Samsungs store fokus var den nye kvanteprikk-teknologien, som hos dem har fått navnet S-UHD. Foto: Samsung
Samsungs store fokus var den nye kvanteprikk-teknologien, som hos dem har fått navnet S-UHD. Foto: Samsung

KVANTE-KVALITET PÅ TV

Samsung satser på ny kvanteprikk-teknologi i kampen mot oled-skjermene, og lanserer på CES i Las Vegas sine nye S-UHD-TVer.

Med LG fortsatt i førersetet på oled-teknologien søker TV-produsentene nye måter å forbedre bildet på LCD-skjermene. En av teknologiene som vies mye oppmerksomhet er «quantum dot», kvanteprikker på mer eller mindre godt norsk, som skal gi mye bedre fargegjengivelse på TVen.

 

Målet er å konkurrere med oled

Konkurrerer med oled

Så å si alle de store produsentene viste fram sin versjon av teknologien, og på Samsungs nye TVer har det fått navnet S-UHD.

– S-en står ikke for «super», som mange har trodd, men er rett og slett vår måte å skille ut TVene med den nye teknologien på, sier Knut-Eirik Rørnes, leder for Samsung Norges TV- og lydavdeling, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han legger ikke skjul på hvorfor Samsung kommer med denne teknologien nå.

– Målet er å konkurrere med oled. Vi føler at disse har så mye å gi med de nye kvanteprikk-modellene, og det er en teknologi vi er trygge på og som er bærekraftig, sier Rørnes.

Tim Baxter, sjef for Samsung USA, fortalte under selskapets pressekonferanse at Samsung har markedets største utvalg av Ultra HD-modeller.

– Vi har tatt 60 prosent av Ultra HD-markedet i USA. Rundt halvparten av disse TVene er buede, sier Baxter.

Han sier Samsung venter en vekst innen Ultra HD på fire ganger i 2015, og tror teknologien vil stå for en fjerdedel av TV-salget til selskapet.

– Hvordan ser disse tallene ut for Norge?

–Vi kan ikke gi ut de eksakte tallene, men salget av UHD-TVer har økt under andre halvår av 2014. Samsung satser for fullt på både UHD og buede modeller, og vi er overbevist om at kategorien kommer til å bidra til at vi holder vår posisjon som markedsleder, sier Rørnes.

 

Starter på 65 tommer

Samsungs nye SUHD-TVer kommer i tre modeller: JS9500, JS9000 og JS 8500 i størrelser fra 48 til 88 tommer, i tillegg til at selskapet også kommer med en bred portefølje med Ultra HD fra 6-serien og oppover.

–Toppmodellen JS9500 kommer med bak-LED, og alle tre Tvene har fått et nytt10-bits panel med kvantebrikker, og ny bildebehandling. Vi har lagt vekt på design i materialvalget, og JS9500 kommer kun i 65, 78, 88 tommer, sier Rørnes.

– Er så store TVer blitt den nye trenden?

– Vi ser at 65-tommerssegmentet er sterkt økende i Norge fra år til år, og også buede TVer har vært bra mottatt her hjemme. Det tok litt tid før kundene ble obs på konseptet, men vi ser en økende interesse, sier Rørnes. 

For de spesielt interesserte viste Samsung også fram sin 21:9-TV på messen, denne gang i 82 tommer. Da de viste fram 110-tommeren i samme format på IFA-messen i fjor høst, kom det ifølge Rørnes inn noen forespørsler fra nordmenn om å få kjøpe TVen.

– Men prisen ligger rundt millionen, sier han.

Både på IFA og under årets CES-messe var TV-bilene som rullet og gikk på 21:9-skjermene filmet i norsk natur. Både Nidarosdomen, norske fjorder og fjell var godt representert.

 

Kun Tizen på TV

I 2015 kommer alle Samsungs nye smart-TVer til å kjøre selskapets egenutviklede Tizen-plattform.

– Det gir en forenklet navigering, nedstrippet grensesnitt og integrert underholdning med spill og film. Muligheten til å synkronisere andre enheter med TV-en blitt videreutviklet, og med WiFi Direct er det enkelt å dele innhold fra en smarttelefon til TVen eller vice versa, med bare et klikk, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Samsung satser også mer på lyd, og lanserer to nye multirom-høyttalere.

– Vi har akkurat åpnet et lydlaboratorium i California for å videreutvikle audio-satsningen til Samsung, og har som mål å bli en viktig spiller i lydmarkedet framover, sier Rørnes.

WAM7500 og WAM6500 sprer nemlig lyden 360 grader. Høyttaleren lanseres i to versjoner, en stasjonær og en flyttbar med innebygget batteri. Begge kan kobles trådløst til Samsungs TV, soundbars og smarttelefoner, og kan i tillegg kobles sammen med de nåværende høyttalerne som ble lansert i 2014.

–Multirom er viktig og vi fortsetter å utvikle serien som ble lansert i fjor, mens denne nye serien kommer på toppen av det, sier Rørnes.

Samsung lanserer også en ny linje buede soundbars med seriene 6000, 6500 og 8500, for å passe med formen på selskapets buede TVer.

Til toppen