Grundig har som vanlig en stor stand på IFA-messen i Berlin, med både demo-områder og produktutstilling. Foto: Grundig

MATMETER FRA GRUNDIG

Grundig setter fokus på matsvinn og -sikkerhet med sitt FreshMeter, og viser fram nye konsept innen både TV og kjøkkenprodukter.

Bård Nordhagen, nordisk markedsansvarlig i Grundig, sier selskapet jobber hardt mot matsvinn, og det vises også i produktutviklingen.

Bård Nordhagen, nordisk markedsansvarlig i Grundig, sier selskapet jobber hardt mot matsvinn på kjøleskapssiden. Foto: Marte Ottemo.

– Vi har et stort engasjement mot matsvinn. For det første er det naturlig for oss å jobbe med, vi lager produkter som skal ta vare på maten. For det andre kastes det vanvittig mye mat i Norge, og det kommer en del krav og initiativ fra myndighetene, som «best før, ikke dårlig etter»-kampanjen. Og vi har teknologien som gjør at folk kan ta vare på maten lengre. Det er bra for forbrukeren både fra en økonomisk perspektiv, men også for å bidra til et mer bærekraftig samfunn, sier han.

Med FreshMeter-teknologien i kjøleskapet lyser en indikator grønt, gult eller rødt for å si fra om råvarene dine fortsatt er gode. Foto: Grundig.

Lyser grønt for ferskhet

Som en del av dette engasjementet viser Grundig fram sitt nye FreshMeter.

– Det er en egen sone i kjøleskapet, en nærmest lufttett boks, som du legger et stykke kjøtt eller fisk du har kjøpt i. En åpning bak kobles til en sensor når du skyver skuffen inn, og den leser av gassene som avgis fra produktet. En indikator på siden lyser grønt når alt er helt fint og ferskt, gult når du bør spise opp maten, og rødt når det er blitt dårlig, sier Nordhagen.

En indikator på siden lyser grønt når alt er helt fint og ferskt, gult når du bør spise opp maten, og rødt når det er blitt dårlig

Han forteller at FreshMeter ikke er definert inn i noe produkt beregnet på det nordiske markedet ennå, men håper det kommer til våren.

– Vi merker at forbrukerne gir god respons når vi snakker om matsvinn, og at vi kobler det til produktutviklingen er det som gjør Grundig unik, sier Nordhagen.

Matsvinn er også viktig for stjernekokk Massimo Bottura, som Grundig har et samarbeid med. På IFA lanserer de en ny serie kjøkkenprodukter bestående av stavmikser, kaffemaskin, blender, kjøkkenmaskin og brødrister.

Stjernekokk Massimo Bottura har vært med å designe et nytt sortiment av kjøkkenprodukter for Grundig. Foto: Grundig.

– Massimo Bottura er en av verdens beste kokker, og hans restaurant Osteria Francescana har blitt kåret til verdens beste restaurant to av de tre siste årene. Han brenner veldig for problematikken rundt matsvinn, og har også blitt en del av produktutviklingen i enkelte av våre produkter. Dette er første steg hvor han har vært med og laget kjøkkenproduktene, og vi håper veldig at vi får tatt disse inn i Norge, sier han.

Grundig viser også fram nytt design på sine hvitevarer med «carbon range».

– Ofte viser vi fram ny teknologi som kommer på markedet neste år under IFA, mens denne serien er mer et konsept. Vi er usikre på om vi tar det inn i markedet til neste år, men designet har en veldig stopp-effekt, det ser vi på besøkende på standen vår. De tar på og ser på og synes det er kult. Carbon range er også i trenden med mørkere design, og tekstur i overflatene. Det ser vi veldig i Norden, vi vil gjerne ha noe mer individuelt enn bare sort, hvitt og stål, sier Nordhagen.

Satser på bærekraft

På teknologi-siden av kjøkkenet kommer Grundig med FlexiSmart koketopp.

– Den har sensorer som er veldig sensitive, og lager maten for deg Du kan velge ulike scenarier, for eksempel pasta normal eller al dente, så ordner koketoppen resten. Den stiller selv både tid og temperatur. Med denne teknologien kan du også kjøre sous vide rett i kasserollen, fordi den er så sensitiv på temperaturstyring. Det er veldig i tråd med dagens mattrender, og kommer på markedet i løpet av neste år, sier han.

Mange av Grundigs produkter er laget av resirkulert plast, og så langt har selskapet brukt 6,6 millioner PET-flasker i sine maskiner. Foto: Grundig.

Også på vask og tørk-siden satser Grundig på bærekraft.

– I vår produksjon av vask og tørk bytter vi ut sentrale deler med resirkulert plast. Våre produkter bruker 6,6 millioner resirkulerte flasker globalt i dag, og det synes vi er en utrolig bra sak. Jeg tror forbrukerne er interessert i at produsentene tar denne type ansvar, sier Nordhagen.

Blant nyhetene på hvitevarer er Grundigs tørketrommel med AirTouch-teknologi, som lar deg kjøre silke, ull og andre typer plagg som vanligvis ikke tåler å tromles i maskinen.

– Disse tekstilene skal jo ikke sentrifugeres, det sliter på delikate tekstiler. Vi har derfor laget en perforert plate i bunnen av maskinen som det kjøres luft gjennom, mens trommelen kjører veldig sakte rundt. Vi har en ambisjon om å få denne inn i vårt sortiment til neste år, og ser at Grundig har en veldig fin utvikling i vask og tørk kategorien i Norden, sier Nordhagen.

Grundig jobber med Amazon Alexa-integrasjon i en av sine nye oled-TVer. Foto: Grundig.

Det kom ingen nye TV-modeller fra Grundig under IFA, men også tyskerne har kastet seg på trenden med digitale assistenter.

– Grundig viser fram en TV med Amazon Alexa-integrasjon på messen. Selv om Alexa ikke er kommet på norsk ennå, ser vi at norske forbrukere begynner å bli vant med å bruke stemmestyring. Det ønsker vi nå å teste mot våre kunder, for å se om det er interesse i markedet. Den har samme integrasjon som en smarthøytaler, så du kan be om været, kinoprogrammet eller styre andre smarte løsninger i hjemmet, sier han.

Til toppen