Pioneers DJ-løsninger for konsumentmarkedet skal trekke nye kundegrupper til selskapet. Foto: Messe Berlin

GÅR FOR DAB I BIL

– Vi har en enorm mengde produkter til bil, men i Norge er det kun dab som gjelder.

Det sier Espen Engh, daglig leder i Pioneer Norge, når fagbladet Elektronikkbransjen møter han under årets IFA.

– Denne delen av bransjen har virkelig fått et oppsving. Det selges mer vanlige 1-din CD-radioer nå enn på lenge, og det er dab-overgangen som er årsaken, sier han.

Vi skulle gjerne hatt enda flere modeller å spille på, men det bedrer seg for hvert år

 

Dab er driveren

Engh viser fram fire produkter 1-din-produkter, alle med antenne og dab, MVH–2700, DEH-4700, DEH-X6700 og DEH-X8500.

– Førstemann er rimeligst og koster 1.299 kroner, uten CD-spiller. Akkurat samme produktet med CD koster 200 kroner mer. Neste modell opp har større skjerm og litt flere farger, til 1.698 kroner, mens storebror har blåtann, strømming og hands-free og koster 2.998 kroner. I Norge er det den dyreste modellen vi selger mest av, rundt 1.000 enheter hver eneste måned, sier Engh.

Han mener CD i bil snart er borte, og at det er strømming som overtar.

– Er dette produkt man kan installere selv?

– Det er litt både og. I en ny, moderne bil fungerer ikke dette, men det finnes mange gamle nummer to og tre-biler der ute som trenger dab og her går disse enhetene rett inn. Er man da litt bilkyndig kan man installere det selv, sier Pioneer-sjefen.

Han sier Pioneer er veldig glade i dab.

– Det eneste problemet er at modellutvalget er for snevert. Vi skulle gjerne hatt enda flere modeller å spille på, men det bedrer seg for hvert år, sier Engh.

 

Apple tar over

Et annet fokusområde for Pioneer er navigasjon.

– Her har vi en veldig hyggelig omsetning i Norge. De mest solgte apparatene i Norge er F60 og F960, hvor forskjellen er størrelsen på skjermen og at den ene er kapasitiv, sier Engh.

I Norge koster enhetene henholdsvis 7.990 og 9.990 kroner, og kartene leveres av Navigon.

– Dette er produkter vi ofte installerer vi i nye biler. Kjøper du for eksempel en ny Suzuki, så tror man gjerne at det sitter radio fra Japan i bilen. Men i mange tilfeller er den montert når bilene kommer til importørene i Drammen, men det ser altså ut som originalutstyr. Og her ettermonterer vi selvsagt også, sier han.

Nytt er at man nå får samme løsningen uten innebygd navigasjon.

– Når Apple nå har lansert CarPlay kobler du Iphonen til spilleren med Lightning-kabelen, og den viser telefonen din 100 prosent på skjermen. Telefonen lades samtidig, og du får ingen forsinkelser slik du kan få via blåtann, sier Engh.

Du kan styre hele løsningen via Siri, slik at tekstmeldinger leses opp, du kan velge hvem du vil ringe eller diktere meldinger uten å måtte ta hendene av rattet. I tillegg får du full navigasjon fra telefonen.

– Dermed blir produkter med navigasjon mindre interessant, ikke minst fordi denne løsningen koster 4.000 kroner i stedet for 8.000. Så dette er en veldig viktig funksjon for oss, sier han.

 

DJ på barnerommet

Pioneers viktigste forretningsområde her hjemme er bilmarkedet, men Engh trekker likevel fram noen andre lydprodukter han mener vi vil se mer av.

– DJ-produkter var tidligere et lukket marked for profesjonelle, men de siste årene har det blitt mer konsumentprodukter. Vi snakker fortsatt om et relativt lite antall på kanskje 150-200 enheter i måneden, men disse er rettet mot konfirmanten eller ungdommen til jul, sier Engh.

Produktene koster fra to til firetusen kroner, og du trenger ikke være DJ for å ta i bruk produktene - du laster bare ned gratis programvare og styrer musikken via Ipad.

– Det er et veldig interessant marked for oss, som et innsteg til andre og dyrere Pioneer-produkter.

Hodetelefoner er et annet område Pioneer satser på.

– Vi har dårlige markedsandeler og liten distribusjon i Norge ennå, men vi begynner å få et fotfeste. Blant annet har Euronics tatt inn produktene sentralt, og vi har lansert mer høyende-klokker som er inne hos Soundgarden og Stereofil, sier Engh

– Hvilken strategi går Pioneer for på sine hodetelefoner?

– Vi har en «club-sound», hodetelefoner med masse dynamikk og skikkelig spark i. Dette er ikke en klassisk hodetelefon med nøytral lyd, sier Pioneer-sjefen.  

Daglig leder i Pioneer Norge, Espen Engh, viser fram selskapets nye navigasjonsløsninger. Foto: Marte Ottemo
Slik ser det ut når Apple tar over navigasjonen i bilen din med Car Play. Foto: Pioneer
Til toppen