Finn Kristoffer Larsen (til venstre) fra Kygo Life deltok på brunevareleverandørenes julemøte sammen med advokatene Liss Sunde og Ole Andre Oftebro fra advokatfirmaet Ræder. Foto: Jan Røsholm

LYD OG JUSS PÅ LEVERANDØRMØTE

Leverandørforbundet Lyd & Bilde har sitt årlige medlemsmøte i desember. Denne gang sto lyd og nye skatteregler på programmet.

Brunevareleverandørene samler sine medlemmer til medlemsmøte i desember. Denne gang var totalt 19 samlet på Christiania Qvartalet møtesenter i Oslo for litt faglig påfyll, før det hele avsluttes med julelunsj.

Personalkjøp blir vanskeligere

Fra 1. januar ble det innført nye skatteregler. Dette innebærer at arbeidsgiver er pliktig til å innrapportere fordeler de ansatte opparbeider seg i regi av sin stilling i firmaet. Eksempler på dette bonuspoeng på reiser betalt av arbeidsgiver. Dersom en arbeidstaker benytter disse bonuspoengene til private reiser, skal det innrapporteres. Det samme gjelder fordelen ved personalkjøp, hvor det er en beløpsgrense på hvor mye en ansatt kan kjøpe skattefritt. Advokatene Liss Sunde og Ole Andre Oftebro fra Advokatfirmaet Ræder var invitert til å fortelle om disse nye reglene, og samtidig gi medlemsbedriftene råd om hvordan man skal innrette seg etter nytt regelverk.

Når det gjelder bonuspoeng skal de innrapporteres når det brukes, ikke når de opptjenes

– De nye reglene krever litt endring. Når det gjelder bonuspoeng skal de innrapporteres når det brukes, ikke når de opptjenes. Dersom en arbeidstaker bytter jobb, så er det den gamle arbeidsgiver som må innrapportere, sier Oftebro.

Når det gjelder personalrabatter og personalkjøp, så er beløpsgrensen satt til sju tusen kroner.

– Beløp som overstiger den øvre grensen på kr. 7.000, er skatte- og rapporteringspliktig, sier han.

For bransjen vil dette kunne skape noen utfordringer, da flere produsenter ønsker at de ansatte skal benytte bedriftens produkter.

Kygos reise

Finn Kristoffer Larsen er administrerende direktør i Kygo Life. Han fortalte om reisen til selskapet fra den spede start og til i dag, hvor de nå er blitt en stor aktør innen lyd- og hodetelefonprodukter.

– Vi startet med tekstilprodukter, men konsentrerer oss nå kun om lydprodukter. For Kygo er det viktig at navnet hans forbindes med kvalitetsprodukter, sier Larsen.

Kygo Life vil i løpet av 2019 lansere en rekke nyheter innen ørepropper, hodetelefoner og smarthøyttalere.

Til toppen