FRA ACTION TIL VANLIG BRUK

Fra å være et kamera som stort sett ble brukt til ekstremsport, velger flere nå å bruke actionkamera til dagligdagse ting.

Publisert Sist oppdatert

– GoPro er verdens mest solgte actionkamera, og pilen peker fortsatt sterkt oppover, sier Bjørn Tore Johannessen, som er administrerende direktør hos den norske GoPro-distributøren Response. Fagbladet Elektronikkbransjen møter ham og brand manager Martin Hahn på CES-messen i Las Vegas.

– Vi har hatt et godt salg av GoPro i Norge, med 52.000 solgte enheter i 2013. Hero 3+ Black utgjør 60 prosent av salget, mens Hero3+ Silver er på andreplassen med 20 prosent, sier Johannessen.

Han forventer også at neste år blir et bra salgsår for GoPro.

Vi tar høyde for en salgsøkning på 50 prosent i 2014, noe som absolutt er oppnåelig da disse kameraene brukes til stadig flere ting

– Vi tar høyde for en salgsøkning på 50 prosent i 2014, noe som absolutt er oppnåelig da disse kameraene brukes til stadig flere ting, sier han.

Tilleggsutstyr viktig

GoPro lanserer ingen nye modeller på CES i år, men viser nye festeanordninger. Det er i dag 49 ulike fester til GoPro i Responses sortiment.

– Vi har fester til alt fra flyvinger til vannski, og i år er blant annet en brystsele til barn det nyeste. Nå kan barnets første sykkel- eller skitur dokumenteres, sier Hahn.

Han forteller at andre firma lager fester til kameraene, men de er ofte nisjepreget.

– GoPro selv lager de mest brukte festene, men vi er positive til at andre lager mer spesielle løsninger. Vi ser det samme her som med Ipod-dokkinger for en tid tilbake, sier Hahn.

Hverdagen dokumenteres

Actionkamera har tidligere vært forbundet med tøffe aktiviteter. Ifølge Johannessen er det nå en endring. Nøkkelordet er livsstil, og ønske om å få dokumentert hverdagsøyeblikkene.

– Et GoPro-kamera er lite, tar gode bilder og film, og er derfor lett å ta med i lommen. Det brukes til inspeksjon av båtpropeller på fritidsbåter, tas med på babysvømming, og alle andre hendelser som du ønsker å dokumentere, sier Johannessen. 

Powered by Labrador CMS