YouGovs undersøkelse viser hvilke endringer norske forbrukere ser for seg etter pandemien. Foto: YouGov

KONTANTLØST ETTER KORONAEN

Mange vil støtte lokale virksomheter mer, bruke mindre kontanter og kjøpe mer miljøvennlige produkter, viser YouGovs korona-undersøkelse.

Publisert

Hver tredje person tror ikke at atferden deres vil ha endret seg som følge av koronaviruset. Spesielt menn er av denne oppfatningen (37% mot 26% av kvinner). Imidlertid er en større andel (44%) uenig og tror at deres atferd vil være annerledes i fremtiden, viser en undersøkelse utført av YouGov basert på intervjuer med 2038 personer i Norge over 18 år, i perioden 18. til 22. mai 2020.

Nesten 6 av 10 (57%) vil gjøre mer for å støtte lokale virksomheter/kjøpe lokale produkter. Flest kvinner (62%) er enig i dette, heter det i en pressemelding fra den internasjonal data- og markedsanalysegruppen YouGov.

Mer på nett

Slik vil adferden endre seg etter koronapandemien, ifølge YouGovs undersøkelse. Illustrasjon: YouGov.

Her heter det videre at andelen kontanter har vært nedadgående i Norge i mange år, i dag ligger denne på rundt to prosent, og det spekuleres i om ikke korona-pandemien vil medføre at Norge enda raskere på vei mot et kontantløst samfunn. 4 av 10 (41%) er nemlig enig i at de vil bruke kontanter i mindre grad i fremtiden.

1 av 4 (25%) vil i mye større grad bruke nettbasert handel/levering, spesielt gjelder dette i aldersgruppen 18-39 år (36%). Halvparten (52%) av de spurte vil imidlertid ikke bruke nettbasert shopping mer som følge av koronaviruset.

3 av 10 vil i mye større grad kjøpe miljøvennlige/bærekraftige produkter som følge av koronaviruset. Det er især kvinner (36%) og unge mellom 18-29 år (35%) som er enig i dette.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2020, som ble distribuert 22. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS