I overkant av 30 medlemmer kom til GFIs årsmøte på Lillehammer i midten av mars.

Fortsatt City Line-enerett for GFI-handlerne

GFI (Grundig Faghandels Initiativ) ønsker at gruppen skal bestå av nær 100 faghandlere som skal ha enerett på City Lines utvalg av TV-apparater. Nå blir vilkårene for medlemsskap myket opp.

– Også utviklingen av GFI er påvirket av finanskrisen. Vi har hatt dialog med Grundig om å foreta justering av konseptet for interessegruppen. Fra ledelsen i Tyskland er strategien nå at gruppen mer skal stå på egne ben. Hittil har uttak av City Line vært en viktig del av konseptet for medlemmene. Nå vil ledelsen at man mer og mer skal se på den totale omsetningen av Grundigprodukter.

 

Det sier Stein Erik Jensen, daglig leder av GFI i Norge og Sverige. Uttak av City Line-produkter vil være mer sekundært enn tidligere, men for å være med må en handler ha et visst utvalg av Grundigs totale produktsortiment. Grundig-merket skal være sentralt for GFIs medlemmer. Jensen legger vekt på at strategiendringene betyr at det blir mye lettere for handlere i kjeder å være medlem av GFI. Årsaken er at Grundigprodukter som ikke er med i City Line-serien er åpen for dem. Han sier også at disse mulighetene ikke bare er forretningsmessige men også det sosiale aspektet det gir en handler å være med i GFI-sammenheng.

 

90 - 100

På slutten av 90-tallet var fler enn 100 handlere med i GFI-samarbeidet. I dag er antallet nede i cirka 70.

 

– Det viste seg at mer enn 100 var for mange fordi vi fikk en del uheldige virkninger med lokal konkurranse. De siste to årene har vi fått en del utmeldelser fra kjedehandlere som har funnet kombinasjonsmulighetene med å kombinere kravene fra kjede og GFI. Dette har da gjort at vi har forandret litt på strategien. Målsettingen er å være et sted mellom 90 og 100 handlere, sier Jensen.

 

De største GFI-forretningene omsetningsmessig er kjedehandlere. GFIs regelverk setter ingen begrensninger på butikkenes størrelse. Jensen ser det som en fordel med forandringene som skjer at også verksteder som vil begynne med salg kan bli medlem. De som ikke har gått for bredt ut merkemessig har opplevd at det er fullt mulig å oppnå godt salg med et merke som Grundig. Jensen mener at det for 10 - 20 verksteder vil være aktuelt å øke omsetningen ved slik virksomhet.

 

– Ikke alle handler i et stormarked. Mange liker å ha et nært forhold til dem de kjøper produkter hos og som de kanskje trenger service på. Trygghet i kjøpsammenheng er viktig for disse kundene.

 

Står sterkt

I følge Jensen er Norge det landet der GFI står sterkest utenom Tyskland, men handlersamarbeidet er fortsatt levende i 5 - 6 andre land. I dag består City Line-utvalget bare av TV-apparater. Jensen mener dette skal være et eksklusivt til bud til medlemmene og med muligheten til å øke omsetning og inntjening. Derfor blir dette produktutvalget ikke distribuert åpent til alle. De siste 4 - 5 årene har det fra Grundig-eiernes side vært utredet hvordan man skal satse videre på City Line-konseptet. I dag har man fått det Jensen karakteriserer som et sterkt produktutvalg. I tillegg har Grundig-ledelsen bestemt seg for kraftig satsing videre.

 

Les også:

Boksene er viktig for Grundig

 

Rune Sagør fra Ny Giv AS holdt foredrag om motivasjon og utvikling for GFI-handlere og ledsager.
– Vi har myket opp reglene for medlemskap noe. Det gjør det lettere også for kjedemedlemmer å være med i GFI, sier Stein Erik Jensen, som er daglig leder for gruppen.
Til toppen