Norden-sjef Carsten Nederup i Whirlpool med selskapets nye innbygningsovn.
Norden-sjef Carsten Nederup i Whirlpool med selskapets nye innbygningsovn.

LAR ANDRE TA BILLIG-MARKEDET

– Vi vil fokusere på produktene vi selv produserer, og la andre aktører ta seg av de rimelige produktene med basisspesifikasjoner.

Det sier Norden-sjef Carsten Nederup i Whirlpool når vi møter ham på Experts hvitevaresamling.

– Våre største nyheter her på messen er først og fremst oppvaskmaskiner og den nye serien kalde produkter, sier distriktssjef Ståle Fjæstad.

Vi konstaterer at andre og dyktige produsenter vil ta større deler av markedet for de rimelige produktene med basisspesifikasjoner

På oppvask lanserer Whirlpool det de kaller Absolute Design, i samme serie de blant annet har innen kjøleskap. Kundene ønsker at produktene de har på kjøkkenet står i stil, forteller produsenten.

– Vi har fått en mye kraftigere oppbygging av oppvaskmaskinen enn tidligere. Mange vil også sette pris på muligheten de har til å få bestikkskuff, sier Fjæstad.

– Kraftigere kurver i oppvaskmaskinene er det blitt snakket om i flere år. Kan de bli mer solide nå?

– Nå tror jeg vi har nådd det maksimale. Våre nye kurver har plass til 40 tallerkener, eventuelt to kasseroller og 30 tallerkener. Dette veier ganske mye, så konstruksjonen må være solid skal den tåle kapasiteten, sier Fjæstad.

 

Gryter på høykant

I bakkant på Whirlpools oppvaskmaskin finner man Power Clean, som skal kunne vaske kasseroller og store fat stående på høykant.

– Dette gir en mye bedre plassutnyttelse, fremfor at de legges. Denne funksjonen har vi hatt i snart ti år, men det er stadig viktig å fortelle folk om denne egenskapen som vi er alene om. Dette er et svært godt argument for å velge en av våre maskiner, mener Fjæstad.

Lydnivå er et viktig tema for oppvaskmaskiner. I stillemodus ligger Whirlpool på 39 dB, på de dyrere modellene.

– Dette er knapt nok hørbart, det eneste du hører er nesten bare når maskinen fyller og tømmer vann. På våre rimeligere modeller, ned i 4.000 kroner, ligger det på 42 dB som også er meget bra, sier Fjæstad.

Han forteller at også vann- og strømforbruket blir mindre.

– Vi er nede i seks liter vann på de best spesifiserte maskinene, tidligere var det vanlig med 23-24 liter. Dermed går også strømforbruket ned.

– Etter at Mieles patent på bestikkskuffen gikk ut, har dere både hatt denne løsningen og de tradisjonelle kurvene i sortimentet. Hva selger dere mest av?

 

Ny nordisk organisasjon

– Mange er opptatt av bestikkskuffen, men jeg kjenner ikke til hvor mange vi selger av de to løsningene.

På kjøl og frys har Whirlpool bygd opp en ny plattform, med skap i 60 cm bredde.

– Disse er helt nye, og har vokst fra 179 til 187,5 cm i høyden. Vi har også kombiskap i samme størrelse. Når man åpner skapene, vil man se at de også er fornyet innvendig. Teknologien som ligger i bunn er også ny, med lavere strømforbruk og lydnivå, sier Fjæstad.

Fra og med årets portefølje har alle Whirlpools fryseskap No Frost-funksjonen.

– Det er dette som selges, sier Fjæstad.

Carsten Nederup er nordisk salgsdirektør i Whirlpool. Selskapet har siden mai 2013 vært gjennom en organisasjonsendring i Norden, der de har fått salgssjefer i hvert land. Dette er gjort for å møte kjedestrukturen.

– Hvordan har dere lykkes med den nye organiseringen av Whirlpool?

– Det viktige er å ha en organisasjon som treffer våre nordiske kunder, med storkundeansvarlige som vi har etablert på tvers av landegrensene. Vi arbeider nordisk, men har tilpasset oss markedene som er ulike i landene. Det er viktig å kunne agere og handle lokalt, sier Nederup til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Helgerud ny salgssjef i Norge

– Hvilke utfordringer er spesielle for Norge?

– Norge ligger lengst frem når det gjelder en konsentrert struktur på forhandlersiden. Elkjøp og Expert er de dominerende spillerne, og begge er nordiske, sier Nederup.

I Norge er Roy Helgerud, som har vært i Whirlpool en årrekke, ny salgssjef.

– Roy har særdeles god erfaring fra det norske markedet, og var den ideelle kandidat til stillingen. Han kjenner både elektrofaghandelen og kjøkkenbransjen, som er våre to store satsingsområder.

– Hvordan er størrelsesforholdet mellom disse to salgskanalene for Whirlpool i Norge?

– I Norge er situasjonen spesiell for oss, fordi vi står riktig sterkt hos kjøkkenhandlerne. Vi har gjennom mange år arbeidet for å oppnå denne posisjonen, og det tar nok lengre tid her enn i elektrofaghandelen. Mange forbinder Whirlpool med Ikea, der vi lenge har solgt våre hvitevarer. Nå selges disse under Ikeas eget varemerke, men siden Ikea står sterkt i Norge har dette vært med å påvirke posisjonen vår. Det er en klar strategi for Whirlpool at vi skal stå sterkt i elektro, men også i kjøkkenhandelen.

 

Kjøkkenbransjen har 40 prosent

– Snakker vi 50/50?

– I Norge ligger nok 40 prosent av salget vårt hos kjøkkenbransjen, og det er høyt. I Norden totalt ligger vi på 20-25 prosent.

– Ønsker dere at 40 prosent av salget i Norge fortsatt skal gå i kjøkkenbransjen?

– Vi skal helt klart beholde vår posisjon her. Vi tror Whirlpool som varemerke trenger å bli sett i et kjøkkenmiljø, der man legger mer vekt på det emosjonelle, og det er derfor viktig for oss å være synlig også her.

– Hvordan ligger dere an i de ulike kategoriene?

– Historisk har Whirlpool alltid vært sterke på det vi kaller våte produkter; vask, tørk og oppvask. Her har vi stadig en sterk posisjon. I disse kategoriene skjer det også mye når det gjelder produktutvikling, og hvis man sammenligner med for fem år siden har det skjedd fantastisk mye. I kjøkkenbransjen går det mer på design enn de rene produktspesifikasjonene. Vi har nok ikke sett den utviklingen vi tror også Whirlpool har mulighet til å være en del av. Produktutvikling og innovasjon er viktig for å drive markedet, og produktene vi viser her på Expert-samlingen er en del av dette, sier Nederup.

I Norge har Whirlpool 15 ansatte. Ved hovedkontoret i Stockholm er de 70 medarbeidere, her håndteres blant annet kundeservice og ettermarkedet.

– Vi har lokale salgsorganisasjoner med kundeansvarlige og distriktssjefer samt salgs- og marketingkoordinatorer, sier Nederup.

 

Tilpasser sortimentet

– Hvilke resultater leverte dere i fjor?

– For Norges vedkommende var det et tøft marked. På den positive siden var prosjektmarkedet i kjøkkenbransjen. Totalt sett var vi tilfreds, men det var ikke et år der vi lykkes med alt. Vi beholdt markedsandelene, men kursutviklingen ga oss noen utfordringer. Vi hadde en rekke store suksesser i Danmark. I Sverige var det et turbulent år, og i Finland var markedet preget av konkurransen mellom Expert og Elkjøp.

– Hvilke grep tar dere for å lykkes bedre i 2014?

– Vi vil tilpasse sortimentet med relevante produkter, og ta ut produkter som ikke gir verdi verken for oss eller forhandlerne. Vi satser på varegruppene der vi har de beste konkurransemulighetene.

– Hvilke produkter har dere sluttet å selge?

– Det er hovedsakelig produkter vi selv ikke produserer, der vi har konstatert at vi rett og slett ikke er like konkurransedyktige som tidligere.

– Vil et Whirlpool-produkt på sikt være produsert ved deres egne fabrikker?

 

Velger salgsargument

– Vi vil fokusere på produksjon i Europa, og på produkter som gir verdi for forbrukeren. Vi konstaterer at andre og dyktige produsenter vil ta større deler av markedet for de rimelige produktene med basisspesifikasjoner.

– Hva skjer med smarte produkter fra Whirlpool, hvor mye ser vi av disse i butikkene dag?

– Ganske lite. Men hvis man besøker våre designavdelinger er det mye av dem. Det er ingen tvil om at disse produktene snart vil komme i handelen for alvor. Dette gjelder frittstående produkter som vaskemaskiner og tørketromler, men i særdeleshet innbyggingsprodukter som ovner og platetopper. For Whirlpools del snakker vi om lansering av disse produktene i 2015, sier Nederup.

Vi møter ham på Experts hvitevaresamling, Whirlpool er også tilstede på Elkjøps tilsvarende arrangement.

– Hva betyr disse for dere?

– Det er viktig å kunne presentere nye og innovative produkter, og forklare de butikkansatte hvordan vi i fellesskap kan selge dem til sluttbrukerne. Det krever en stor felles innsats, siden dagens produkter er ganske kompliserte. Det er mange salgsargumenter, og oppgaven er å velge de mest relevante for forbrukeren. Vi har tro på at våre nye vaskemaskiner og oppvaskmaskiner har noen av de egenskapene som vil gjøre det enkelt for forhandleren å selge dem. Når alt kommer til alt, handler det om at forbrukerne får med seg et produkt hjem som løser behovene de har.

Til toppen