Markedssjef Jarle Ruud (t. v.) i Mono AS og utviklingssjef Paolo Mezzon i Sonus Faber med den nye Olympica Nova-serien. Foto: Stian Sønsteng

HØYTTALEREN SOM IKKE HØRES

– Med Olympica Nova-serien er vi kommet enda nærmere en høyttaler som ikke høres, sier utviklingssjef Paolo Mezzon i Sonus Faber.

Den nye høyttalerserien fra den italienske produsenten erstatter Olympica, som har vært på markedet siden 2013.

– Det er mye nytt sammenlignet med den forrige serien. For det første er kabinettet konstruert på en ny måte, med store forbedringer, med åtte lag trelaminat. Vi benytter fortsatt aluminium, med plater både i topp og bunn, og et element på baksiden som knytter dem sammen, og forsterker det allerede solide trekabinettet. Dette slipper musikken gjennom uten vibrasjoner, resonans og farging av lyden. Elementene er nye, med nye drivere, og vår egen teknologi, sier Paolo Mezzon til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi møter ham i Litteraturhuset i Oslo den 19. september, der distributøren Mono AS viser den nye serien for handlere og presse.

Sonus Faber Olympica Nova-serien koster fra 60.000 til 150.000 kroner per par. Foto: Stian Sønsteng.

Olympica Nova har det lutt-formede kabinettet Sonus Faber har vært kjent for siden 1993, uten parallelle flater. Bakstykket har det integrerte Stealth Ultraflex bassventilsystemet, som skal gi en kontrollert luftgjennomgang, presis og hurtig bassrespons.

– Bassrefleksportene er plassert litt på siden. Var dette et naturlig valg?

Lar kundene leke

– Dette gjorde vi også på Olympica. Det vakre med dette er at du selv kan velge hvor du retter bassrefleksen, avhengig av eget ønske og rommet høyttalerne står, ganske enkelt ved å bytte plass på de to høyttalerne. Enten inn mot midten, eller ut mot veggene. Vi liker å la kundene våre få leke litt med høyttalerne, slik at de selv kan finne ut hvordan de gir den beste lydopplevelsen, sier Mezzon.

Jeg ønsker at mine høyttalere skal maksimere lytterommet, der selve høyttaleren forsvinner

– Dere bruker ikke bånddiskanter?

– Nei. De har noen gode egenskaper, som hastighet, artikulasjon og dynamikk, som kan være egnet for monitorer. De kan være et godt valg siden de kan rettes perfekt mot det beste lyttepunktet i rommet. Men, så fort du beveger litt på hodet, forsvinner dette. Jeg ønsker at mine høyttalere skal maksimere lytterommet, der selve høyttaleren forsvinner, sier Mezzon.

Olympica Nova har en Silke domediskant, med Sonus Fabers Arrow Point DAD (Dempet Apex Dome), som skal forene de beste egenskapene fra en klassisk domediskant og en ring radiator-konstruksjon. For mellomtonen benyttes et spesialutviklet membranmateriale av cellulose, silkebomull, bastfiber og andre naturlige fiber. Membranene er lufttørket, som skal gi en ujevn overflate med varierende tetthet, som igjen skal redusere resonanser og bidrar til en naturtro mellomtone. Elementet på gulvmodellene har i tillegg en faseplugg i aluminium og kobber, som skal redusere forvrengingen og gi bedre mikrodynamikk.

– Er det mulig å beskrive lyden du ønsker at høyttalerne skal gi?

– Lyden skal være så naturlig som mulig, uten at det høres hvor eller hva den kommer fra, sier Mezzon.

– Hvor viktig er den nye Olympica Nova-serien for Sonus Faber, i et historisk perspektiv?

– Dette er et stort steg videre for oss, og noe vi er svært stolte av.

Innbyggingshøyttaleren Olympiva Nova Wall koster 35.000 kroner inkludert feste. Foto: Stian Sønsteng.

Italiensk lyd

– Hvordan oppleves hifi-bransjen anno 2019 for dere?

– Forretningene går bra, men bransjen blir stadig mer utfordrende, med mange tilbydere og fine produkter. Vi drives av å hele tiden tilføre markedet noe nytt.

– I dette bildet; er det en fordel å være et italiensk selskap?

– Vi har nok vår egen tilnærming til det å reprodusere musikk, og mange setter pris på denne.

– Hvor mye av de nye høyttalerne er Sonus Faber?

– Olympica Nova er 100 prosent utviklet og designet av oss, og vi står selv for produksjon og kvalitetssikring. Når det er sagt, bruker vi enkelte underleverandører. For eksempel er kabinettet laget av et firma som holder til en halvtime fra oss, mens diskant- og mellomtoneelementene er produsert i henholdsvis Tyskland og Danmark.

– Hva betyr det nordiske markedet for dere?

– Dette er et viktig marked, der musikkelskerne stiller høye krav til anleggene sine. Derfor sette vi også stor pris på tilbakemeldingene vi får her, sier Mezzon til fagbladet Elektronikkbransjen.

Stativhøyttaleren Olympica Nova I koser 60.000 kroner per par, mens stativene koster 10.000 kroner paret. De tre gulvhøyttalerne II, III og V koster 90.000, 120.000 og 150.000 per par. Senterhøyttalerne I og II koster 45.000 og 65.000 kroner, mens innbyggingshøyttaleren Wall inkludert feste koster 35.000 kroner.

– Felles for alle Olympica Nova-modellene er høy møbelkvalitet og elegant design med treverk og designdetaljer i aluminium og skinn. Musikalitet, detaljrikdom og dynamikk i skjønn forening, selvsagt håndlaget av Sonus Faber i Vicenza i Italia, sier markedssjef Jarle Ruud i Mono AS.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2019, som ble distribuert 20. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen