Administrerende direktør Jonas Wernbo i Focus Nordic med Pentax K-70. Foto: Stian Sønsteng

FORTSATT FOTO I FOKUS

– Vi er kanskje det eneste selskapet som har fokusert så bredt kun på fotoprodukter, mens andre enten har nisjet seg eller gått bredere.

De sier administrerende direktør Jonas Wernbo i Focus Nordic. Vi møter ham på Photokina-messen i Køln, der de har en rekke av sine leverandører.

– Dere gikk nylig inn i Polen. Hvorfor?

Både i Baltikum og Polen ble vi spurt av våre leverandører om vi også kunne distribuere der

– Vi kan ekspandere på to måter; med nye varemerker eller land. Både i Baltikum og Polen ble vi spurt av våre leverandører om vi også kunne distribuere der.

Focus Nordic omsetter for over 500 millioner svenske kroner, og har 70 ansatte. Av disse arbeider ni i Norge.

– Av den halve milliarden, hvor viktig er Norge?

– Norge står for drøyt 20 prosent av omsetningen vår. I tillegg gjøres det et stort salgsarbeid i Norge til Elkjøp og Expert, mens omsetningen legges på det svenske regnskapet.

Det største varemerket til Focus Nordic er Tamron, mens Panasonic, Lowepro, Ricoh og Pentax er store, samt ikke minst Polaroid.

– Rammer og album er fortsatt viktig omsetningsmessig, sier Wernbo.

Eiere er Knut Aronsen fra Norge, Michael Westheimer fra Danmark og Thomas Wernbo fra Sverige. Sistnevnte er direktørens far.

– Du har ikke fått din egen prosentdel?

– Nei, det har jeg ikke, ler Jonas Wernbo.

 

Mer i fotofaghandelen

– Hvordan arbeider dere mot kundene?

– Vi har 17 selgere som reiser rundt. I tillegg kommer det fem i Polen, der vi nå etablerer oss.

– Hvor viktig er det å ha selgere på veien?

– Kjempeviktig. Kontakten med kundene betyr fortsatt mye, selv om kundestrukturen endrer seg. Vi deltar også på mange kjedesamlinger, som overtar noe av de individuelle besøkene.

– Du nevnte ekspansjonen med nye markeder. Hva gjør dere med nye varemerker?

– Vi har nettopp tatt inn fire nye; Azden med mikrofoner, Kipon med adaptere, Beastgrip med rigger og Spider Holster med remmer og belter. Dette er litt mindre agenturer, men de er viktige for bredden.

– Tenker dere på å bevege dere utenfor foto?

– Vi har sett litt på fritid, som kikkerter, men grunnfokuset skal være foto. Vi har vært sterke innen hobby- og entusiast-segmentene, men utvider innen proffsegmentet som filmselskap.

– I hvilken retning beveger fotobransjen seg?

– For noen år siden ble det solgt mye i de store elektrokjedene. Nå ser vi at det selges mer hos de klassiske fotofaghandlerne, som har en stabil eller økende omsetningene. Her er det mange flere entusiaster som handler. For noen år siden skulle alle ha et tradisjonelt kamera, slik er det ikke lenger. Lavprissegmentet innen kompaktkameraer er forsvunnet, men det er erstattet av mange nye nisjer med produkter som blant annet instant fotografi der bildet kommer rett ut av kameraet, som Impossible, Polaroid og Lomografi, og det selges fortsatt mange systemkamera, sier Wernbo.

 

360-kamera

På produktsiden drar marketingsjef Per Skog og produktspesialist Helge Rose oss gjennom nyhetene. 360-kameraet 360fly ble lansert for to år siden i HD, nå kommer det i 4K.

– VR har åpnet et nytt marked for slike kamera, og vi selger også VR-brillene fra Zeiss, sier Rose.

– Ikke minst er det viktig at det nå er blitt mulig å dele 360-filmer på Facebook og YouTube, sier Skog.

Rose forteller 360fly har ett vidvinkelobjektiv som peker oppover, og dekker 360 grader horisontalt og 240 grader vertikalt. Prisen er 7.000 kroner for 4K, mens HD-versjonen koster 4.000 kroner.

Ricohs versjon, som kom i fjor, heter Theta. Denne har to objektiv og en programvare som syr sammen opptakene, som er i HD. Pris: 4.000,-

– Fordelen er at denne dekker alle retninger, sier Rose.

– Den skiller seg fra de fleste andre, siden den ikke er et actionkamera og glir lett ned i lommen, sier Skog.

 

DxO One

K-70 er et nytt kamera fra Pentax, med APS-C-sensor.

– Det er kompakt, men har 24 MP. Den har ikke et AA-filter, men en simulering som gjør at man unngår moiré. Den flytter sensoren fire ganger under eksponeringen, og klarer på denne måten å øke oppløsningen betydelig. Den har en hybrid autofokus, med både fasedetektering og kontrastbasert autofokus, sier Rose.

K-70 plasserer seg mellom K-50 og K-3II, og koster 7.800 kroner for huset.

Tamrons objektiv SP150-600G2 er deres hovednyhet på Photokina, og forgjengeren som koster 5.000 kroner mindre vil leve videre. Den har litt mindre nærgrense, men den store nyheten er stabiliseringen med tre ulike innstillinger.

– Det viktigste er at autofokusen er raskere enn noen annen telezoom i dette området, sier Skog.

Prisen er 16.000 kroner, og det kommer to konvertere på 1,4x og 2x.

Samyang ligger litt lavere i pris, og de kommer med en ekstrem vidvinkel på 14mm samt en 85mm i premiumserien Xeen. Prisen er lik: 8.300 kroner.

Kameraet DxO ONE har vært på markedet et års tid, det er på 16 MP og koples til en iOS-enhet. Den har fått flere programvareoppdateringer, slik at den blant annet kan brukes i wifi-modus. Nå ligger det dessuten ved et minnekort på 8GB. Pris: 5.000,-

– Dette er et unikt produkt, som i tillegg til å gi en enestående kvalitet gir brukeren den beste skjermen takket være iPhonen eller iPaden det koples til, sier Skog.

Batteriet holder til 200 bilder og kort videopptak.

Helge Rose (t. h.) og Per Skog med Zeiss’ VR-briller One Plus.
360fly har ett vidvinkelobjektiv som peker oppover, og dekker 360 grader horisontalt og 240 grader vertikalt. Prisen er 7.000,- for 4K og 4.000,- for HD.
Kameraet DxO ONE er på 16 MP og koples til en iOS-enhet. Det har fått flere programvareoppdateringer, blant annet for wifi. Pris: 5.000,-
Samyang kommer med en ekstrem vidvinkel på 14mm med lysstyrke 1,4 i premiumserien Xeen. Pris: 8.300 kroner.
Tamrons objektiv SP150-600G2 koster 5.000 kroner mer enn forgjengeren, som vil leve videre. Pris: 16.000,-
Til toppen