Kristian Stenerud (t. v.) og Stian Kilaas i Ice.net demonstrerte den trådløse R90-ruteren på Euronics kompetansedager. Foto: Stian Sønsteng

ICE HAR TREDOBLET HASTIGHETEN

– Etter vår siste oppgradering har vi tredoblet hastigheten. Et annet argument for våre produkter er fri bruk også i Sverige og Danmark.

Det sier Kristian Stenerud og Stian Kilaas i Ice.net.

– Kjennskapen til våre produkter er god. Vi har med suksess kjørt nasjonale kampanjer i lang tid, og bygd opp under merkevaren Ice.net. Tall fra Post- og teletilsynet og våre egne salgstall viser en solid vekst, sier Stenerud.

Grepene vi har tatt rundt merkevarebygging og produktløsninger gir resultater

Ice.net markedsfører at de dekker 91 prosent av norske husstander, 80 prosent av alle hytter, 75 prosent av landarealet og en kystdekning opp mot 120 km til havs, med radioteknologien CDMA Rev.B, som skal tilsvare 3,5G i hele nettet. Selskapet har i overkant av 450 basestasjoner i 450 Mhz-frekvensen som ble brukt av det gamle mobilnettet, og hevder denne er perfekt for topografien i Norge siden de lange bølgene gir optimal dekning i dype daler, i høye fjell og utenfor kysten.

9,3 Mb/sekund teoretisk

Teoretisk nedlastingskapasitet med den nye R90-ruteren er 9,3 Mb/sekund, med lokale variasjoner varierer faktisk hastighet mellom to og sju. Opp er teoretisk hastighet 5,4 Mb/sekund.

– Vi har fire salgskanaler; detaljhandelen, direktesalg, våre nettsider og på telefon gjennom kundesenteret vårt, sier Stenerud.

Han og Kilaas arbeider mot detaljhandelen, og har delt Norge mellom seg. De er fersk leverandør hos Euronics, og vi møter dem på kjedens kompetansedager for butikkansatte i kategoriene tele, data og foto.

– I forhold til vårt ønske om lokal tilstedeværelse er Euronics en viktig kanal for oss, sier Kilaas.

– Hvem er konkurrentene deres?

Grisgrendte strøk

– Vi ser på de andre som gode kolleger, men konkurransen er tøff. Vi er i en unik situasjon siden vi har en frekvens som egner seg så bra i forhold til arealdekning, slik at vi kan tilby også grisgrendte strøk et produkt som fungerer godt, sier Stenerud.

I tillegg til den trådløse ruteren R90 selger Ice.net enbrukerløsningen U90, som er en USB-pinne. Prisen er fra én krone, etter hvilket abonnement som velges.

Ice.net er eid av AINMT Holdings, som siden 2009 har vært kontrollert av Access Industries. Dette er et privateid amerikansk selskap, grunnlagt i 1986 av Len Blavatnik. Ice.net er den tredje største aktøren på mobilt bredbånd i Norge med en markedsandel på rundt 13 prosent.

Maskin til maskin

– Grepene vi har tatt rundt merkevarebygging og produktløsninger gir resultater. Vi har hatt en positiv vekst gjennom mange kvartaler, sier Stenerud.

I tillegg til tradisjonelt mobilt bredbånd øker selskapet satsingen nå på maskin til maskin-kommunikasjon (MTM).

– Dette er ulike databærere, alt fra betalingsterminaler til mer avanserte løsninger. I nær fremtid vil vi lansere egenutviklede produkter, som røffere produkter for eksempel til skogsbruk, modem som tåler mer elektromagnetisk støy, samt smartkort-løsninger man kan benytte i ulike servere, sier Stenerud.

Ice.net er også tilstede hos NSB, Hurtigruta, Colorline og andre selskap som frakter folk.

– Vi dekker et stort areal, noe disse selskapenes kunder drar nytte av. Areal- og befolkningsdekning er viktig for oss og de andre aktørene i bransjen, sier Stenerud.

Til toppen