Johan Coorg (t. v.) i Kef og Lars Christian Reinsborg i Neby Hi-Fi Concept AS med Kef LSX (grønn) og LS50 (hvit), til 12.000 og 24.000 kroner paret. Foto: Stian Sønsteng

KEF LSX EN FANTASTISK INTRODUKSJON

– Mange unge er vant til lyd fra én boks. For dem vil Kef LSX være en fantastisk introduksjon til god lyd i stereo, sier Lars Christian Reinsborg.

Han er daglig leder i Neby Hi-Fi Concept AS, og vi møter ham i Kef-rommet under butikkmessen Vårpuls hos Oslo Hi-Fi Center den første helgen i april.

– Når det er sagt, vil dette aktive høyttalerparet til 12.000 kroner være en solid oppgradering for svært mange – i alle aldre, skynder Reinsborg seg å legge til.

Neby markedsfører Kef LSX som et komplett og trådløst musikksystem, med wifi, blåtann, Apple AirPlay 2, ethernet og optisk inngang.

– Med digital signalprosessering (DSP) spiller de optimalt i alle rom. Romkorreksjonen er veldig enkelt å sette opp, med et fantastisk resultat, og dette gjøres med en app – med alle innstillingsmuligheter. For eksempel kan man stille inn størrelsen på rommet, hvilken klang det er i rommet og avstanden til bakveggen; alt dette for å få riktig klanguttrykk uten å være proff lydingeniør. Alle får dette til å låte fantastisk, sier Reinsborg til fagbladet Elektronikkbransjen.

På Vårpuls-messen er LSX koplet til ethernet-kabler. Reinsborg tror derimot folk flest kommer til å spille på dem fra mobiltelefonen via blåtann eller AirPlay 2.

Kef LSX (grønn) og LS50 (hvit), til 12.000 og 24.000 kroner paret. Foto: Stian Sønsteng.

Kan styres med klokka

– I og med at dette er den minste aktive høyttaleren fra Kef, vil den for mange være inngangen til gode hifi-høyttalere, og den typiske kunden kan være fra konfirmanten og oppover, sier Reinsborg.

Med et smil sier han at mange av disse kanskje vil oppleve stereo for første gang.

– For dem vil LSX være en fantastisk introduksjon til god lyd med et bredere lydbilde.

Kef LSX kom i handelen i november, og Reisborg sier de har ventet på disse.

– Her på Vårpuls viser vi også Kef LS50 Wireless, som koster 24.000 kroner paret, og har satt en standard for trådløse høyttalere.

– Hvordan vil du sammenligne LSX med konkurrerende lydsystem?

– LSX låter mye bedre enn de fleste, for ikke å si alle, og brukervennligheten er noe av det samme. Dessuten er det slik at for dem som strømmer musikk fra Spotify eller Tidal vil disse appene være fjernkontrollen, og du kan også styre dem fra en Apple Watch. Man kan spille trådløst via wifi eller blåtann, eller via en ethernetkabel for å få virkelig høyoppløst lyd. Det er også mulig å kople dem til TVen via en optisk kabel, til dette gjør de en utmerket jobb med et godt utseende, sier Reinsborg.

Johan Coorg representerer Kef på Vårpuls, og er svært glad for å delta her.

– Verdensklasse! sier han om messen.

Høyere oppløsning

– Oslo Hi-Fi Center har et fantastisk utvalg, og staben her vet virkelig hva de driver med. Vi ser her på Vårpuls at interessen for hifi er svært god i Norge, og jeg skulle ønske det var flere slike butikker ellers i verden, sier Coorg.

Også han mener Kef låter bedre enn de fleste konkurrentene, for ikke å si alle.

– Våre LSX har fire ganger så høy oppløsning som markedslederen, og LS50 åtte ganger, sier Coorg.

Han sier Kef springer ut av den britiske nasjonalkringkasteren BBC.

Merkekjennskapen til Kef er blitt langt høyere enn den har vært på lenge

– Vår grunnlegger var sjefsingeniør der, og etablerte Kef i 1961. Gjennom årene er Kef blitt en av de mest anerkjente høyttalerprodusentene innen hifi. De siste ti årene har vi med en viss bekymring sett at våre snittkunder er blitt stadig eldre, på det meste 58 år. Etter lanseringen av våre nye høyttalere de seneste fire årene, er denne sunket til 39 år. Det vi forsøker å gjøre er å verve Kef-kundene i ung alder, ikke minst fordi de har en tendens til å bli svært lojale mot vårt merke.

– Foretok Kef denne kursendringen tidlig nok?

– Vi er ikke de første som kommer med aktive høyttalersystem, og slik sett kom vi sent på banen. Men, det var en årsak til dette. Vi kunne enkelt kommet med et produkt som alle andre, men da ville vi mistet vår posisjon som hifi-spesialist. Det som nå er skjedd, er at merkekjennskapen til Kef er blitt langt høyere enn den har vært på lenge, så noe rett må vi ha gjort, sier Coorg.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen