Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen ser at nordmenn bruker stadig mer penger på telefonen sin. Foto: Stian Sønsteng
Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen ser at nordmenn bruker stadig mer penger på telefonen sin. Foto: Stian Sønsteng

KJEMPEHOPP I MOBILOMSETNINGEN

Til tross for en liten nedgang i antall solgte telefoner, vokser omsetningen i kategorien kraftig.

Antall solgte mobiler falt fra to millioner i 2016, til 1,9 millioner i 2017, en nedgang på fem prosent. Likevel vokser omsetningen med åtte prosent, til 9,7 milliarder kroner.

– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. 2017 var også året hvor Samsung og Apple kom med modeller som kostet mer enn 10.000 kroner, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

I 2017 var den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner 31,1 måneder, mens den for ett år siden var 33 måneder.

– Det vil si at gjennomsnittlevetid for mobiltelefon er i dag 2,5 år. Det er likevel bedre enn for noen år siden, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

Damer bytter oftere
Det har også skjedd endringer i hvem som skifter mobil hyppigst i 2017. I tidligere år har menn skiftet mobil hyppigere enn kvinner, men i fjor endret balansen seg. Nå beholder kvinnene mobilen i litt over 30 måneder før de kjøper ny, mens mennene holder på sin telefon i nesten halvannen måned lengre.

De yngste forbrukerne skifter fortsatt ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper, men også her har ting endret seg. Nå beholder de yngre mobilen noe lengre enn før, mens de eldre kjøper ny oftere.

Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i to år og én måned, mens personer over 50 år har den nærmere tre år.

Nettbrettmarkedet har falt siden toppåret i 2013, og 2017 endte på samme nivå som 2016, med en halv million solgte enheter.

Det selges stadig flere smarte klokker, og både treningsbransjen og motefolket vil inn i markedet. Foto: Garmin


Salget av smartarmbånd og -klokker stiger på sin side i 2017. De litt enklere aktivitetsmålerne solgte 500.000 enheter i 2017, mot 440.000 i 2016. Stadig flere kjøper seg også smartklokke, her øker salget med 25 prosent, fra 320.000 til 400.000 enheter i 2017.

Motefolket lager smartklokker
– Vi ser at det blir stadig flere aktører på smartklokkemarkedet. På den ene siden får de tradisjonelle treningsklokkene oftere smartfunksjoner på sine toppmodeller, mens på den andre siden har motehus som Michael Kors, Kate Spade og andre nå lansert smartklokker i sine kolleksjoner, sier Ottemo.

Trendene vi ser for 2017 er en fortsatt utvikling av nye typer sensorer og tilhørende tjenester som bruker smarttelefonen for å tilby folk nye bruksområder, mens nettbrett og PC-segmentet fortsetter sammensmeltingen.

 – AR eller kunstig virkelighet kommer til å ta bolig i mobilen, og den vil fortsatt være senteret for fitness-armbånd, smartklokker, pulsbånd og diabetes- og blodtrykksmålere. Og vi vil se sensorer i stadig nye typer produkter, som klær, sko og treningsutstyr, sier Ottemo.

Her finner du all statistikk tilbake til 2006, samt vår forbrukerundersøkelse.

Her finner du høyoppløste pressebilder.

Her er alle pressemeldingene brutt ned på produktkategori.

Til toppen