Terje Romen i Mono AS med hodetelefonen Klipsch Reference Premiere. Foto: Stian Sønsteng

KLIPSCH MED HODETELEFONER I ØVRE SJIKT

Amerikanske Klipsch lanserer en ny serie hodetelefoner, Reference Premiere, som koster fra 13.000 nedover til 5.000 kroner.

Publisert

– De er laget av materialer som stål, aluminium, kopper, skinn og tre, og er skikkelige saker. De har en egenutviklet driver på 50 mm, som gir en åpen og fin lyd, sier Terje Romen når vi møter ham på CES-messen i Las Vegas.

Han er innehaver av Mono AS, og sier de er spente på mottakelsen av de nye hodetelefonene som befinner seg i øvre prissjikt. Fra før har Mono hodetelefoner fra Klipsch i porteføljen, fra 2.000 opp til 3.500 kroner. Disse ligger både på og rundt øret, og her kommer det nye modeller med blåtann og aktiv støyreduksjon.

For tre og et halvt år siden kom Klipsch med sine første blåtannhøyttalere, og Romen er godt fornøyd med salget av disse. I år videreføres disse, også med Klipsch Stream for strømming av lyden med Play-Fi-teknologien.

Vi arbeider primært innenfor det vi velger å kalle kvalitetssegmentet

– Hva betyr Klipsch for dere?

– Klipsch er vår viktigste leverandør, og vi solgte i fjor Klipsch-produkter for 26-27 millioner kroner.

– I hvilke kanaler selger dere Klipsch?

– Hos mange frittstående handlere, samt Elkjøp, Spaceworld Soundgarden og Komplett. I fjor gikk vi også i gang med Coop på hodetelefoner og lydplanker, sier Romen.

Klipsch Forte 3

Klipsch Forte 3 er en høyttaler i Heritage-segmentet. Denne har vært laget siden 1946, og kommer nå tilbake i en ny og forbedret utgave. Den vil koste 25.000 kroner per stykk. En annen nyhet er den aktive høyttaleren Fifteen, med et 15 tommers element samt kun ett horn. Fifteen har innebygget 24-bit/192 kHz DAC, blåtann, USB, optical-digital i tillegg til analog Phono and line-innganger.

–Takket være ny teknologi går hornet nå så langt ned at du får en optimal overgang mellom 15 tommeren og hornet som går fra 800 hertz og oppover. Paul Klipsch, som etablerte selskapet, mente en slik kombinasjon var den ideelle for en høyttaler, sier Romen.

– Hvordan opplever du interessen for lydprodukter i det norske markedet?

– Den er stor. Vi arbeider primært innenfor det vi velger å kalle kvalitetssegmentet, ting som koster litt mer men gir god valuta for pengene og selvsagt en god lydopplevelse. Vi solgte i 2016 mer produkter enn noen gang, og er godt fornøyd.

– Hva betyr varemerket for salget av de nye produktgruppene fra Klipsch?

– Det tror jeg betyr mye. Klipsch må være et av de mest solgte høyttalermerkene i Norge i kvalitetssegmentet, men det er kanskje mer anerkjent enn kjent. Vi har også et annet merke, Jamo, som nok er mer kjent i Norge.

– De nye lydplankene fra Jamo er godt egnet i norske stuer, sier Terje Romen i Mono.

 

Jamo med Atmos

Jamo er opprinnelig et dansk selskap, og har i noen år vært en del av Klipsch-gruppen.

– Nå har de funnet en egen retning på hva Jamo skal være. De har blant annet en ny serie lydplanker, som i stoff og aluminium er mye mer interiørvennlige – men med knallgod lyd, sier Romen.

Concert-høyttalerne fra Jamo har ifølge Mono-eieren vært en storselger i mange år.

– Nå er denne fornyet, også med Atmos-mulighet, og modellen passer godt inn i moderne hjem.

– Hvordan vil du beskrive forskjellen på lyden fra Jamo og Klipsch?

– Jamo har en god og klar hifi-lyd, mens Klipsch er veldig karakteristisk med sin enorme dynamikk – de er klare og rene med mye bass- og lydtrykk, sier Romen.

Han forteller at de har hatt suksess med å selge Klipsch’ aktive høyttaler 15PM sammen med platespillere fra Rega.

– 15PM har platespillerinngang av høy kvalitet, og vi selger høyttalerparet sammen med en platespiller fra Rega til en pakkepris på cirka 7.000 kroner i butikkene. I fjor solgte vi rundt tusen slike pakker, og det er veldig bra for oss, sier Romen.

Powered by Labrador CMS