John Bäckström, nordisk salgssjef i Jabra, med nye Solemate Mini i rødt og gult. Rundt halsen Revo Wireless i ny farge; grå/hvit. Foto: Stian Sønsteng
John Bäckström, nordisk salgssjef i Jabra, med nye Solemate Mini i rødt og gult. Rundt halsen Revo Wireless i ny farge; grå/hvit. Foto: Stian Sønsteng

JA TIL BRA KVALITET

– Vi har sett det finnes plass til produkter av god kvalitet til en overkommelig pris, sier nordisk salgssjef John Bäckström i Jabra.

Han sier det danske selskapets satsing på audioprodukter går riktig bra.

– Det er et tøft market, men vi kommer med stadig nye modeller i nye farger. Produktene våre er ikke blant de rimeligste, men de er heller ikke overpriset. Når man ser på komponentene, materialene vi bruker, garantien på to år og den gratis appliksjonenen som medfølger for strømming av musikk fra for eksempel Youtube, gir vi mye for pengene, mener Bäckström når fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på IFA-messen i Berlin.

Begge markedene er tøffe, men det er nok enda mer utfordrende å komme inn med hodetelefoner

Produktene er designet ved Jabras hovedkontor i Danmark, produktutviklingen foregår her og ved fabrikken i Kina.

– Hvem er konkurrentene deres?

– Vi vil gjerne forbindes med de kjente varemerkene, nettopp på grunn av den gode produkt- og lydkvaliteten. Vi finnes hos Elkjøp, Expert, Kjedehuset og Spaceworld, så mange norske forbrukere kjenner nok varemerket vårt, sier Bäckström.

 

Solemate Mini

På IFA viser Jabra lillesøsteren til blåtannhøyttaleren Solemate; Mini.

– Bak denne ligger samme idé og funksjon, men i mindre format til lavere pris. Det lagt vekt på mobilitet, den ligger bra i hånden og har ikke bærestroppen som storebror, men samme robuste design og gode lyd. Prisen blir 800 kroner, og den kommer i handelen i månedsskiftet september-oktober.

Enda mer portable er de nye ørepluggene med blåtann, beregnet for sportsbruk.

– Sport Wireless Plus har forbedret oppkopling mot telefon og bedre radioantenne for FM. Den er nesten vanntett, og er IP54-klassifisert og tåler å skylles under springen etter trening. Med den innebygde FM-radioen kan den også brukes uten at man bærer med seg en mobiltelefon eller MP3-spiller. Hvis man bruker blåtann, er spilletiden 3 til 3,5 timer.

Hodetelefonene Revo Wireless kommer i nye farger. Solemate kommer i fire nye farger, samt NFC (Near Field Communication) som gjør det enda enklere å kople den til smarttelefoner.

 

NFC

– Revo Wireless var vårt første NFC-produkt, teknologien finnes også i mono-hodetelefonene Jabra Motion og Style, samt i Solemate og Solemate Mini, sier Bäckström.

– Hvilke av de nye lydproduktene har Jabra hatt mest suksess med så langt?

–Solemate, men den har da også vært i handelen siden i fjor høst.

– Betyr dette at det har vært vanskeligere å komme inn på hodetelefonmarkedet?

– Begge markedene er tøffe, men det er nok enda mer utfordrende å komme inn med hodetelefoner.

– Hva gjør dere for å ta større andeler?

– Vi stoler på varemerket og ryktet vi har bygd opp i vårt tidligere hovedområde med monosett og litt billigere stereohodetelefoner, at folk kjenner oss derfra, og at de nå ser hvor mye vi gir for pengene.

– Hvem distribuerer og selger Jabra i Norge?

– Vi har tre distributører i Norden. To arbeider primært med telekom; 20:20 Mobile og Brightpoint, og en mot elektronikkjedene; Aurora. I tillegg har vi en nordisk salgsavdeling som består av fire personer.

Til toppen