Produktspesialist Sebastian Bengtsson i LG viser fram den nye kjøleskapet med dør-i-dør-funksjon. Foto: Marte Ottemo

LUKSUSKJØL OG SMART ROBOT

LG viste fram nye og energieffektive hvitevarer, smarte serviceløsninger og en helt ny robotstøvsuger.

LG har vært sterkest på brunevarer i det norske markedet, men nye produkter skal gi håp om bedre markedsandeler også innen hvitt.

– Brunevarer og TV er enormt sterke på markedsandeler i Norge for LG, mens hvitevarer er, om ikke nytt, vi har vært på markedet i Norden i omtrent 10 år, fortsatt preget av de gamle merkene som Electrolux og Miele. Det er også et annet marked enn brunevarer, vi kjøper ikke nye hvitevarer før de gamle går i stykker bare fordi det er kommet noe nytt på markedet. Men vi har tatt en svært god posisjon i Finland, og det er noe vi håper å få til i resten av Norden også, sier Sebastian Bengtsson, produktspesialist på hvitevarer i LG Electronics, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi kommer med Hom-Bot for første gang i Norge, men har hatt tidligere modeller på det europeiske markedet i rundt to år

 

Dør-i-dør på kjøleskapet

Han forteller at selskapet har mer fokus på produkter som er brukervennlige, effektive og fleksible.

– Brukeren skal kunne påvirke produktene slik at de blir best for nettopp deg. Det er en forskjell fra tidligere hvor man kanskje ofte lanserte teknologien for teknologiens egen skyld, sier Bengtsson.

En av nyhetene på årets IFA er kjøleskapet GS9366, som LG kaller for det mest luksuriøse de noen sinne har lansert.

– Det har en dør-i-dør-løsning som gir et ekstra oppbevaringsrom i kjøleskapsdøren. Det er også fleksibelt slik at du kan flytte hyllene som du ønsker. Kjøleskapet er kommet på markedet allerede, og butikkene har tatt dette veldig godt i mot, sier produktspesialisten.

Skapene koster rundt 25.000 kroner, og da får man også med vann- og isdispenser.

Om du ikke ønsker å hente inn rørlegger har kjøleskapet egen vanntank. Dette gir rask tilgang til is og kaldt vann uten at skapet er tilkoblet rennende vann, og gjør at skapet kan installeres hvor som helst, uten at en må ta hensyn til vannledninger eller avløp.

 

Selvdiagnose via mobilen

En annen nyhet fra LG, som gjelder alle deres nye produkter, er «smart diagnosis». Løsningens gjør det mulig å bruke telefonen til enkelt å overføre informasjon om maskinens tilstand til LGs servicesenter, bare ved å legge denne inntil produktet.

– Feilsøkingen gir svært nøyaktige opplysninger om både betjening og produktrelaterte saker, og kanskje trenger du ikke service i det hele tatt. Appen sier for eksempel i fra om du har glemt å skru på vanntilgangen til vaskemaskinen, forteller Bengtsson.

LG kommer med flere nye tørketromler og vaskemaskiner, og den nye Eco-Hybrid vask- og tørketrommelen har en vaskekapasitet på 12 kilo, og tørk på 8 kilo.

– Denne har også en dampfunksjon, slik at man blant annet kan ta livet av midd og andre udyr også på delikate plagg, eller bruke det som en oppfriskning og utglatting for skjorter og dresser, sier han.

 

Første LG-robot til Norge

LG kommer også med et helt nytt produkt for det norske markedet, robotstøvsugeren Hom-Bot Square.

– Vi kommer med denne for første gang i Norge, men har hatt tidligere modeller på det europeiske markedet i rundt to år. Hom-Bot er litt firkantet i formen for å lettere kommet il i hjørner, og er veldig smart. Støvsugeren har doble kamera, ett som leser fram- og nedover og ett som leser opp i taket, sier Bengtsson.

Hom-Bot bruker informasjonen fra kameraene til å lage et kart av huset, og husker dette.

– Etter du har kjørt støvsugeren tre-fire ganger merker du at det blir renere. Den vet dermed også hvor den har vært, så den er mer effektiv fordi den ikke kjører over samme stedene mange ganger, sier Bengtsson.

Her er den nye Hom-Bot robotstøvsugeren som er førstemann ut fra LG på det norske markedet.
Til toppen