Odd Rune Hegge i Kontrapunkt AS (t. v.) og Terje Romen i Mono AS inviterte til lytteaften og Norgespremiere. Foto: Stian Sønsteng
Odd Rune Hegge i Kontrapunkt AS (t. v.) og Terje Romen i Mono AS inviterte til lytteaften og Norgespremiere. Foto: Stian Sønsteng

LYTTEKVELD MED ANLEGG TIL 900.000,-

Da distributøren Mono AS skulle vise nye produkter fra Audio Research og Sonus Faber, inviterte de like godt handlerne til en butikk.

– Vi trenger å engasjere forhandlerne og oss selv. Skal man forklare hvorfor en forsterker koster 200.000 kroner må man ha litt kjøtt på beinet, sier Terje Romen.

Han er innehaver og daglig leder i Mono AS. Til Norgespremieren på Audio Researchs forforsterker Reference 6 og Sonus Fabers høyttaler Il Cremonese har han invitert hifi-forhandlere fra hele Norge til butikken Kontrapunkt AS i Vibesgate 12 i Oslo.

De fleste er riktig flinke, men enkelte kunne vært bedre når det gjelder det å gå inn i livsstilsegmentet

– Vi hadde vårt forrige arrangement på Litteraturhuset, men de hadde ikke ledig plass i dag. Etter en svært vellykket dag her hos Kontrapunkt tror vi kommer til å gjøre mer i butikk slik som dette, sier Romen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han understreker at denne typen arrangementet er viktig for selskapet.

– Vi viser litt spesielle og kostbare produkter, og ønsker sammen med Kontrapunkt å sette en standard for hva man kan gjøre i butikk. Det er nyttig for forhandlerne og produsentene, samt selvsagt oss som distributør, at vi kan møtes og utveksle erfaringer, sier Romen.

 

Turnerer Norden

Salgsdirektør Mattia Donnola i Fine Sounds-gruppen sier det er spennende å få presentert nye produkter på denne typen arrangement. Sammen med to kolleger turnerer han Norge, Sverige, Danmark og Finland.

– Vi treffer rundt 60 prosent av forhandlerne våre i Norden. De fleste er riktig flinke, men enkelte kunne vært bedre når det gjelder det å gå inn i livsstilsegmentet, sier Donnola.

Også Mono er opptatt av at hifi er en livsstil, og Romen forteller at de er i gang med å få vist produktene sine i andre kanaler.

Fine Sounds-gruppen har sitt europeiske hovedkontor i Arcugnano i Italia, og i sortimentet har de varemerkene McIntosh, Sonus Faber, Audio Research, Sumiko, Pryma og Wadia.

Med seg på turneen har Donnola markedsdirektør Brandon Lauer og internasjonal salgsdirektør Antoine Furbur i Audio Research.

– Det er spennende å vise den nye Sonus Faber-høyttaleren Il Cremonese, med utførelse i tre og lær, siden dette varemerket gjør det godt i Norden, sier Donnola.

Han forteller at de bygger de nye varemerkene Wadia og Sumiko, og er svært fornøyd med alle resultatene de oppnår med McIntosh, Sonus Faber, Audio Research og Pryma.

 

Livsstil

– Vi ønsker selvsagt å vokse. Målet er at vi sammen med vår distributør Mono kan ta godt vare på forhandlerne våre. En viktig satsing fremover blir mot yngre kunder og livsstilsegmentet, sier Donnola.

Høyttaleren Il Cremonese er basert på erfaringene fra utviklingen av Aida og Lilium, og skal videreføre den klassiske Sonus Faber-tradisjonen kombinert med radikalt nyskapende og innovativ teknologi, heter det fra Mono.

Audio Research ble etablert i 1970, og har gjennom mer enn 45 år produsert rørforsterkere i referanseklassen. På Kontrapunkt brukes den nye forforsterkeren Reference 6 i demonstrasjonen.

– Hvilket inntrykk har du av det norske markedet og hifi?

– Det finnes noen riktig gode hifi-produsenter her, som på mange måter kan sammenlignes med våre produkter. For å ta Sonus Faber, går produktene med utførelse i lær og tre godt her. Vi bruker det beste treverket vi kan finne i Italia, sier Donnola.

Siden intervjuet foregår på engelsk, er det naturlig å spørre om Sonus Faber har planer om å lansere en spesialutgave i Norwegian Wood. Donnola ler.

– Hvis det er ønskelig, kan vi selvsagt gjøre det! Vi ser hele tiden på hver minste detalj i produktene vi utvikler og produserer, sier Donnola.

Odd Rune Hegge, som er innehaver av Kontrapunkt AS, synes det er hyggelig å få besøk av konkurrentene.

 

Starten på High-end

– Vi møter hverandre ofte, er gode kolleger, men jeg har hørt at det ikke er like uproblematisk i andre land. At produsentene kommer hit, forteller om hvordan de arbeider med produktutviklingen og at vi setter opp systemet sammen, er ekstremt verdifullt. Det gjør oss bedre rustet i salgsarbeidet i ettertid, sier Hegge.

– Hva betyr disse merkene for Kontrapunkt?

– Audio Research er et legendarisk merke med hifi-historie. De representerer nesten starten på high-end på 70-tallet! At de når har fått en skikkelig distribusjon og kan forhandles på normal måte er veldig gøy. Sonus Faber har vi hatt inn og ut, og nå ser vi en ny giv derfra. De nye høyttalerne viser en ny standard for hva de leverer, sier Hegge.

– Når du møter de andre forhandlerne; er det noe fellestrekk hos dere?

– Vi er nok litt forskjellige. Vi som arbeider i dette segmentet ønsker å løfte bevisstheten og vil få folk til å forstå at god lyd gir verdifull livskvalitet. Den lille kjernen av uavhengige forhandlere slåss ikke så mye mot hverandre, men mer mot andre bransjer og de store maskinene i vår bransje som driver med noe helt annet. Vi forsøker å selge på kunnskap og kvalitet, mens de andre er opptatt av pris og pris. Vi vil heller selge en god forsterker og et godt par høyttalere som kunden har glede av i mange år. Hvis man kjøper den integrerte forsterkeren GSi-75 fra Audio Research, som er et kostbart produkt, kan man leve med den i 30 år. Det er nesten som bilen som aldri blir sliten. Det skjer hele tiden en utvikling på produktsiden, men har man først kjøpt et slik produkt tar det lang tid før man sier ja! nå skal jeg bytte den ut, sier Hegge.

 

Mandal og Kopervik

To av de andre forhandlerne som er tilstede på arrangementet, er Bjørn Arild Larsen ved Lydbølgen Hifi i Mandal og Erlend Sørheim ved Budal Radio i Kopervik på Karmøy.

– Det er veldig bra å få høre produkter du sjelden får høre, de beste produktene i markedet, og møte folkene bak dem, sier Sørheim.

Larsen fra Mandal er enig. Hans nærmeste konkurrenter er Hi-Fi Klubben og Soundgarden i Kristiansand.

– Vi har drevet et halvt års tid, sier Larsen som eier butikken sammen med sin bror.

– Dette har vært en hobby siden jeg var 10-12 år. Da kjøpte min bror Dahli og Cerwin Vega ved Hi-Fi Klubben i Grimstad, da den var størst, sier Larsen.

Han forteller at de kjøpte domenet lydbolgenhifi.no for tre-fire år siden, og telte en stund på knappene til de hoppet i det da det dukket opp et egnet lokale i sentrum av Mandal.

Budal Radio i Kopervik har holdt det gående siden 1954. Sørheim har arbeidet der i ti år, og har tidligere hifi-bakgrunn fra Oslo og Stavanger. Hans nærmeste konkurrenter er Hi-Fi Klubben og Soundgarden i Haugesund.

– Vi er den eneste frittstående hifi-forhandleren mellom Bergen og Stavanger, sier Sørheim.

– Hva betyr det å være frittstående?

– Vi kan velge vårt eget sortiment; produktene vi liker best selv. Kjedene er ofte bundet opp med sine merker, mens vi kan ha et bredere sortiment, sier Sørheim.

Han og Larsen har selvsagt diskutert sortimentene de har.

– Vi selger litt forskjellig, men vi har for eksempel Klipsch begge to. Det er viktig at vi er mange frittstående forhandlere, slik at leverandørene har nok å selge til, sier Sørheim.

Til toppen