Nokias Per Kristian Wang (f. v.), Åse Nilssen og Arild Elverum ønsket 400 samarbeidspartere velkommen til sin årlige prisutdeling, der tema var Fight Night. Foto: Stian Sønsteng.

– Ingen tvil om at vi sloss for Nokia

– Vi ønsker å vise bransjen at vi setter pris på og verdsetter arbeidet de gjør, samtidig som vi får fortalt hva vi selv er i gang med.

– Litt humoristisk kan du si at vi gjennom dette arrangementet vil vise at vi slåss for Nokia, smiler Per Kristian Wang i Nokia Scandinavia.

I november hadde selskapet invitert 400 g jester til et fabrikklokale på Bryn i Oslo, som for kvelden var innredet med temaet Fight night. Representanter fra operatører, distributører, forhandlere, servicebutikker og netthandlere var til stede, og det ble delt ut seks priser, der den gjeve hedersprisen gikk til Jan Gunnar Næss i Dangaard/Brightpoint.

– Nokia Awards er viktig for hele Skandinavia, og vi kjører arrangementet i alle de tre landene. Tradisjonelt vet vi at prisene er høyt verdsatt, og at mange står på for å komme i betraktning. Nytt i år er prisen for beste nettbutikk, sier Wang.

God butikk?

Nokia bruker blant annet sine forhandlerkonsulenter når de vurderer hvem som skal få hvilke priser, og de ser på hvilke kampanjer som er kjørt. Hedersprisen kåres av de ansatte i Nokia-ledelsen.

– Hva kjennetegner en god Nokia-forhandler?

– Det er en fin butikk som er oversiktlig med god utnyttelse av plass og smart plassering av produktene. Vi ser på kunnskapen hos folkene som arbeider der, og hvordan de driver innsalg av produkter, tjenester og tilbehør til sluttkunden, sier Wang.

– Hvordan vil du beskrive situasjonen for Nokia i Norge i dag?

– Vi har en rolle som markedsleder på verdensbasis med cirka 40 prosent, og kan dessverre ikke kommentere de norske markedsandelene på grunn av børsnoteringen. Men vi arbeider stadig for å øke våre andeler også i Norge, og som en stor aktør har våre aktiviteter betydning for bransjen generelt. Derfor er blant annet dette arrangement viktig, da vi ønsker å skape ekstra driv ved å gi våre samarbeidspartnere en kveld med full fart og mye rock ’n roll.

Navigsjon og musikk

– Hva er de viktigste satsingsområdene for Nokia i 2008?

– Vi ser jo at navigasjon vil være viktig, sammen med musikk. Vi kommer til å kjøre store kampanjer fra januar for nye modeller som 5310 og 5610. Til sommeren lanserer vi vår egen Ovi-portal, som skal gjøre det enda enklere å laste ned musikk til mobiltelefonen. Spill er ekstremt viktig, da dette er en del av underholdningstilbudet. Når det gjelder foto, fokuserer vi spesielt på den nye N95 med 8 GB minne. Som jeg sa litt på spøk da vi fikk prisen for årets mobilprodukt av dere i fagbladet Elektronikkbransjen; N95 dekker alle julegavekategoriene!

– Tema for kvelden er Fight night. Var det vanskelig å få de ansatte til å sminke seg med blåmerker og blod i ansiktet?

– De synes det er superstas, selv om en av jentene fikk noen skjeve blikk da hun sjekket inn på hotellet ferdig sminket…! For min egen del måtte jeg avstå fra sminkingen, da jeg skulle hente barna i skole og barnehage…

Nokia har kjørt sitt arrangement i ti år, og velger å fortsette med det til tross for at for eksempel Mobilgallaen er blitt arrangert de siste par årene.

– Dette er blitt en tradisjon, og vi ønsker fortsatt å ære våre kanaler på denne måten, sier Wang.

NOKIA AWARDS 2007

Special Award

Beste servicebutikk

Beste kampanje

Beste nettforhandler

Beste selger

Beste butikk

– Tema for kvelden er fight night, og vi må vise at vi kjemper for Nokia, sier distriktssjef for Oppland og Oslo, Lars Erik Ness Nokia, med den nye N95 GB.
Nokias Frank Birkelund (t. h.) viser modellen 5310 til Fredrik Eirheim og Line Stjern Pedersen ved Elkjøp Sandvika.
Nokias distriktssjef for Nord-Norge, Kjetil Paulsen, viste N81.
Pål Vedal mottok pris for beste kampanje for Elkjøps Teletema-avis. Fra venstre konferansier Håvard Lilleheie, modell Linda Solbakken og Nokias Arild Elverum. Foto: Marcus Bryngelsson.
Birgitte Aubert i MPX.no mottok prisen for beste nettbutikk. Fra venstre konferansier Håvard Lilleheie, modell Katrine Nicolaisen og prisutdeler Steffen Tangstad. Foto: Marcus Bryngelsson.
Til toppen