Daniel Chr. Dahl og Clara Reijers i Radiobilene tilbyr opplæring i butikk. Foto: Tore Guriby, Digitalradio Norge

KJØRER RADIOBILER FRA BUTIKK TIL BUTIKK

Siden i vår har Digitalradio Norge AS, som eies av NRK og P4, vært på veien og ute i butikkene for å informere om det digitale radioformatet.

– Dab-dekningen begynner nå å bli veldig bra i hele Norge, og mange er ikke klar over at de har tilgang til gode digitalradio-signaler. Dette er kunnskap butikkansatte bør ha, slik at de ikke feilinformerer dem som ønsker å kjøpe en ny radio. Vi ser dessverre at mange butikkansatte glemmer å sjekke dette, men de må huske at drøy 85 prosent av landets innbyggere allerede får dab-signaler. Nettene er ferdig utbygd om et knapt år, sier kommunikasjonssjef Mari Hagerup i Digitalradio Norge.

Selskapet kaller konseptet Radiobilene, og de kjøres av Daniel Chr. Dahl og Clara Reijers. Dette er et gratistilbud til butikkansatte, og oppdraget er å gi opplæring og skape aktivitet i butikk.

Vi kjører ved slike anledninger en ukes kampanje med radiospotter på P4 og Radio Norge, mens butikkene stiller opp med premier

Flinke bransjebutikker

– Butikkene i elektronikkbransjen er veldig flinke og oppdaterte. Slik er det dessverre ikke i bilbransjen ennå, sier Dahl til fagbladet Elektronikkbransjen.

Reijers sier det også finnes unntak blant radiohandlerne.

– Noen er i utgangspunktet negative til digitalradio, og vi har lagt merke til at dette ofte er små og ikke de mest oppdaterte butikkene. Men i det store og hele møter vi kunnskapsrike selgere i fine butikker, som prioriterer å bruke tid på oss, sier hun.

De to radiobilistene bør vite hva de snakker om, siden de til nå har besøkt rundt 60 butikker i bransjen. I tillegg kommer 22 bilforhandlere, og her trengs det ifølge Dahl og Reijers mer oppfølging.

– Mange av dem vet lite om digitalradio, og vi kommer derfor til å rette mer trykk her fremover, sier Dahl.

De to ble ansatt i februar, uten bransjeerfaring, og etter et par måneder opplæring dro de ut på veien. Hittil har de for det meste kjørt sammen, men fremover vil de også operere enkeltvis.

Radiokampanjer

– På turnéen i Nord-Norge dekket vi butikker fra Kirkenes til Trondheim. Vi kjørte 5.000 kilometer på tre uker, og valgte da å kjøre i samme bil. Vi opplever en positiv holdning ute i butikkene, folk begynner å forstå at dette er noe bra, sier Reijers.

Fredag 18. oktober kjører de et arrangement ved Expert Vestkanten i Bergen. Dahl oppfordrer butikker som er interessert i slike arrangement til å ta kontakt.

– Vi kjører ved slike anledninger en ukes kampanje med radiospotter på P4 og Radio Norge, mens butikkene stiller opp med premier, sier Dahl.

Reijers supplerer:

– Hittil har vi gjort dette to steder. Euronics Lambertseter økte omsetningen betraktelig den dagen, og salget også gikk veldig godt hos Bilradiospesialisten i Trondheim, sier hun.

Som Ivar Aasen

– Ser dere på dere som digitalradio-misjonærer?

– Hehe. Jeg vil ikke akkurat kalle det misjonering, men som Ivar Aasen reiste landet rundt for å fornye språket gjør vi det samme for å fornye radio, er Dahl.

I sommer fulgte Radiobilene Sommeråpent-båten til NRK rundt deler av kysten, der de kombinerte aktiviteter på kaiområdene med butikkbesøk. I høst og vinter legger de opp reiserutene etter hvilke butikker som ønsker besøk av dem.

– På radio.no har vi lagt ut en oversikt over hvilke steder vi besøker. Man kan be om besøk etter denne listen, eller komme med andre ønsker, sier kommunikasjonssjef Hagerup.

Opplæringen tar for seg grunnleggende forhold ved teknologiskiftet, og ikke minst dab-dekningen på stedene som besøkes.

– Vi anbefaler bransjen å sjekke dekningskartet på nettsidene våre, sier Hagerup.

Bil-adaptere

Radiobilistene går også igjennom ulike former for digitalradio, og forskjellen på dab- og nettbasertradio, som begge er digitalradio. I høst vil fokuset økes mot digitale radioløsninger i bil.

– Mange nordmenn må i tiden frem til teknologiskiftet oppgradere bilradioen sine, det anslås at mellom 1,5 og 2 millioner radioer er berørt. Bilførerne trenger vite at dette i stor grad løses med et dab-adapter. Selv om stadig flere nye biler kommer med dab, er det først og fremst de gamle FM-radioene som må konverteres. Gjør man konvertering allerede nå, får man opptil fire ganger flere radiokanaler enn med FM-radioen. Det sendes i dag 20 kanaler på de nasjonale dab-nettene, mens det på FM kun er fem riksdekkende kanaler, sier Hagerup.

Radiobilene kan vise hvordan adapterne fungerer, og tilbyr kursing av enkel montering.

Daniel Chr. Dahl og Clara Reijers kjører Norge rundt med Radiobilene til Digitalradio Norge. Foto: Tore Guriby, Digitalradio Norge
Mari Hagerup er kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge AS, Foto: Tore Guriby, Digitalradio Norge
Til toppen