Inger Krog Lobben i Sting Nordic selger Beurers småelektriske produkter som kan koples til smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner enten trådløst eller via USB. Foto: Stian Sønsteng
Inger Krog Lobben i Sting Nordic selger Beurers småelektriske produkter som kan koples til smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner enten trådløst eller via USB. Foto: Stian Sønsteng

HELSE OG KJØKKEN RETT I APPEN

Tyske Beurer ønsker å la stadig flere av sine småelektriske produkter snakke med håndholdte enheter og datamaskiner.

De første produktene som kan leses av på en applikasjon for smarttelefoner og nettbrett, er en blodtrykksmåler, en personvekt med BMI og en kjøkkenvekt. I høst slippes appen for Ios, på nyåret for Android.

– Til nå har man hentet ut dataene via USB til datamaskinen. Etter hvert kommer det blåtannoverføring på stadig flere produkter, sier Inger Krog Lobben i Sting Nordic AS, som representerer Beurer i Norge.

Det er også et tema at disse målingene kan brukes overfor helsevesenet, der pasientene kan gi tilgang til målinger gjort i hjemmemiljø

Beurer bruker stor plass på IFA for å vise hvordan deres småelektriske produkter for kjøkken og helse snakker sammen med smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner. I høst lanseres applikasjoner man kan bruke for å hente ut resultatene av ulike målinger, eller man kan kople kjøkkenvekten til oppskrifter - sistnevnte lanseres i første omgang i Tyskland.

 

Måler alt

– Etter hvert vil det komme produkter for måling av blodsukker og oksygenopptak i blodet, sier Lobben.

– Beurer-sjefen sa for et par år siden at tyskerne elsker å måle alt. Er situasjonen den samme i Norge?

– Jeg tror det er i ferd med å komme også hjemme. Stadig flere blir vant til å bruke smarttelefoner og nettbrett til alt mulig, og vi laster ned apper for nær sagt alt. Derfor tror jeg dette også vil komme til småelektriske produkter. Det er også et tema at disse målingene kan brukes overfor helsevesenet, der pasientene kan gi tilgang til målinger gjort i hjemmemiljø - til ulike tider på døgnet, sier Lobben.

– Hvordan vil du og dine kunder demonstrere og vise dette overfor sluttbrukerne?

 

Blodtrykksmålere

– Heldigvis er det mange unge som er så flinke til dette, og de vil ta det på strak arm. De som etterspør dette i butikk vet hva de skal ha, og trenger kanskje ikke en omfattende forklaring, men det er naturlig å tenke seg ulike visninger i form av plakater og videoer i butikk, sier Lobben.

– Har Beurer mange konkurrenter på området?

– Hvis man ser på blodtrykksmålere, som er stort i Tyskland, sammenligner Beurer seg med produkter man finner i det profesjonelle markedet eller får kjøpt i apotek. Beurer har kanskje det bredeste sortimentet i markedet, og forholder seg til ulike konkurrenter i de enkelte kategorier.

– Er dette et konsept kundene dine har tro på?

– Vi har flere kunder som tar inn disse produktene, og det er ikke vanskelig å snakke om applikasjoner eller trådløs tilkopling med dem.

 

Fleksibel varme

– Hvilke Beurer-produkter selger bra i Norge?

– Vi har tradisjonelt solgt bra av hjertebarnet mitt, nemlig fleksibel varme. Mest kjent er tepper til bruk i senga, men vi har også produkter for annen bruk og håper å få en større markedsandel her. Beurer viser her på IFA flere nyheter innen massasje, som er et stort område. Skjønnhetsprodukter er også viktig; for hår, negl og ansikt, her er kvinnene villig til å investere mange kroner. Beurer samarbeider også med magasinet Elle, og har en serie på rundt 20 produkter med dette varemerket. Noen av disse er tatt inn til Norge, sier Lobben.

Til toppen