Christer Byfors er ny sjef for det nordiske forbrukermarkedet i Canon. Her er han fotografert ved Gibson Innovations forsknings- og utviklingsavdeling i Belgia i slutten av mars. Foto: Stian Sønsteng

FRA GIBSON TIL CANON

Christer Byfors er ny sjef for det nordiske forbrukermarkedet i Canon. Han kommer fra stillingen som Norden-sjef i Gibson Innovations.

Ifølge en pressemelding fra Canon skal han lede arbeidet med selskapets nye kommunikasjonsplattform «Live for the Story» i Norden, for forbrukere og leverandører av profesjonelle bildeløsninger. Målet er å endre oppfatningen av selskapet blant et yngre publikum, og en kampanje som omfatter alle deler av selskapet ble lansert i 19 europeiske markeder i mai. Her oppfordres folk til å finne unike minner i alle livets øyeblikk, uansett hvor de er eller hva de gjør, og arbeidet med den nye posisjoneringsstrategien er så vidt i gang.

Vi er inne i en endringsprosess, og går fra å fokusere på produkter til å fokusere på kundenes behov og interesser

– Vi er inne i en endringsprosess, og går fra å fokusere på produkter til å fokusere på kundenes behov og interesser. Interessen for bilder er større enn noen gang, og det er her vi kan spille en viktig rolle. Fra det øyeblikket du tar et bilde til hvordan og når du skriver det ut og deler og sprer bildet, samt hvordan du lagrer det. Canon har et bredt produktspekter som ikke bare består av kameraer og skrivere, men også digitale tjenester som delings- og lagringstjenester og fotobøker. I dag er produktene våre verktøy i et større perspektiv, ikke minst for å nå nye målgrupper som er aktive på sosiale medier og ønsker å formidle historier med bildene sine, sier Byfors i pressemeldingen. 

Philips og Gibson

Canons nye nordiske forretningsdirektør har tilbrakt en stor del av yrkeslivet i forbrukerelektronikkmarkedet, blant annet som sjef hos Philips og Gibson Innovations. Ifølge pressemeldingen tar han blant annet med seg til Canon at elektroniske produkter som regel er mye mer enn det som er beskrevet i de tekniske spesifikasjonene.

– Jeg har arbeidet med mange sterke merkevarer, og det er noe jeg er lidenskapelig opptatt av. Derfor er det utrolig spennende å jobbe for Canon – et selskap med en solid kultur som våger å utfordre seg selv, sier Byfors i meldingen.

I Canon har han ansvaret for forbrukermarkedet i de nordiske og baltiske landene, og han håper at han med sin erfaring fra andre merker kan bidra med ny innsikt og nye tenkemåter.

Den nye forretningsdirektøren har ifølge pressemeldingen alltid vært interessert i fotografering.

– Det gjør meg glad. Et godt bilde gjør at jeg husker følelsen jeg hadde på akkurat den dagen. Bildet forteller en historie, og jeg har flere bilder av skikjøring som jeg aldri blir lei av å se på, sier Byfors.

Til toppen