når Power Vågå kan tilby et godt kjøkken til en gunstig pris, gjør det mye, men man skal selvsagt ikke kimse av det lokale kremmerskapet. Vi har mange flinke folk i kjeden, sier Marthinsen.

Dansk kvalitet

Han sier Power også har suksess med Norema i storbyene, og mener årsaken til dette er en kombinasjon av at kjeden har fått på plass mange dyktige kjøkkenselgere, samt at det her er et stort marked for kjøkken.

Thomas Marthinsen er salgssjef for hvitevarer, kjøkken og småelektrisk i Power Norge AS. Foto: Power
Thomas Marthinsen er salgssjef for hvitevarer, kjøkken og småelektrisk i Power Norge AS. Foto: Power

– Kjøkkenene er produsert i Danmark. Dette er bra for den nordiske økonomien, det gir hurtig levering, og – ikke minst - er vi av den formening at kvaliteten blir bedre, sier Marthinsen.

– Kom Power tidlig nok i gang med kjøkken, eller har andre aktører fått et forsprang det er vanskelig å ta igjen?

– Vi har flinke konkurrenter som har solgt kjøkken i en årrekke, og det er bare en fordel for oss, siden mange allerede er innstilt på å kjøpe kjøkken i den tradisjonelle elektrohandelen. Vi må bare takke dem for jobben de har gjort så langt, sier Marthinsen.

– For butikkene som har kjøkken, hvilken betydning har det for salget av andre varegrupper?

– Spesielt er dette viktig for salget av hvitevarer, og vi ser at snittprisene øker for innbyggingspakkene. Vi har hatt en fantastisk utvikling i salget av dyrere ventilatorer, og vi har fått et godt samarbeid med danske Eico som virkelig bærer frukter.

Til toppen