Christian Göke (t.v.) og Rainer Hecker ønsker velkommen til IFA i Berlin fra 1. til 6. september. Foto: Stian Sønsteng.

– Markedet krevde en årlig IFA

– Teknologien og markedet krever en årlig IFA-utstillling. Vi er internasjonale, og utstillerne er med oss.

Dette sier Christian Göke i Messe Berlin, som er teknisk arrangør av IFA. IFA har vært arrangert hvert annet år, fra 2006 blir messa årlig. Göke og hans medarbeidere inviterte nylig verdenspressen til Athen for å presentere IFA 2006. Her kunne de fortelle at 80 prosent av utstillingsarealet i 2005 allerede er solgt, og at alle de store selskapene er med – med unntak av Sony som ennå ikke har bestemt seg.

– Men Sony er alltid sent ute, sier Göke.

Han kunne legge frem grafer som viser at IFA er den største messa innen forbrukerelektronikk, bortsett fra når det gjelder antall utstillere.

– Grunnen til dette er at CES i Las Vegas teller hvert enkelt firma som er representert som én utstiller, mens vi ser på flere samarbeidende selskaper som én stand.

– Hvorfor arrangerer dere IFA hvert år fra i år?

– Teknologien utvikler seg stadig raskere og at markedet krever en årlig salgsutstilling. IFA var en stor suksess i 2005, og det har ansporet oss til å fortsette utviklingen av messa.

– Hva blir den største utfordringen ved å arrangere IFA hvert år?

– Uten tvil å gjennomføre endringen i løpet av dette halvåret. Vi er svært glade for at utstillerne har tatt utfordringen, og at vi allerede nå har solgt 80 prosent av utstillingsarealet vi hadde i 2005.

– Slagordet deres er ”Follow the leaders”. Hvem tenker dere på?

Internasjonal messe

– Utstillerne! Forbrukerelektronikk består av informasjonsteknologi, telekommunikasjon og forbrukerelektronikk. Dette er de drivende kreftene i markedet med sine sterke merkevarer, produkter og distribusjonskanaler.

– Hva gjør dere for å ha disse selskapene med dere på IFA?

– Vi forsøker å gi dem best mulig service, og vil bygge en unik markedsføringsplattform.

– Dere vil bli mer internasjonale. Har dere ikke vært internasjonale nok hittil?

– Du kan aldri bli internasjonal nok. Når du er lokalisert i en bestemt by, føler folk til en viss grad at du er en nasjonal utstilling. Vi forsøker virkelig å motarbeide denne oppfattelsen, og gjør det hele tiden klart at IFA er beregnet på det internasjonale markedet. Derfor har vi for eksempel gjort engelsk til det eneste språket som gjelder, vi har gått bort fra å bruke både engelsk og tysk.

– Hvorfor skal norske bransjeaktører delta på IFA?

– Fordi dette er en unik markedsplass, det er den ene plassen bransjen kan få rykende fersk informasjon. IFA er dessuten det beste stedet du kan bygge nettverk.

– Hvorfor presenterer dere IFA Berlin i Athen?

– For å understreke at vi ikke er en tysk men en internasjonal messe, sier Göke til fagbladet Elektronikkbransjen.

På side 77-78 kan du lese en kronikk skrevet av Rainer Hecker, adm. direktør og styreleder i Loewe AG, og leder for representantskapet i Association for Consumer and Communication Electronics (gfu) som arrangerer IFA. IFA arrangeres fra 1. til 6. september 2006.

IFA-ledelsen møtte verdenspressen i Athen, nettopp for å poengtere at IFA er en internasjonal messe.
Til toppen