Nordmenn kjøper fortsatt mye hvitevarer. Foto: Stian Sønsteng.
Nordmenn kjøper fortsatt mye hvitevarer. Foto: Stian Sønsteng.

HVITT OG SMÅTT ØKTE TO PROSENT

Omsetningen av elektriske husholdningsapparater fortsetter å øke i 2013, og det ble nådd en omsetning på 9.333 millioner kroner.

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter økte med 2 prosent i 2013, fra 9.149 millioner kroner til 9.333 millioner kroner. Det til tross for at 2012 også var et godt år for elektriske husholdningsapparater. I det hele tatt viser kategorien gode og stabile tall år for år.

 

For første gang på tre år peker salgstallene inne kategorien småelektrisk oppover

Mer til kjøkkenet

Veksten i verdi kommer til tross for at salget av antall store hvitevarer faller noe, fra 1,516 millioner enheter i 2012 til 1,483 millioner enheter i 2013. Av dette stod bygg-inn-produkter for 219.000 enheter, det vil si nesten 15 prosent av totalsalget av store hvitevarer. Det ligger omtrent på samme nivå som i 2012.

For første gang på tre år peker salgstallene inne kategorien småelektrisk oppover, og antall solgte enheter stiger fra 3,667 millioner til 3,710 millioner, en økning på litt over én prosent. (I kategorien ligger kaffetraktere, strykejern, personlig pleie-produkter, kjøkkenutstyr og mer).

Det er i stor grad kjøkkenproduktene som bidrar til veksten, disse øker fra 1,625 millioner solgte apparater i 2012 til 1,774 millioner i 2013.

 

Kaffe og sunnhet

Størst vekst er det i kaffemaskiner og kjøkkenapparat mange forbinder med ønsket om en sunnere livsstil.

Salget av kjøkkenmaskiner øker med 29 prosent, stavmiksere med 24 prosent og saftpressesalget øker med 67 prosent fra 2012 til 2013.

Etter en liten nedgang i 2012 øker nå også salget av kaffemaskiner igjen, opp fra 489.000 apparater i 2012 til 500.000 i 2013.

– Det kan virke som nordmenn har kjøpt nok av de mer fancy maskinene, salget av espressomaskiner og kapselmaskiner faller med henholdsvis 33 og to prosent, mens den tradisjonelle kaffetrakteren øker salget med 13,5 prosent, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Det vil si at kaffetrakteren står for 49 prosent av kaffemarkedet, kapselmaskinene har 46 prosent, mens de dedikerte espressomaskinene har 5 prosent markedsandel.

Les også:

Større TV og flere nettbrett

Større, men færre TVer

Ny bilderekord og mer action i video

Fenomenal DAB-vekst

Vi kjøper mer til kjøkkenet

Dobling i antall nettbrett

Til toppen