Co-gründere Jørgen Hårstad (t.v) og Morten Revill i Lightcircle of Norway er på CES for å vise fram sin smarte stikkontakt Kokong. Foto: Marte Ottemo

LYSENDE SUKSESS FOR LIGHTCIRCLE

Den norske gründer-bedriften Lightcircle of Norway gir trygg lading av dingsene dine, og har vekket internasjonal oppmerksomhet.

Publisert

– Lightcircle of Norway ble stiftet for rundt to år siden, primært fordi jeg så min datter lade mobilen og iPaden sin hver natt, oppå eller under dyna. Man leser jo artikler i media om farene ved dette, og jeg tenkte at dette er ikke bra, og et problem også globalt sett, sier Morten Revill, gründer av Lightcircle of Norway, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Internasjonal interesse

Selskapet har stand på startup-delen Eureka Park på CES, og har opplevd stor interesse for sin løsning for sikker lading, Kokong.

– Den smarte stikkontakten Kokong er vårt flaggskipprodukt, og vi opplever en eventyrlig interesse. Både BBC, Reuters og CNN har ringt oss for å gjøre saker på produktet, vi har ikke gjort noe for det, sier han.

Revill forteller at BBC har reist med Kokong underveis til CES, og filmet løsningen underveis til et program som sendes i januar.

– Vi kommer på CNN denne uken, og i løpet av april lager Reuters en egen dokumentar om oss, sier Revill.

– Har interessen kommet etter at dere meldte dere på CES, eller skjedde det uavhengig av messen?

Slik ser Kokong ut, med tydelig skandinavisk design-preg og duse fargekombinasjoner. Foto: Marte Ottemo.

– Det er både og, noen sier det er på grunn av CES, der ligger vi på topp 1-2 prosent blant alle utstillerne folk leser om, noe som i seg selv er fantastisk. Reuters svarte at de er på jakt etter nye teknologiske løsninger, og har en egen research-avdeling, sier han.

– Hva er Kokong for et slags produkt?

– Dette er verdens første autonome stikkontakt. Du trenger hverken en app eller internett for å ta den i bruk. Teknologien som ligger i bunn jobber med å identifisere dingsen du plugger inn. Kokong leverer strømmen og når enheten er ferdigladet, kutter den selv strømmen. Når du våkner har Kokong sørget for trygg lading. Den kan brukes til å lade mobilen, elbiler, elsykler; alt som går på strøm og kan lades, sier Revill.

Samarbeid med Amazon

Lightcircle of Norway har også kommet seg inn i varmen hos Amazon.

Den smarte stikkontakten Kokong er vårt flaggskipprodukt, og vi opplever en eventyrlig interesse

– Det er veldig tidlig ennå, så jeg kan ikke fortelle så mye om det. Men det jeg kan si, er at vår representant i Amazon snakket med Jeff Bezos personlig i går. Han ga tommelen opp for Kokong, og sa at «this is what the world needs». Vi vi har allerede inngått et strategisk samarbeid med Amazon, og Kokong kommer til å være på forsiden av Amazon.com i løpet av 2019. Det er ikke mange norske startups som får til, sier gründeren.

– Hvor mange er dere som jobber i selskapet?

– Vi er et team på mellom 15 og 20 stykker, men som ansatte er vi kun to som tar ut lønn. Men alle blant de 15-20 har enten en mulighet for å bli ansatt, eller så har de aksjer eller opsjonsavtaler i selskapet, sier han.

Kokong er utviklet i Norge, men produseres i Estland.

– Estiske fabrikker har ekstremt god kvalitet, samtidig som det er kort distanse. Både Nokia og B&O produserer der, sier Revill.

Det er ikke bare sikkerhet som er salgsargumentet til Lightcircle of Norway, strømsparing og miljø står også høyt.

– Jeg har blant annet møtt politiske representanter her nede, det er viktig å ha verktøy for å spare energi og gjøre folk motiverte for det. I løpet av noen uker kommer vi til å publisere en tjeneste hvor du kan plotte inn hvor og på hvile produkter du vil bruke Kokong, så beregner den hvor mye strøm og penger du sparer, sier han.

Amerikanske tilstander

– Hvordan går dere ut i markedet framover?

– Vi er klare, og produktet er i salg i enkelte kanaler allerede. Vi har begynt å få inn ordrer fra Tyskland etter å ha blitt omtalt på homeandsmart.de, Tysklands ledende nettsted for hjemme-elektronikk. Vi har også fått inn veldig mange ordrer fra Norge, og det samme gjelder i USA, sier Revill.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2019, som ble distribuert 13. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet.

– Går dere rett på det globale markedet?

– Egentlig ja. Fokuset vårt er på det nordiske markedet, men vi skjønner at dette er problemstillinger som er viktig globalt. I Tyskland har man samme type stikkontakt som i Norge, så det er enklere. I USA handler det om at vi ser et stort behov, og vi forteller kundene våre at produktet blir klart i april. Vi mottar allerede forhåndsbestillinger, og har folk som betaler depositum for å sikre seg en Kokong. Vi kjører også i gang en Kickstarter-kampanje for USA i mars, sier gründeren.

Powered by Labrador CMS