Norske nettbutikker venter større økning i omsetningen enn resten av Europa, i følge Metronett. Illustrasjon: Metronett

HALVPARTEN NETTHANDLER UTENLANDS

Nesten halvparten av alle nordmenn over 15 år har handlet én eller flere ganger i en utenlandsk nettbutikk de siste seks måneder.

Det viser en undersøkelse Metronet har fått utført av analyseselskapet Infact. Andelen menn er 55 prosent, av kvinnene gjelder det 33 prosent. Av de 1055 spurte i den landsrepresentative undersøkelsen som ble gjennomført 10. oktober 2011 har 45 prosent handlet i en utenlandsk nettbutikk i løpet av siste halvår, heter det i en pressemelding fra Metronet.

Selskapet driver med forretningsutvikling og kommunikasjon gjennom søk, sosiale medier og internettanalyse, og slår fast at pris er den viktigste faktoren for å handle i utenlandske nettbutikker. Hele 59 prosent av de spurte sa dette var avgjørende eller helt avgjørende.

Mange norske nettbutikker er for dårlige til å slåss om kundene, blant annet ved å utnytte kampanjemuligheter

 

Pris viktigst

– Det er tydelig at pris styrer nordmenns nettshopping. Er det noe du trenger eller virkelig har lyst på og finner det til en god pris, så handler vi det mer enn gjerne i en utenlandsk nettbutikk. En forklaring kan være at forutsetningen for god og trygg netthandel er de samme enten nettbutikken er norsk eller utenlandsk. Samtidig er det viktig å være klar over at det er en risikofaktor ved kjøp i utenlandske nettbutikker – og som mange kanskje ikke tenker over – og det er tollsatser og fraktkostnader. Disse tilleggene kan fort gjøre at prisgevinsten ikke blir så stor likevel, sier Simen Thorsrud, fagansvarlig e-handel i Metronet, i pressemeldingen.

 

Ikke tilgjengelig i Norge

Den nest viktigste faktoren for utenlandsk netthandel var at produktet ikke var tilgjengelig annet sted (43 prosent). Dernest at større vareutvalg gjør det mulig å sammenligne priser (42 prosent). Det kan imidlertid virke som at det er store ulikheter mellom kjønnene i de viktigste årsakene for utenlandsk netthandel, mener Metronet. Mens 61 prosent av mennene oppgir pris som avgjørende, gjelder det kun 54 prosent av kvinnene. Menn er også mer opptatt av kunne sammenligne priser enn kvinnene (46 prosent mot 35 prosent), mens begge kjønn er omtrent like opptatt av produktets tilgjengelighet.

 

Prisbevisste menn

– Gutta er mer prisbevisste enn jentene. Det er mulig det også gjelder i det fysiske shoppinglivet. Når det gjelder produktets tilgjengelighet er det kanskje slik at kjønnene har hver sin driver; mange jenter handler klær som de ikke får tak i Norge, mens gutta handler utstyr til hobbyene sine som de ikke får tak i Norge, sier Thorsrud i pressemeldingen.

Undersøkelsen viser at norske nettbutikker har sterk konkurranse fra utenlandske nettbutikker om den norske forbrukeren. Dette er en konkurranse de må ta på alvor, både når det gjelder produkttilgjengelighet, pris og vareutvalg.

 

Dårlige på kampanjer

– Mens de fysiske butikkene konkurrerer i et avgrenset geografisk område, konkurrerer nettbutikkene globalt. Mange norske nettbutikker er for dårlige til å slåss om kundene, blant annet ved å utnytte kampanjemuligheter. Alle som går nedover Karl Johan i januar vil se at butikkvinduene lyser opp av tilbuds- og salgsplakater. Nettbutikkene må utnytte kundens tankemåte for kjøpsatferd i vanlige butikker. Januar betyr januarsalg, og sommer betyr tilbud på vintertøy eller vinterartikler, mener Thorsrud.

Selskapet har gjennomført det de kaller en uhøytidelig gjennomgang av syv ulike de nettbutikker rett før jul. Her konkluderer de at mens tre av tre utenlandske nettbutikker hadde kampanjer med tydelige julekampanjer, hadde kun to av fire norske nettbutikker det samme.

Metronet har i følge pressemeldingen 26 ansatte med ulik kompetanse og som kombinerer kreativitet og strategi.

Simen Thorsrud er fagansvarlig for e-handel i Metronet. Foto: Metronet
Til toppen