Nøkkelkundesjef Frank Birkelund i Aurora-gruppen med to mobildeksler fra italienske Puro. Foto: Stian Sønsteng

GODT DEKKET MED MOBILDEKSLER

– Et stort utvalg og fargerike mobildeksler fanger oppmerksomheten til kundene, men vi er forsiktige når valget tas, sier Frank Birkelund i Aurora.

Under Elkjøps Campus-messe i juni viser Aurora-gruppen mobildeksler. Nøkkelkundesjef Frank Birkelund sier stadig flere går tilbake til bakdeksler, etter at lommebokdeksler lenge har vært populært.

– Dette henger kanskje sammen med det flotte designet på de nye mobilene, sier Birkelund til fagbladet Elektronikkbransjen.

Aurora har originaldeksler til Huawei og Samsung, mens de dekker de øvrige mobiltelefonene med tredjepartsleverandører.

– Det selges mer tredjepart enn originalt, også fordi utvalget her er mye større, sier Birkelund.

– Er dette produkter som selger seg selv, eller har butikkene en jobb og gjøre?

Bedre kundeopplevelse

– Det er litt begge deler. De fleste kunder plukker deksler selv, men går ofte fortsatt for det trygge. Selv om hyllene er fulle av farger, der det sort, grått og transparent det går mest av. Enkelte butikker og kjeder er flinkere enn andre til å selge tilbehør, og dette bør være viktig for dem siden det er her marginene ligger og ikke minst fordi det gir en bedre kundeopplevelse at utvalget er stort.

Selv om hyllene er fulle av farger, der det sort, grått og transparent det går mest av

– Er det stort fokus på deksler som tåler en støyt?

– Etter hvert som mobilene er blitt dyrere beholder folk dem lenger, og derfor koster mange på seg et mer solid deksel som også uttrykker en aktiv livsstil. Disse modellene er dessuten blitt mye slankere enn tidligere, sier Birkelund.

– Kjøper folk seg oftere deksler enn mobiltelefon?

– Apple-brukere nytter oftere deksler enn andre, kvinner kjøper flere til ulike anledninger, mens vi menn er veldig glad i lommebokdekslet vårt, sier Birkelund.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen